/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
bølgeeternit sne fyning
Fra : neccc
Vist : 3643 gange
100 point
Dato : 25-02-07 22:00

hejsa

jeg har sådan et bølgeeternit og jeg har lige opdatet efter det her kraftigt sne fyning at der er nogle steder sne en er kommet ind, hvordan laver man det tæt så det ikke sker igen? jeg tror det er der hvor pladerne er "samlet" men er der nogle der har nogle gode råd omkring det her?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 25-02-07 22:23

Der hvor pladerne er samlet, skal der hvis det er lavet rigtigt ,ligge en lille skungunni liste imellem de to plader. Snefygning der kommer ind ved eternittage, kommer som regel ind, der hvor plader stopper for neden hvis der ikke er lagt skumgummi bølgeklodser. De er udformet så de passer til pladens buer.
Dette kan også være i toppen hvor rygpladerne ligger ovenpå pladerne. Tjek disse to steder først om der er skumgummi i. det kan du se nedefra.
Er det et ældre tag kan disse klodser også være blevet stive og blæst ind, hvilket give små huller.
Hvor så du sneen, lå den i en bunke eller jævnt fordelt?

Kommentar
Fra : neccc

Dato : 25-02-07 22:33

Hejsa

først tak fordi du giver hjælpe..

der hvor jeg har set seen er sådan nogle små bunker mest der hvor lægterne sidder, mit hus er fra 50erne, men jeg kan ikke se nogle plader der er knækket, så derfor gik jeg ud fra det er i samlingerne.. men brugte man også de der skum dimser den gang i 50erne, for jeg kan ikke lige se noget, men jeg har lige taget nogle billeder har du en email så kan jeg lige sende dem..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-07 22:39

Der er næsten ingen tagbelægning der kan modstå fygesne i større eller mindre grad, måske behøver der slet ikke være skader på dit tag.

oftest kommer det ind under selve taget, altså ved udhænget hvor taget hviler på muren.

mvh dova

Kommentar
Fra : neccc

Dato : 25-02-07 22:44

ok, men kan rockulden godt tåle vand? det jeg er bange for er at der bliver dannet råd og svamp.. nu når du snakker om det udhænget hvor taget hviler på muren, hvad kan man gøre det for det er også et problem jeg har at jeg synes der kommer kulde der fra?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-02-07 22:45

Hejsa!
I halvtresserne brugte man ikke mellemlæg mellem pladerne, men naturligvis "pipklodser" ved udhæng og rygning. Mit er også af den årgang
Måske du lige skulle bruge et par timer til foråret med lige at eftergå alle skruerne, de trænger nok til at blive efterspændt.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-02-07 22:49

Isoleringen tager ingen skade af lidt sne, det tørrer jo igen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-02-07 23:18

"Snefygning der kommer ind ved eternittage, kommer som regel ind, der hvor plader stopper for neden hvis der ikke er lagt skumgummi bølgeklodser. De er udformet så de passer til pladens buer. "
Tjek det imorge, det er nemt at se.
rockwoll tåler godt lidt sne, men alt for meget er jo ikke godt.
Med den snefygning vi har haft skal der ikke meget revne før det kommer ind.
Jeg har boet i mit hus i 24 år og det er først gang jeg har måttet samle 6 spande sne op. So don´t panic

Kommentar
Fra : neccc

Dato : 25-02-07 23:23

Hejsa Stig

Tak for dit råd, og tak til jer andre også..

nu kan jeg sove lidt bedre inat, jeg var ved at gå lidt i panik over det, og begyndte at kigge på nyt tag osv.. men nu tager jeg det lidt mere med ro også kigger på tingene imorgen og følger jeres råd..

men endnu engang tak for jeres hjælp.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-02-07 00:21

Spis brød til, inden du laver et problem ud af en smule smeltet sne. I der bor i huset laver bare ved udånding cirka et kilogram vand pr. næse i døgnet. Dertil kommer madlavning, bad, vask, potteplanter osv, så regn med 3 til 5 liter pr. person. Sammenlign det med hvormange spandfulde sne, der er kommet ind. en spandfuld er vel omtrent et kilo, hvis den ikke er komprimeret. Jeg bor selv i et hus med tegltag fra 1914, og der var kommet en halv spandfuld ind. Jeg følte mig lidt til grin, mens jeg bar den halve spand ned af loftstrappen. Der var vel til at køle to whiskyer.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-02-07 06:47

Kan kun bakke stig54 fuldt op. Han har basvaret dit spørgsmpl 100% fuldt ud.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 26-02-07 06:55

Hej
Før der var noget der hed skumgummi.
brugte man vatstrimler imellem pladerne og fugleklodser af træ.
Der var bare den ulempe at træet revnede og de derved faldt ud.

Godkendelse af svar
Fra : neccc

Dato : 26-02-07 07:42

Tak for svaret stig54.