/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kan jeg slippe for at betale tv-licens?
Fra : stanley
Vist : 3572 gange
500 point
Dato : 12-01-03 20:37

Er det korrekt at jeg kan slippe for at betale tv-licens (det kostert pt. 2.108 kr. om året), hvis jeg smider mit tv-apparat ud og sætter et tv-kort i min computer?

Det kan da ikke passe, for så kan jeg gå ud og købe en ny computer med tv-kort til f.eks. 10.000 og betale 2.108 kr. om året i ydelse på et banklån? Efter cirka fem år vil lånet nemlig være indfriet og computeren er min kvit og frit.

Når de fem år er gået kan jeg så begynde forfra med at købe endnu en computer med et nyt lån, som så igen kan afvikles med det beløb, jeg ellers skulle betale i licens.

Om nogle år, hvor prisen på computere er faldet, mens tv-licensen garanteret er steget, kan jeg måske købe to computere hver gang for de 10.000 kr., som så kan tilbagebetales på 5 år.

Det lyder for godt til at være sandt?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 12-01-03 20:46
Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 12-01-03 20:46

I princip er modtagelse af TV og Radio subject til betaling.
Der er eller har været tvivl om hvorvidt en PC med en TV tuner var underkastet reglerne,men vi kan slutte at er der her en tvivl så vil lovgivningen så sikkert som amen i kirken nok få ryddet denne tvivl af vejen i lizenzens favør forstår sig, og med sikkerhed også med tilbagevirkende kraft, det forstår sig sikkert også.
Jeg ville selv ikke vove at sætte mig op imod systemet på dette område.
Mvh OW

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 12-01-03 20:49

Her http://www.dr.dk/licens/vaerdat.htm står der:
Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg."

Det betyder, at der skal betales licens for et hvilket som helst apparat, der står hos dig og hvorpå du kan høre eller se radio-/tv-udsendelser, uanset om du ejer, lejer, låner apparatet eller har det opstillet på prøve, og uanset

hvordan antenneforholdene er
hvor meget eller hvor lidt du hører og ser
hvad du hører og ser af programmer - også selvom det udelukkende er udenlandske.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 12-01-03 20:49

Nej det kan du ikke.

Når man snakker tv og radioapparat, mener man simpelthen et apparat, som er istand til at modtage enten/eller/både radio og tv.

Man betaler kun 1 licens pr. hustand og derfor kan den ikke blive større end det du angiver.

Så selvom du beholder dit kort i maskinen og smider radio/tv ud, skal du betale licens, desuden indberetter det sted du køber kortet hos dig til DR, det siger lovgivningen faktisk at de skal.

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 12-01-03 20:50

Uffe29, jeg har spurgt DR om netop det spørgsmål og DR's svar er klart, at har du tv-kort i computeren, men intet tv-apparat, skal du IKKE betale licens, og du kan se DR1 og TV2 helt gratis.

DR skrev bl.a. til mig: 'Som det er i dag, skal der ikke betales licens af en computer, dette er også gældende selvom computeren har tv-kort.'

Så stanley: Ud med apparatet og ned i banken for at få et lån og køb din drømmecomputer. Ydelsen til lånet står allerede på din budgetkonto!

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 12-01-03 20:51

UNDSKYLD mit UDBRUD, men serveren er simpelthen for langsom i aften, det er 3 gang jeg skriver et indlæg og poster det næsten samtidig med det første og det tager årtier....

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 12-01-03 21:10
Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 12-01-03 21:13

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/B20020071605
§ 9. Husstandslicens betales med en licens halvårligt forud, idet der betales enten:
1) farvefjernsynslicens, der dækker husstandens farvefjernsyn, sort/hvide fjernsyn og radioer,
2) sort/hvid fjernsynslicens, der dækker husstandens sort/hvide fjernsyn og radioer, eller
3) radiolicens, der dækker husstandens radioer.

Så smid du roligt dit fjernsyn ud af vinduet (eller forær det til mig )

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 12-01-03 21:16

En søgning i selve lovgivningen på ordet computer giver intet resultat
og prisoversigten § 2. siger heller intet som giver grund til at der skal betales noget

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-01-03 05:47

Hej Stanley!

Citat fra http://www.dr.dk/licens/
[citat]
Licens dækker husstanden
Allerførst dækker licens opstilling af radio og tv, og vi blander os ikke i, hvad du ser og hører, hvor meget du har dine apparater kørende, og hvor mange apparater du har.

Licens for en husstand dækker nemlig alle radio- og tv-apparater i hjemmet, i sommerhuset, i bilen, i båden og egne apparater på arbejdet. Licens dækker licenshaver, ægtefælle og hjemmeboende børn, når de er tilmeldt samme folkeregisteradresse.

Hvad er egentlig en radio eller et tv?

Lidt mere officielt hedder det i Kulturministeriets Bekendtgørelse om radio- og fjernsynslicens:

"Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg."

Det betyder, at der skal betales licens for et hvilket som helst apparat, der står hos dig og hvorpå du kan høre eller se radio-/tv-udsendelser, uanset om du ejer, lejer, låner apparatet eller har det opstillet på prøve, og uanset

hvordan antenneforholdene er
hvor meget eller hvor lidt du hører og ser
hvad du hører og ser af programmer - også selvom det udelukkende er udenlandske.
Videobåndoptager

En videobåndoptager har ligesom tv'et en tuner (kanalvælger), der kan modtage og gengive radio- og tv-udsendelser.

Videoen er indrettet, så den også kan bruges til at gengive udsendelser uanset om du udelukkende bruger din video til at se film med.

Derfor skal du betale licens, når din videobåndoptager evt. sammen med en skærm eller højttaler kan gengive radio- og tv-udsendelser.

Satellitprogrammer

sendes ned til jorden via satellittens radioanlæg og opfanges af en parabolantenne, enten en privatantenne eller en fællesantenne.

Så radio-/tv-apparatet er omfattet af licensreglerne uanset antenneforholdene og uanset om der er tilsluttet eksempelvis stueantenne, parabol eller kabelanlæg.

Der skal også betales licens for radio- og tv-apparater, der ejes eller lejes af for eksempel private eller offentlige virksomheder. Her er særlige regler. Læs mere herom under erhvervs- og institutionslicens.
[/code]

Ifølge ovenstående citat skal der også betales licens hvis man har en video med modtager (så er det ikke ret mange der vil kunne undgå at skulle betale licens hvis det er rigtigt at man ikke skal betale hvis man kun har Tv-tunerkort i PC'en), så også at undevære videoen det bliver svært!

Men jeg tor ikke man kan slippe for at betale licens fordi der står jo også, at har man et apparat hvorpå man kan se eller høre radio eller TV skal man betale licens - og en PC er da også et apparat!

Så desværre jeg ville ikke turde lade være med at betale!

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 500 point
Dato : 13-01-03 08:11

Det er da rigtigt, at loven foreskriver, at der skal betales licens, hvis man ejer en videobåndoptager, men den er jo specifikt angivet i den tekst, Bjarne gengiver ovenfor, hvilket computeren jo IKKE er.

Mange vil næppe undvære videoen - men i de tilfælde en person KUN ønsker at modtage tv, kan man da lige så godt købe et tv-kort og sætte i computeren, for DER SKAL ALTSÅ IKKE BETALES LICENS AF TV-KORT, forudsat der ikke er et tv-apparat eller videobåndoptager i ens husstand, eller i sommerhuset. Det har jeg, som nævnt, sort på hvidt på en mail fra DR's licenskontor.

Baggrunden for, at der ikke skal betales licens af tv-kort er utvivlsomt, at såfremt en udlænding kommer her til landet med sin computer, der har tv-kort, skal han jo reelt betale licens ... eller er der en anden forklaring?

Godkendelse af svar
Fra : stanley

Dato : 13-01-03 08:18

Tak for svaret Vestjyden.

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 13-01-03 08:20

Vestjyden har det sort på hvidt - nu skriver jeg altså til licenskontoret for at få det bekræftet. Tak for svaret.

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 13-01-03 13:58

Det lyder fedt! fedter på gate2prices og finder mig et tv-tuner kort.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-01-03 14:44

Det er sjovt nok at jeg surfer på nettet i ½ time og finder alle facts, og så accepterer du vestjydens svar ????
Har i et eller andet forhold til hinanden http://www.kandu.dk/dk/spg/8814 ????

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-02-03 22:51

Det skulle der ikke svares på eller hvad

Kommentar
Fra : redsone

Dato : 05-04-03 15:33

Hej, og hvad er så resultat af denne diskution ?... hvor mange har fået bekræftiget fra licenskontoret at der ikke skal betales licens ??

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 06-04-03 22:13

Redsone - du kan da bare ringe til licenskontoret og få det bekræftet!