/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvem kan tyde dette ?
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 658 gange
50 point
Dato : 26-02-07 22:46

Hjælp ønskes til tydning af disse to små tekster:

D 16 Postmester Platfoed _________ og begraf ___________________ aabning _________
Monsr Wernsteen iontentert á parte _______ betalt for _____ og ___________ 1 Dlr. 2 c

AO Helsingør, Skt. Olai 1696-1746 Opslag 288 til venstre

Octbr.
d. 7 ___ Just Platfuss ________________ 40 aar gl. død af Slag ____ af Professor __________kirkegaard om morgenene kl. 7.

1765 m. 15 _________ 38

AO København, Helligånd 1757-1813 Opslag 39, øverst th.

Finn

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 03-03-07 19:34

Er der ingen der kan hjælpe mig med at tyde dette?

Finn

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 06-03-07 10:22

AO København, Helligånd 1757-1813 Opslag 39, øverst th.

Octobr.
d. 7 Hl. Just Platfuss Viinhandler amager Torv 40 Aar gl. død af Slag Brt?. af Professor Henningsen begr. i nordre Kirkegaard om morgenen kl. 7.

Brt = forkortelsen bruges generelt og er efterfulgt af et lægenavn, jeg gætter på at den pgl. læge har skrevet dødsattesten eller hvad der dengang svarede dertil.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 06-03-07 10:42

AO Helsingør, Skt. Olai 1696-1746 Opslag 288 til venstre

d. 16 Postmester Platfoed nedsat og begrafvet i Kirchen: for Grafvens aabning blev
Monsr Wernsteen contentert á parte blev betalt for _____ og ___________ 1 Dlr. 2 skilling

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 06-03-07 10:48

Jeg ved ikke om du kan finde oplysninhger i flg. hvor 1700 tallets grave i kirken beskrives:
Skt. Olai Kirke : Restaureringen af Helsingør Domkirke 2000-2001
og undersøgelserne af de borgerlige begravelser / redaktion: Lone Hvass
Helsingør Kommunes Museer, 2001. – 156 sider : ill. I farver

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 06-03-07 11:10

Gad iøvrigt vide om ikke de manglende ord har noget at gøre med f.eks. Jordfæstelse og Ringning med klokkerne, hvor der dog ikke her er tale om en jordfæstelse men en nedsænkning ...

Kan der måske stå: Sogne og Spiirkl.?

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 06-03-07 17:59

Hvad betyder det sidste???

1765 m. 15 _________ 38

AO København, Helligånd 1757-1813 Opslag 39, øverst th.

Finn

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 50 point
Dato : 06-03-07 18:55

Kan m: og nummeret ikke være et afsnit og gravnummer ?

Står der ikke noget med Klor ved flere indførsler, og kan der måske været strøet klor - ligesom læsket kalk - på visse grave af hygieniske grunde.

Jeg ved det ikke.

Tallet 38 ser ud til at kunne være tilføjet senere, og umiddelbart siger det tal mig heller ikke noget ...

Måske en henvendelse til Københavns Kommunale Begravelses/Kirkegårdsvæsen kan lys over sagerne.

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 07-03-07 01:21

Tak for svaret præceptor.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 07-03-07 02:14

Du skal lige have denne oversigt over sidens begravelser med:

m:15   - mand    -   Nordre Kirkegaard
m:16   - mand    -   Assistens Kirkegaard
m:17   - mand    -   Hellig Geist Kirkegaard
m:18   - mand    -   Øster Kirkegaard
m:19   - mand    -   Hellig Geist Kirkegaard
p:20   - pige    -   Hellig Geist Kirkegaard
p:21   - pige    -   Nordre Kirkegaard
Dn:22   - dreng    -   Assistens Kirkegaard
Dn:23   - dreng    -   Assistens Kirkegaard
Qw:25   - kvinde -   Nordre Kirkegaard
Qw:26   - kvinde -   Hellig Geist Kirkegaard
Qw:27   - kvinde -   Capellet
Qw:28   - kvinde -   Assistens Kirkegaard
Qw:29   - kvinde -   Nordre Kirkegaard

Der er jo god overensstemmelse/systematik mellem bogstav og køn, mens der ingen sammenhæng er mellem bogstaver/tal og kirkegård.

Hvad mon der sker med dem der angiveligt begraves i Capellet - mon de er taget fra til undervisningsbrug?