/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Støbning af skørtsæt
Fra : Spanky
Vist : 918 gange
20 point
Dato : 12-01-03 19:15

Jeg vil bare finde ud af om det er muligt at selv lave et skørtsæt selv eller om der findes nogen i danmark der kan lave det?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-01-03 20:57

Du bliver nød til at fortælle hvilket skørtsæt du mener!!! Da et skørtsæt ikke BARE er et skørtsæt. Og til hvilken bil.

M.v.h. Franksp

Kommentar
Fra : Spanky

Dato : 13-01-03 11:29

Det er en alfa romeo 146 1,6 boxer fra 96, men problemet er at der ikke findes nogle ordentlige skørtsæt, så derfor ville jeg have et der er bygget fra bunden. Jeg hved ikke om man kan bruge f.eks. frontkofangereren fra en honda civic udformning også lave lidt om på det så det passer til alfaen.

Accepteret svar
Fra : kylle

Modtaget 20 point
Dato : 14-01-03 09:50

Alt kan lade sig gøre, MEN det bliver hverken let eller billigt

Jeg vil foreslå at du finder en mekaniker/pladesmed du kender eller stoler på og får ham til at kigge på de beslag kofangerene sidder fast med, for at se om der være noget fra en anden bil der passer( eller kan komme til det).

Jeg håber at du tør gå igang med projektet da der er alt for lidt ombyggede biler i DK efter min mening. held og lykke!

MVH kylle

Kommentar
Fra : Scirocco

Dato : 03-05-03 12:07

Køb evt. noget fra en anden bil der næsten passer, og tilpas det med glasfiber.
Det har jeg gjort... virker fint
Glasfiber-væv og polyester er billigst ved en lystbåd-reperatør istedet for byggemarkedet

Kommentar
Fra : St1

Dato : 07-05-03 11:39

jeg ligger og roder med samme problem med en peugeot 406, der fås dog lidt styling til den, men et eller andet sted vil jeg gerne lave det selv. Jeg har forhørt mig hos andre og er blevet klart opfordret til at bruge glasfiber.
Du kan -som Scirocco også foreslår- bruge noget fra en anden bil der næsten passer, og så arbejde videre med det. Ellers er det bare at starte helt fra bunden:
---
Du bygger et skelet/form op af dit emne. Her behøver overfladen ikke nødvendigvis at være superperfekt inden du smækker glasfiber på... men bedre forarbejde giver mindre efterarbejde... ;)
Fidusen er så at du smækker 2-3-4 lag glasfiber på (alt afhængig af emne). Når det er gjort og fiberen er hærdet op, så står du med et emne der har en temmelig nubret overflade. For at fjerne dette og få den rette ønskede overflade (og form) skal der nu spartles, slibes, spartles, slibes, spartles, slibes osv. indtil du står med en perfekt overflade. Resultatet kan sagtens blive ligeså godt, afhængig af din ihærdighed.
---
Det var svaret jeg fik fra hi-speed.dk da jeg spurgte om det samme, håber det kan hjælpe :) Her er også et link hvor de bygger en båd i glasfiber, gi'r lidt viden om processen..

Kylle wrote:>>>"Jeg håber at du tør gå igang med projektet da der er alt for lidt ombyggede biler i DK efter min mening. held og lykke!"

Jeg kan ikke gi' dig mere ret Kylle!!!! :)

Kommentar
Fra : Scirocco

Dato : 10-07-03 12:34

Jeg har brugt en anden metode, som ikke kræver ret meget slibe arbejde..
man laver en skelet med kun hjørnerne og rundningerne (kan laves af 5mm rundstål-stænger.
når skeletet er færdig, tager man en elastik-lagen (dem som trækkes over en seng) og trækker stramt ud over.
En nem måde for at få lagnet til at blive der, er at lime det fast med varmelim. Så pensles polyester (limen) ud
på lagnet så det er gennemblødt.... Lad det tører..... Demontere emnet og læg de 2-3-4 lag glasfibervæv på bagsiden.
Den pæne side slibes evt. hurtigt over. Giv nu den pæne side topcoat (også noget til båd/glasfiber). Slib topcoat, men slib ikke igennem! Små ujævnhedder kan maleren fjerne, han bruger typisk sprøjte-spartel, men det kan godt trække fugt efter nogle år, og overfladen vil flimre i sollyset... Brug hellere en god lag füller... finslib... grundmal... base-lakeres på... til sidst klarlak (2 komponent er bedst). Skulle der være en lille knast i lakken, kan den slibes væk og poleres op, så det ikke kan ses!

Metoden her er den jeg brugte til at lave frontene på mine bas-kasser--- super flot!

Jeg har samme mening som --st1-- Der er alt for få hjemmebyggede biler.

Kommentar
Fra : mvoigt

Dato : 24-01-04 22:07

brug noget hareldit til at støbe det i det er perfekt

Kommentar
Fra : RasmusDS

Dato : 16-08-04 18:10

Har kun en ting at skrive; www.glasfiber-center.dk - de sælger en del glasfiber med tilbehør, og er altid villige til at give gode råd...

Kommentar
Fra : buggy200

Dato : 16-11-04 21:54

Hej .Jeg har bygget min vw buggy op fra bunden. i glasfiber. Det er nemt men meget tidskrævende at arbejde med. jeg laver altid en "pluk" dvs en model som jeg kan lave en støbeform efter. det giver det pæneste resultat,gør som følger:
sæt malertape på der hvor du vil lave skørter.lim flamingo på med pu lim(bostik 800).
Sav og slib flamingoen i facon,det tager ikke lang tid med groft sandpapir.Når du er tilfreds med facongen skal flamingoen tapetseres med tapetklister og brunt indpaknings papir,derefter skal der sprøjtespartles og males med 2 komponent lak.
Nu kan du smøre slibmiddel på skørterne og støbe en form oven på . som finger regel , skal formen være dobbelt så tyk som emnet.
Når det er hærdet kan du fjerne formen og brække flamingoen af,og fjerne tapen.
Nu kan du så støbe dine egne sideskørter, i super kvalitet,og hvis du kender nogen med samme bilmærke , kan du sælge et sæt skørter til dem også.
Hilsen Niels Erik (buggy200)

Kommentar
Fra : sutrow

Dato : 02-02-05 18:59

En hver skibsbygger du kan få overtalt kan lave det i glasfiber, så kan du få det lige som du vil have det, f.eks kan han lave en form efter din nuværende frontspoiler, også kan der modificeres på den, så "bagsiden" der skal passer perfekt med bilen, ved ikke hvor du bor, men der ligger bl.a. en skibsbygger i rødvig og han laver også glasfiber.

Mvh.

Sutrow

Godkendelse af svar
Fra : Spanky

Dato : 04-02-05 21:12

bor i klippinge, så det er jo lige rundt om hjørnet. Men siden denne tråd blev startet har jeg fået leget en del med glasfiber til diverse bil anlæg, og har da også været med til at lave skørter til en gammel honda civic, det er slet ikk så svært det tager bare tid.
Men tak til jer alle for nogle gode svar og råd.