/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opstart af køleskab
Fra : viskinge
Vist : 7589 gange
100 point
Dato : 27-02-07 21:25

Er der noget med, at man skal vente med at opstarte et brugt køleskab, efter det har været transporteret vandret?????

Syntes at kunne huske et eller andet, men det var måske bare en gammel skrøne???

MVH

Kommentar
Fra : Brunders

Dato : 27-02-07 21:34

Prøv at vende det en gang med bunden opad og så tilbage igen. Prøv så at tænde for det.

Brunders

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 27-02-07 21:59

Jeg mener tværtimod at har det været nede at ligge så skal man vente et par timer. Derfor transporteres køleskabe altid lodret hvis man kan.
Den besked fik vi af alektrikeren når vi hentede nye køleskabe til det hotel jeg arbejdede på.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-02-07 22:02

Det med at vende et køle skab og så tænde gælder kun for køleskabe uden kompressor (camping)
Alm. køl og frys skal helst stå en times tid efter at være transporteret vandret.
(så olien kan komme tilbage til kompressoren)

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 27-02-07 22:45

Hørte at det var 2 timer sidst jeg fik et nyt

Mv
CiViC

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 28-02-07 06:23

Som gammel kølemontør kan jeg fortæle dig at du må under ingen omstændigheder vende det på hovedet, hvis der er kompressor(motor) i den. Det finder du ud af ved at se om der sidder en motor (som regel en sort kugleformet tingest) bag på køleskabet.
Hvis ikke der sidder en motor bag på er det et abtionskøleskab, så er det OK at vende den.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-02-07 08:01

Køleskabet er med kompressor.

MVH

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 28-02-07 08:17

Det skal stå 1 time så må du tænde.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 28-02-07 10:25

Har lige købt og fik at vide ved leveringen at det skulle stå 4 timer !! - og for en gangs skyld var det jo så rart det var koldt da madvarene så kunne stå udenfor uden at svede

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-02-07 17:29

Mens vi er ved sluk/tænd, så må et køleskab/fryser ikke tændes lige efter det har været slukket.
vent altid et kvarter.
Det gælder især hvis kompressoren er i gang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-07 19:28

Et kompresserkøleskab som kører korrekt har væske i fordamper og kondensator . Det er de to "radiatorer henhodsvis den kolde indei skabet og den varme udenfor.

I kompressoren må der kun være kølemiddel på dampform , ellers kan den ikke køre og risikerer at gå i stykker, hvis man forsøger alligevel.. Derfor skal det efter at have været vendt forkert, stå så længe at man er sikker på at al væske, som måtte være løbet ind i kompressoren, er dampert ud af den, inden det startes.

Hvor længe det varer afhænger især af temperaturen . Når man siger 4 timer er det nok for at være ekstra på den sikre side.

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 06-03-07 12:55

Tak for svaret stig54.