/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fjern "klistermærke af laken"
Fra : Rodrigo
Vist : 4145 gange
50 point
Dato : 12-01-03 18:11

Hej!
Jeg skulle til at fjener en fartstribe på min bil, men det var ikke lige til, det nemmeste var at fjerne den med højtrykspuleren, men der sidder stadig lidt "klister" hvid hinde af klister, eller hvad man nu skal kalde det!, men hvordan får man den hinde af, uden at skade laken `? Er bezin godt, eller er der nogen som er beder ?

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 12-01-03 18:15

Afhænge af hvad lim er lavet af skal du benytte
Spirt,
Petroleum,
Rensebenzin
Acetone

Lav en prøve på lakken et skjult sted (inderside af dør kam eller lignende)
Brug en hvid eler lys klud for at se om det smitter af (isæe acetone !)

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 12-01-03 18:20

Du skal opvarme området med enten
en varme pistol eller hårdtørrer, til ca. 40 grader
og derefter bruge sprit til at fjerne resterne.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-01-03 19:12

Som dk skriver er den med opvarmningen rigtig god.
Du må IKKE bruge acetone, som med garanti opløser lakken.
Det bedste du kan bruge er petroleum som tidl. nævnt eller olivenolie. Det skader med garanti ikke lakken.
Jeg ved godt der allerede er svaret, men jeg skriver alligevel p.g.a. ADVARSELEN om brug af acetone.

M.v.h. franksp

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-01-03 06:11

en blandning af 50% husholdningsprit og 50% rensebenzin klare næsten alle former for gl. klister. Har aldrig oplevet at nævnte blandning, skader underlaget hvor du vil fjerne klister fra.

MVH

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 13-01-03 18:29

Et godt råd, som næsten altid virker på lim fra klistermærker, er: Smør det ind i madolie, lad det sidde til dagen efter. Tør derpå det hele af med lidt rense benzin.
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : em_jay

Dato : 17-01-03 11:51

Brug ikke sprit!!!, da dette kan blege lakken/farven (har prøvet!)

Mvh

Em-Jay

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 17-01-03 12:41

prøvede ellers mange ting, men det var kun en ting der kunne virker, det var ren terpentin, som jeg lod sætte i ½ time med en våd terpentin klud, og derefter brugte højttryksspuler 140bar... ellers var det total umulige at få af... men det var også en stribe på 2x 30cm x 250cm lang...

Kommentar
Fra : myretue

Dato : 20-01-03 22:54

Der er en masse opøsningsmidler som virker eller måske skader din lak. Det afhænger af hvilken lak det er og hvor gammel den er. Dette skader bestemt ikke og giver det pæneste resultat:

Brug bilvoks. Jeg har lige fjernet et 7 år gammelt DK mærke. Først fik jeg hevet selve mærket af. En masse voks på en klud og så begybdte jeg at gnide fra en ende af....Vupti efter 5 minutter var limen væk!
Dette gælder klister og lim alle steder.

MVH

Myre

Kommentar
Fra : vissenpind

Dato : 21-04-03 20:03

limen skal bare poleres af, det er det nemmeste, da man alligevel skal til at polere efter limen er kommet
af, da man tit kan se hvor mærket har siddet sonax har nogle gode produkter til dette

Kommentar
Fra : Lucern

Dato : 30-04-03 23:21

Ja, Sonax lakrens er helt fantastisk. Havde faktisk opgivet lakken på min gamle RØDE bil. Nu ser den ud som nylakkeret. Ren magi.
http://www.sonax.dk

Kommentar
Fra : nks

Dato : 23-06-03 08:37

Hej.
Jeg har altid brugt fortynder...
Jeg har aldrig oplevet at det ødelægger lakken!
Men hvis bilen er nylakeret og ikke helt hærdet kan det tage malingen af også..
men da jeg går ud fra det er en forholdsvis gammel bil - så brug fortynder.
Husk at smide kluden et fornuftigt sted hvor den ikke kan gøre skade, da man siger fortynder kan være selvantændelig...
Mvh.
Nicolai

Kommentar
Fra : teleskop

Dato : 27-06-03 15:32

mineralsk terpentin,,og træspatel der ikke ridser,,til de mest umulige

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 07-07-03 21:46

gem alt kemien væk og kør ind til den nærmeste wurth(håndværkerbutik)og køb noget der hedder en karamelskive,det er en lille gummiskive der nuller klistermærket af meget skånsomt når den bliver brugt lugter det ligesom karamel deraf navnet.

Kommentar
Fra : Vix1

Dato : 15-07-03 11:42

Damp er det allerbedste middel,,, fks en Tapet damper, du skal selvfølgelig ikke røre lakken med damperen...

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 17-07-03 00:40

ja fint med damp men det tager ikke klisteret bag på mærket.

Kommentar
Fra : ReneViuff

Dato : 20-07-03 19:42

Det med karamel skiven fra wurth er den rigtige metode til at tage klister af en bil,,, her selv arbejdet på autolakkeri i 3 år og tager sådan nogle af hverdag..... OG DET VIRKER på alt det klister på din bil og ødelægger ikke noget.... men har dog en god lugt,, især hvis du tager klister af fra en gammel dørliste...

Kommentar
Fra : rs2000

Dato : 30-07-03 15:14

Madolie kan også nogen gange tage det,og det er rimeligt skånsomt mod lakken

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 31-07-03 23:04

Jeg tror egentlig ikke, at "Rodrigo" lever mere!!!!!!!!!!!!!
Hans spørgsmål er fra januar måned. Hannhar - efter min mening - fået rigtig mange gode svar. Denne kommentar skriver jeg kun for at kunne fjerne "fluebenet" så jeg ikke modtager flere e-mails på dette spørgsmål.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : ReneViuff

Dato : 31-07-03 23:22

Det kunne da godt ske at han er blevet væk....

Kommentar
Fra : Rustkongen

Dato : 01-09-03 18:16

Du kan uden problemer Bruge cellulose fortynder til at fjerne dit klister

Kommentar
Fra : irnada

Dato : 15-01-04 21:54

Som skiltemaler bruger jeg meget tid på at fjerne gamle klistermærke, og jeg buger siliconefjerner, det fjerner klisteret, som er en form for silicone, og det ødelægger ikke lak eller andre staferinger.

Kommentar
Fra : irnada

Dato : 15-01-04 21:55

UPS der smuttede et "r" i bruger

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-01-04 13:20

Hvis du er tilfreds med svaret, må du godt lukke spørgsmålet. Ellers kom tilbage.

MVH

Kommentar
Fra : emmofinn

Dato : 19-03-04 15:22

3M stribefjerner er efektiv, det luget ikke særlig godt men virker efter hensigten.

Kommentar
Fra : supermandenheine

Dato : 03-07-04 21:21

jeg tror madolie eller renset benzin

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-07-04 23:07

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH

Kommentar
Fra : reneholm

Dato : 13-10-04 08:49

Jeg bruger altid terpentin tila t fjerne klister med, det er bare effektivt uanset overflade.

Skulle du have brug for igen at fjerne en stribe så findes der en spray fra 3M til formålet

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 25-02-05 23:10

Nu har du fået så mange gode og rigtige råd, som autolakerer ved jeg bedre end nogen andre hvad du skal gøres .og nu gør du som jeg siger, køb en skærebrænder gerne stor, fjern metalplade og alt andet der giver antydning til problemer .Nu kører du til den nærmeste pladesmed ,få ham til at svejse et nyt stykke plade i ,få han lige til at bruge nogle 6mm elektroder på fuld skrald, det skulde jo gerne hænge fast.Derefter kører du til maleren, og får skuret pyntet med lidt maling.Nu skulde alt gammelt lim gerne være væk ,og bedst af alt du har ikke ødelagt den gamle maling med fortynder, eller lignende.Sov lige på det inden du går igang.

Kommentar
Fra : reneholm

Dato : 26-02-05 09:58

afmelder mig bare mail

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 26-02-05 11:40

samme her

Kommentar
Fra : Dennis160

Dato : 13-03-05 13:46

brug en varme pistol og træk plastik af og afvask der efter med silliconefjerner til limen er væk . skal poler bagefter !!!!

Kommentar
Fra : marmic

Dato : 13-06-05 07:26

*** S T O P ***
Ingen Rense benzin, petrolium eller ander opløsningsmidler. Det ødelægger lakken.

Madolie er ok hvis det virker.
Hvis ikke er der et produkt fra WÜRTH der er specielt til formålet det hedder
Industri rens og er lavet af apelsinolie.

Se billede på http://www.marmic.dk/image/industri_rens.jpg

/Michael

Kommentar
Fra : 5705

Dato : 15-09-05 00:03

Aldrig væsker........Varmepistol giver for meget varme så lakken "bobler",men hårtørre,ikke for længe på samme sted.M.v.h. 5705