/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nye vinterdæk - rattet ryster
Fra : jorael
Vist : 6382 gange
200 point
Dato : 25-02-07 14:49

Der var ingen problemer, da jeg kørte med sommerdæk på min Peugeot 306. Heller ikke på motorvejen i Tyskland. Lejerne foran er nye. Købte et sæt brugte Alessia alu-fælge, der havde siddet på en 405'er. Fik monteret nye vinterdæk af god kvalitet; der blev afbalanceret elektronisk. Nu viste der sig tre problemer:
1) Et af dækkene mister langsomt tryk; på 2-4 dage fra 2.4 til ca 1.8.
2) De var kun få mm foran mellem fælgens indre og bremsen; foran stødte et af hjulene mod denoprindelige afbalanceringsklods. Afbalanceringsklodsen (der sad på, da jeg købte fælgene) blev dagen efter slebet halvvejs ned og hjulet afbalanceret igen.
3) Ved 90 -100 km/t begynder rattet undertiden at ryste. Ikke når jeg bremser ned. Jeg har prøvet at køre med mine sædvanlige forhjul og de nye baghjul; så er der ingen rystelser.
Hvad gør jeg? Kan en - fornyet afbalancering af forhjulene gøre ? Skal den sidste halvdel af den oprindelig afbalanceringsklods også væk. Der er kun papirstynd afstand mellem resten af klodsen og bremsen, når hjulet roterer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 14:53

Fælgene er tilsyneladende kaput (det var vel derfor de var til salg)

Hvis den taber tryk SÅ hurtigt - tyder noget på at den er skæv.....

Eller fælgkanten ødelagt....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-02-07 14:54

Du må bare få de afbalansert igen. Og få dem til at tjekke det dæk der mister luft.Det kan være en søm eller ventilen eller så kan det lække mellem fælgen og dækket.Da kan man bruge noget der heder bread sealer og smøre på.
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 14:55

Citat
tyder noget på at den er skæv

Det bliver selvfølgelig lidt svært med alufælge....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-07 15:01

Nu egner alufælge sig slet ikke til vinterkørsel, det er de alt for sarte til.

Og jeg er , som refi, overbevist om, at det er fælgene der er skæve.

Alufælge skal man ikke købe brugt...man behøver nærmest bare spytte på dem før de er skæve, så det er et spil i lotteriet og mere held end forstand, såfremt man er heldig med brugte alufælge.

Det lyder heller ikke til, at de er rigtige til din bil....de må ikke sidde så tæt, at afbalanceringsklodserne er ved at røre bremserne.

Få fat i nogen stålfælge til vinterdæk, det er det eneste der dur....det er det sådan set også til sommerdæk, hvis du skal køre steder hvor der er mindste risiko for kantstene, ujævnheder o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-02-07 15:03

Du skal også ha sporet dit styrtøj så hjulene har den rette vinkel.

dr.dem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-07 15:03

Og du kan jo ligesom udelukke problemer med styretøj m.m. når rystelserne ikke viser sig med de andre dæk/fælge på.

mvh dova

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 25-02-07 15:16

Tak - jeg havde hørt meget om, at stålfælge kan være skæve, så jeg købte (brugte) alufælge. Jeg tror nu, de blev solgt på grund af bilskift; men man ved jo aldrig. Bagpå virker de OK. Kan løsningen være at købe et sæt nye og originale stålfælge til foran og så flytte dækkene over? Det koster jo; spørgsmålet er, om en fornyet afbalancering kan tjene et formål? Kan en prof finde årsagen til sivningen; det er ikke et søm.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 15:19

Det bliver noget juks at begynde at reparere på skæve/utætte fælge....

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men godt er det ikke.....

Hvis det er brede dæk passer originalfælge nok ikke i bredden

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 25-02-07 15:56

Der findes firmaer, der kan oprette alufælge og tilmed reparere ødelagte alufælge, men når startprisen hedder 500.- pr. fælg, skal det vist være fælge i den dyre ende, der er tale om!

Gert

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 25-02-07 15:58

Glemte lige et link, hvis der var interesse:
http://www.lmopretning.dk/

Gert

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-02-07 16:10

Helt enig, det har ikke noget med styretøj/sporing at gøre, når det er ok med andre hjul..
Når fælgene går så tæt på bremser, så er de sgu ikke egnet til din bil.
Så ja, brug dog stålfælge, de er billige

Jeg tror ikke på at de fælge kommer til at køre ordentligt på din bil.

Sælg dem, det tror jeg nok skal blive nemt

- Anden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-02-07 18:19

Hjulnav kan være skævt. Det er sjældent problemet.

Fælge kan være skæve. Det er let for en dækmontør at kontrollere. Man spænder den tomme fælg op i afballanceringsapparatet og kontrollerer at kanten løber lige , når fælgen drejes.

Dæk kan være skæve. Det er de billige altid, fordi det er de frasorterede på fabrikken. Det er også let at kontrollere, men sælgeren kan mærkværdigvis ikke altid finde fejlen.
Skæve dæk kan rettes ved at raspe dem ned til de bliver cirkulære og koncentriske. så er der ikke så meget slidbane tilbage som før.

De tre slags skævhed kan ikke rettes med afballancering, selv om der er mange som tror det. Det burde være indlysende at et hjul ikke bliver cirkulært, ved at sætte klodser på fælgkanten.

Hjul og dæk kan være i uballance. Det kan rettes ved afballancering. Perfektionister får det gjort med hjulene på bilen. Det er normalt overdrevent. Men hvis fælgen ikke bliver perfect centreret på afballanceringsapparatet, dur det ikke.

Der findes ikke elektronisk afballancering. Afballancering gøres med små vægtklodser, ikke med elektronik. Man kan højest foretageudmålingen af balancen elektronisk. Men det gør det ikke bedre.

Det er besværligt at sikre en god centrering , og der bliver sjusket med det hos dækmontørerne.

På bilen bestemmes hjulets centrering af konuserne i hjulboltehullerne. På de fleste afballanceringsapparater er det hullet i midten af fælgen, man centrerer efter. Hvis der er skævhed i hullet , ujævn kant, eller hullet ikke gøres rent først bliver afballanceringen forkert.
Efter afballancering kan man løsne fælgen dreje den på apparatet , spænde og kontrollere afballanceringen igen. Hvis den ændrer sig meget er hjulet ikke ordentligt centreret. Så er man nødt til at spænde op i boltehullerne for at afballancere ordentligt. Det gider billigmontørerne ikke.

Både hjulskævhed og uballance viser sig især i et bestemt hastighedsområde. Det er når hjulomdrejningstallet hommer i resonans med det pendul som udgøres af systemet af hjulophæng og fjedre. Så hopper hjulet på vejbanen hvis det er slemt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-02-07 18:30

Når et hjul taber luft kan det være

en punktering

en utæt ventil . Det kontrolleres med lidt spyt på ventilåbningen.

et dæk , som er jævnt utæt overalt. Det er især et problem med de nyere lavenergidæk, som har et meget tyndt indre tætningslag.

en utæthed langs fælgrenden.
Det sidste er monteringssjusk, hvor man ikke har gjort en gammel fælg ren i kanten inden monteringen. Brugte alufælge skal ofte slibes med fint smergellærred i hånden inden monteringen. Det kan godt vare 10 minutter pr fælg. Aluminiunhydrogyd er en hvid belægning i kante, som kommer af korrosion. Det kan dæklæberne ikke tætne mod. Derfor skal den væk inden monteringen.

Det er samme problem med rust på gamle stålfælge, det er bare sværere at fjerne.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-02-07 18:32

For de fælge passer vel til det nav.............så den er centreret ordentligt.

Som de andre - rystelser ved 90 -100 = ubalance

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 25-02-07 18:35

Tak for svar. Brugsforvirringen siger 185/65/14 (ET 24). Går det an, at sætte 185/70/14 (ET 18)foran (ca 3% forskel i diameter). For så har jeg mulighed for få et sæt dæk på stålfælge til foran. Med andre ord: Skal dæk være af præcis samme størrelse på foraksel og bagakse? (Naturligvis skal dækkene ære helt ens på samme aksel)

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 25-02-07 18:52

ET 18 flytter hjulet 6 mm længere ud mod skærmkanten (øger sporviden 12mm, i forhold til ET 24)
Så er det spørgsmålet, om øgningen af rullediameteren, sammen med sporvide forøgelsen, får dækkene til at skrabe mod skærmkanten!
Hvofor ikke ens fælge foran og bagpå?

Gert

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 25-02-07 19:21

Når man rykker dækket ud i forhold til lejerne øges lejesliddet og man får dårligere køreegenskaber. Jeg synes dog ikke at 6mm i hver side er nogen markant forskel.'
Den lidt større dækdiameter betyder heller ikke noget i praksis.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-02-07 19:45

Har du prøvet at flytte de forreste hjulene bag og de bagerste hjul foran?
alimak

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-02-07 20:38

Uens dæk størrelser er ikke godt, hvis de opdager det til syn.
Men derfor har det vist ikke den store praktiske betydning

Hmm, min kammerats "nye" 306'er fra 2001 kører da med 15" fælge, som standard..

Måske det er derfor der var problemer med de afbalancerings klodser?..

- Anden

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 25-02-07 22:11

Tak for svaret transor. Dine - og de andres - fine og detaljere svar har gjort mig en del klogere. Jeg tror jeg starter med en fornyet afbalancering af forhjulene; bør jeg forinden fjerne resten af den klods, som sidder meget tæt på bremsen ved passage? Fornyet afbalancering burde være til at betale og koster mest besværet. Ryster hjulet stadig, må jeg sætte stålfælgene på (dækkene har +3% i omkreds). De ryster ikke, når de sidder foran; men kan ikke være i bagerste hjulkasse på grund af stænkelapperne.
Virker det heller ikke, sætter jeg de fire nye dæk (som nu sidder på alufælgene) over på et par nye autoriserede stålfælge. Så skal jeg bare finde det rigtige sted i Kbh/Nordsjælland til at flytte og montere dem. Nogen ideer?

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 19-11-08 11:17

Vil lige sige, at en afbalancering og et sæt centreringsringe løste problemet; nu går det fint ud af vejen med alufælge og vinterdæk! Tak for hjælpen!