/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
DVD USA/Europa?
Fra : acilia
Vist : 900 gange
50 point
Dato : 26-02-07 21:36

Nu er jeg måske helt galt på den men i gamle dage var VHS film fra USA og Europa ikke ens så man kunne ikke bruge dem i samme videomaskiner.
Nu spørger jeg så (dumt) om det også gælder DVD'ere??? Jeg bliver helt i tvivl og er ved at købe en dvd-film fra amazon.com (fra usa) nu får jeg vel ikke nogen grim overraskelse når jeg sætter den i dvd'en herhjemme vel?
kh
Acilia

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 60 point
Dato : 26-02-07 21:45

Det kommer an på om din DVD afspiller er regionskodefri. Men jo, du har helt ret i at der var forskel på videomaskinerne dengang, og stadig for den sags skyld, idet de i USA bruger tv formatet NTSC, hvor vi i Danmark bruger PAL..

Det er en forskel i antallet af billeder pr. sekund og sådan.

USA er region 1 når det gælder DVD'er og EU er region 2. Hvis din afspiller er låst til region 2, er der ikke så meget at gøre. Andet end at købe en billig fætter i A-Z eller så, de er typisk kodefri.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-07 21:47

Nu vil jeg nødig gøre dig ked af det, men Amerika har en anden kode på DVD'ere end os, mange maskiner kan dog godt afspille dem alligevel, men det må jo komme an på en prøve

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-07 21:50

Nogle af de maskiner der ikke kan afspille regionskode 1 kan man selv gøre kodefri

http://www.dvdexploder.com/multihacks.htm

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 26-02-07 21:57

uha det var da godt at jeg kastede spørgsmålet herud! Mit problem er at jeg ikke KAN finde den DVD til salg nogensteder andet end i usa - jo i UK men så ryger prisen fra 42$ op på 50£.
Ikke godt.
Jeg leder efter The Stand special edition (1994) Stephen King (miniserie)!!! Umulig at finde herhjemme syns jeg.
Øv
Det skal nemlig være en gave så jeg kan ikke afprøve den i min maskine.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 26-02-07 21:59

Erh, pæn forskel i pris lige dér! Hmm, tag den hjem, og virker den ikke hos dem du vil give den i gave, så køber jeg den gerne

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 26-02-07 22:00

Kan du måske komme til at tjekke deres afspiller for mærke osv? Hedder den noget i retning af Prosonic, Kennex, Denver eller sådan noget er den 99,999 % kodefri. I mange andre tilfælde kan den relativt let gøres kodefri.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 26-02-07 22:01

hehehe ja den er supergod! Jeg tror jeg vil forsøge mig med at spørge sælgeren - selvom han seføli bare kan binde mig en historie på ærmet..

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 26-02-07 22:03

Nej for det er til min søster som bor i Rom så det er lidt triggy.. Ikke så nemt lige at smutte forbi og tjekke deres dvd..
MEN jeg tror sq jeg tar chancen - om ikke andet så har jeg en skide god undskyldning for at købe mig selv en ny dvd afspiller i stedet for det gamle monstrum jeg har stående..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-07 22:06

acilia.... hvor tit køber man også en gave til sig selv?? så forkæl du bare dig selv

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 26-02-07 22:08

Ja, det er klart. Og så kan du ovenikøbet få en glimrende brug og smid væk afspiller, der kan det hele for mindre end DKK 300,00. Held og lykke med importeventyret! Lad os endelig vide om den så virkede for din søster!

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 26-02-07 22:10

Ih jeg skulle næsten invitere Jer på DVD The Stand hyggeaften så gode som I er til at piske en god 'forkæl-mig-selv-stemning' op..
JEG GØR DET SKU..
Skal nok fortælle hvordan importeventyret spænder af...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-07 23:11

Jamen har du en sofapude jeg må bide i, vil jeg da gerne komme og se Stephen King film

Ja, vi vil da meget gerne hører om din importvarer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-02-07 11:22

Jeg er lige kommet hjem fra Harald Nyborg, de har en Denver DVD kodefri, til kr. 279,00 det er da en billig måde at forkæle sig selv på!!

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 27-02-07 11:26

Ja det var godtnok billigt. Jeg fik iøvrigt svar fra sælgeren på Amazon - en ærlig sælger som skrev følgende:

This DVD "The Stand" plays in Region 1 format DVD players ONLY. Most of the DVD players in Europe play ONLY Region 4 DVD's. Thereofre it will probably NOT work in your player. Thanks for your interest. Sincerely, Robin

Jeg må ud og se mig om efter en multifunctional dvd..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-02-07 12:03

De er heldigvis kommet ned i en pris hvor alle kan være med

Dejligt med en ærlig sælger

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 27-02-07 17:00

Den der sælger ved åbenbart ikke så meget om regionskoder, for det er da helt i skoven,

region 4 er:
Australia, Oceania, Central America, South America.

Region 1: Canada, USA, US colonies
Region 2: Japan, Middle East, Southafrica, Western Europe
Region 3: Hong Kong, Macao, South Korea, Southeast Asia
Region 5: Africa, India, Eastern Europe, Russia
Region 6: People's Republic of China

(Kilde: http://www.paradiso-design.net/DVD_RegionCodes.html )

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 24-03-07 10:22

Tak for svaret IceCap - bedre sent end aldrig..