/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
garage maleri
Fra : janh
Vist : 1056 gange
200 point
Dato : 27-02-07 12:38

Hejsa
Er der nogen der har erfaring med at male en bil i garagen, og hvordan blev resultattet. Har selv en gammel peugoet 205 der kunne trænge til en tur. Min ide var at sætte en havepavilion 3x6m med sider og gøre det der, jeg ved godt at det ikke er proffesionelt og jeg er da heller ikke uddannet maler, men det kan jo kun gå galt ik. Havde tænkt mig at prøve med denne farve, http://cgi.ebay.de/Candy-Red-X-mas-Pearl-5Ltr-Autolack-Lack-Effektlack_W0QQitemZ180087538413QQihZ008QQcategoryZ18321QQrdZ1QQcmdZViewItem
Glæder mig at høre fra jer.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-02-07 12:47

Flot farve.

Det er svært at male en bil selv, men det kan da lade sig gøre. Vi har nemlig tænkt os det samme.

Men det er vidst noget med at der skal være en hvis temperatur for at male tror jeg. Så sliber man bilen, afmonterer hvad der nu skal afmonteres, afdækker vinduer mm der ikke skal males. Alt støv skal være væk. Herefter kan man male bilen med en malepistol eller lignende. I en hvis afstand, står på malingen. Ikke et for tykt lag, for så bliver det grimt.
Når dette er tørt skal bilen så lakeres.

Men det kan sikkert godt lade sig gøre i en pavillion bare der er den rette temperatur.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-07 12:49

Det må du absolut ikke, og for din egen skyld bør du lade være.

Hvis nogen får ondt i R.... og henvender sig til myndighederne får du en bøde på 10-20000 for at overtræde miljølovgivningen.

Der må kun males biler i dertil indrettede (udsugning o.s.v.) og godkendte lokaler.

Hverken i garager, havepavillioner eller lignende.

Og for øvrigt dur det ikke at male bil udendørs ved denne årstid.

Det kræver varme og så lidt luftfugtighed som muligt.

Nogen steder rundt om i landet, er der udlejningsmalerkabiner, hvor man mod at betale et beløb, kan leje faciliteter til bl.a at male biler i.

Prøv at søg efter det i stedet...det andet er noget rigtigt skidt.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-02-07 12:52

ja ok, der har dova egentlig ret, havde jeg ikke lige tænkt over. Men man kan sagtens male selv, hvis du evt kan leje en malekabine

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-07 12:56

For øvrigt, hvis du ikke har prøvet at male med sprøjtelakring/autolak...så kan du med garanti ikke styre en metalliclak som den i dit link.

Bilen skal afmonteres og dækkes af, slibes ned, behandles med fedtfjerning/siliconefjerning. derefter grundmales og så til sidst malingen på i flere tynde ensartede lag....og det skal være i nøjagtige blandingsforhold og med bestemt spredning og tryk på malersprøjten.

Glem det, det er dømt til at mislykkes og så står du der med en ødelagt bil og penge smidt ud af vinduet til dyre materialer.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-02-07 13:03

Ja men det koster mellem 15 - 20.000 at få den omlakeret ved en prof. Har nemlig søgt efter priser da vi jo gerne vil omlakere den bil vi har

Kommentar
Fra : janh

Dato : 27-02-07 13:16

lidt svar til jer
jeg har prøvet at male før, det er jeg ikke så bange for.
det med at finde en malekabine der kan lejes er direkte svært, jeg finder ikke nogen så der må i gerne komme med et link. (skal være i nærheden af københavn).
jeg bor et sted hvor der ikke er nogen der vil sige noget, de kan heller ikke se noget.
bilen er gammel og skal bare holde 2 år til, er nysynet.
ja jeg vil heller ikke bruge 10- 15000 kr. en lakering.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 27-02-07 13:23

Jeg har for 30 år siden malet en mascot med "spraydåser" ......

Det blev faktisk et udmærket resultat - men holder desværre ikke i 10 år

Det var en dør den ene dag og en skærm den næste....

Dengang i fri luft (godt vejr)......

Men om det ligefrem er anbefalelsesværdigt er så en anden sag.....

Hvis du kan leve med lidt "småfejl" kan du godt finde en maler væsentlig billigere......

Godkendelse af svar
Fra : janh

Dato : 04-03-07 17:45

Tak for svaret refi. Du kommer nok nærmest.