/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Pension og efterløn
Fra : gusmusen20
Vist : 623 gange
100 point
Dato : 25-02-07 13:59

Jeg har lige modtaget en blanket fra min fagforening, hvor jeg opfordres til at begynde at indbetale til efterløn. Mit spørgsmål er, om det overhovedet kan betale sig at begynde indbetaling til efterløn når jeg har en pensionsordning gennem mit arbejde, hvor de indbetaler 10% (ca. 3000 kr.) af min løn til pension og derudover indbetaler jeg selv 5 (ca. 1500 kr.)% til samme pensionsordning.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-02-07 14:12

Du siger ikke noget om, hvor gammel du er, men hvis du er ret ung, vil jeg sige, at det ikke kan betale sig.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-02-07 14:14

Det kommer da an på hvor gammel du er og om du vil gå på efterløn fra 60-64 år og hvornår du har sat din pension til udbetaling, alt hvad du indbetaler kan trækkes fra i skat.

dr.dem

Kommentar
Fra : Typhoone

Dato : 25-02-07 14:25

Jeg vil også sige det kommer an på hvor gammel du er ,
men du skal huske på at når vil have din pensionsopsparing
udbetalt skal du i øjeblikket betale 40%i skat uden fradrag
og hvem om ikke de ændrer det
typhoone

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 25-02-07 14:35

Arh, ja alderen er jo nok så vigtig. Jeg fylder 30 om et par uger.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-02-07 14:39

Så er det op til dig om du vil betale i 20 år og gå på efterløn som 60 år eller lade være også gå på pension om 25 år.

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-02-07 14:40

Det var forkert det skal være 30 år og 35 år

dr.dem

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-02-07 17:43

hvis din private pension ikke er en ratepension, er der vist noget med at den bliver modregnet i efterlønnen

Kommentar
Fra : Typhoone

Dato : 25-02-07 19:42

Det er rigtigt at pensionsopsparingen bliver modregnet i efterlønnen
typhoone

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-02-07 21:33

pensionen bliver vel først udbetalt efter du er fyldt 65? Kun Vorherre kan fortælle dig om du får lov at beholde helbredet og arbejdsevnen så længe!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-02-07 21:46

Jeg ser absolut ingen grund til at betale efterlønsbidrag til alle de "pampere", og jeg vil heller aldrig have en pension via min evt. fagforening.

Det er ganske enkelt for dyrt, læst på den måde, at der bliver for lidt til overs til mig selv til pension.

Ca. 50% ryger til dyre dækninger og adminstration.

En privat, arbejdsgiveradministreret pensionsordning er langt det billigste, og giver den bedste og billigste dækning, og med mest til overs til selve pensionen.

Kommentar
Fra : Typhoone

Dato : 26-02-07 12:20

du skal nok også tænke på om der er noget der hedder efterløn
når du om ca.32 årkan gå på efterløn.
De har jo allerede sat efterlønsalderen op
så hvem hvad der sker til den tid,det kan jo være de har afskaffet den,
og måske indraget de opsparede penge.
typhoone

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 26-02-07 15:18

Til Bille 1948

Hvad er det lige for "pampere" du mener der spiser dit efterlønsbidrag.??

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 26-02-07 15:23

Jeg selv går (forhåbentlig) på efterløn om 22 år. Hvis den ikke findes til den tid - så har jeg jo ikke mistet pengene. Hvis efterlønnen nedlægges kommer der ikke en stor styg ulv og æder pengene.
De kommer stadig til udbetaling - eneste forskel er at jeg så ikke er efterlønner.

Ved siden af indsættes der 15% af min løn på hhv. kapital -og rate pension.
Det er helt op til dig om du mener/tror på efterløn. Men vælger du at betale til den, og den senere aflives, så er det dog stadig dine penge.

Mht. administration og gebyrer - så er det min erfaring at nogle af de dyreste er PFA og IP.

Kommentar
Fra : jrnmeyer

Dato : 21-04-07 18:52

To ting:
- Efterlønsbidraget er ikke fagforeningsafhængig, men arbejdsløshedskasseafhængig.
Efterlønnen er et anliggende der er defineret ved lov og derfor er det ikke fagforeningen der ejer ordningen.
- Når man går på efterløn afhænger begrebet modregning af hvornår man går på efterlon, samt om man tager hul på udbetalingerne.

Der er en periode fra man kan gå på efterløn og til man derefter går på pension.
I denne periode er der to regelsæt for modregning af udbetalingen af efterløn.

Se eventuelt på denne site: http://www.adir.dk/
Arbejdsdirektoratets.
Tjek især disse to punkter på siden:
Spørgsmål & svar om fradrag i efterløn for arbejde - under revision
Spørgsmål & svar om fradrag i efterløn for pensioner - under revision

Hvis du fravælger efterlønnen og senere fortryder, så se iøvrigt på denne site: http://www.adir.dk/extern/temaer/efterloen/temaefterloen_nye_regler_20070101_fortrydelsesordningen.htm