/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Tagetage GIPS vægge
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 3523 gange
100 point
Dato : 27-02-07 17:07

Jeg skal snart til at opsætte gipsvægge på min 1. sal samt på taget.
I vores etageadskillelse er 2 lag gips pga. BD30-krav - men hvad siger kravene til 1. salen.

Skal der opsættes 2 lag gips - eller om man kan nøjes med 1 lag ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-02-07 17:39

hvis vi snakker om skillevægge i samme lejlighed, er det nok med et lag. hvis der er en adskillelse mellem 2 lejligheder, skal der laves en brandvæg.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-02-07 17:41

du kan iøvrigt finde alt om myndighedskrav i bygningsreglementet, som også er tilgængelig på nettet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-02-07 19:10

Et lag gips bør have 40 cm. afstand til rekler (skelet)
og man kan bruge 60 cm. hvis det er 2 lag.

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 27-02-07 20:23

Hvis det er et lejlighedsskel er der både lyd- og brandkrav der skal opfyldes, her finder du alt om det: http://knaufdanogips.dk/index.html

Det kan godt betale sig at bruge flere lag gips selv om det ikke er påkrævet af myndighederne, man opnår en bedre lyddæmpning og indeklima, idet gips har en fantastisk evne til at accummulere og afgive fugt fra luften, altså opsuger det når der er meget i luften, og afgiver det når luften er tør.

Ved to lag får man også en mere skruefast væg når der skal hænges ting op. Et alternativ hertil kan være at erstatte den inderste gipsplade med en spånplade, sm er endnu mere skruefast - men kun den inderste plade af hensyn til indeklimaet.

Gipsplader er et billigt og sundt byggemateriale og så er det nemt at bearbejde (hobbykniv).

Annuller spørgsmålet
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-05-07 21:25

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål