/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning ønskes
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 675 gange
50 point
Dato : 25-02-07 13:53

Jeg ønsker hjælp til tydning af disse to tekster:

S___ Just Platfues kræmer i _________ stræde og Cathrine Marie Sommers Deres Datter døbt, og holdt af Mag: Morthen Reenberg.
Ane
Mette Platfues ___ kræmers Hustru fra ___________ L: og S. b: ____, og Madem: Marie Danekel H: Mag: Christian Denekels Datter fra ____________s: _______ fadd: Engelbrecht Platfues kræmer fra Trompetergangen. Povel Danekel ___________ og Johan Platfues Ungkarl.

AO København Helligånd 1713-1728 Opslag 113, nr. 58

Hvilken dato er hun døbt ?

Anno 1728 d 28 April _____ _________ Engelbret Platfus og Mad. H. Bondesen viet i huset.

AO København, Trinitatis 1719-1730 Opslag 259, siden til venstre

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-02-07 22:06

________________________________________
Jeg ønsker hjælp til tydning af disse to tekster:

S___ Just Platfues kræmer i Løvstræde og Cathrine Marie Sommers Deres Datter døbt, og holdt af Mag: Morthen Reenberg.
Ane
Mette Platfues ___ kræmers Hustru fra Trompetergang L: og S. b: ____, og Madem: Marie Danekel H: Mag: Christian Denekels Datter fra kristians…. s: _______ fadd: Engelbrecht Platfues kræmer fra Trompetergangen. Povel Danekel kristiansfa… klokker, og Johan Platfues Ungkarl.
Der var flere små gyder der endte på gang og med navne foran som Peder Madsens Gang
AO København Helligånd 1713-1728 Opslag 113, nr. 58

Hvilken dato er hun døbt ? muligvis D. 18 12 1719

Anno 1728 d 28 April Clas N_______ Engelbret Platfus og Mad. H. Bondesen viet i huset.

AO København, Trinitatis 1719-1730 Opslag 259, siden til venstre

ved ikke om du kan bruge det noget

dr.dem

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 25-02-07 22:40

Hej Finn

Trinitatis 1719-1730 opsl. 259 venstre

Anno 1728 d. 28 april blev Mons. Engelbret Platfus og (du skriver Mad. H. Bondesen, jeg læser det som Mette H. Brodersen, men du kender nok navnet bedre end jeg.) viet i huset.

Helligånd 1713-1728 opsl. 113 nr 58

Nok just. Mit bud bliver løverdagen den 18. november som den forrige dåb:

Nok just. Platfues kræmmer i Lønstræde og Cathrine Marie Sommers deres datter døbt og holdt af Mag: Morten Reenberg.
Ane
Mette Platfues en kræmmers hustru fra Trompetergangen L:og S.B: og Madem Marie Danekel H. Mag: Christopher Danekels datter fra Krystianshafn S:
Fadd: Engelbrecht Platfues kræmmer fra Trompetergangen. Povel Danekel Krystianshafns klokker og Johan Platfues, ungkarl.

Sjov måde at skrive Christianshavn på.

Med venlig hilsen Steenvin

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 50 point
Dato : 06-03-07 09:18

Lidt små, men betydningsfulde korrektioner:

Helligånd 1713-1728 opsl. 113 nr 58

Nok Just Platfues Kræmer i Lønstræde og Cathrine Marie Sommers Deres datter døbt og kaldt af Mag: Morten Reenberg.
Ane
Mette Platfues hr. kræmers hustru fra Trompettergangen b: og h: B: [bar og holdt Barnet] og Madem Marie Danchel [En klerikal krussedulle som måske kan betyde Hans Ærværdighed] Mag: [overstreget Povel] Christopher Danchels Datter fra Christianshafn h: [holdt]
huen. Fadd: Engelbrecht Platfues Kræmer fra Trompettergangen. Povel Danchel Christianshafns Klokker og Johan Platfues, Ungkarl.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 06-03-07 10:10

Jeg vil lige rette, at jeg af uforståelige grunde skrev Lønstræde, selvom jeg jo læste det som Løvstræde. Det skal endvidere bemærkes at det pgl. stræde i København hed og hedder stadig, Løvstræde.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 06-03-07 18:17

Var der flere kommentarer til denne??

Anno 1728 d 28 April _______ Engelbret Platfus og Mad. H. ____________ viet i huset.

AO København, Trinitatis 1719-1730 Opslag 259, siden til venstre

Finn

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 06-03-07 18:42

Anno 1728 d. 28 April blef Mons: Engelbret Platfus og Mette H. Bondesens viet i Huuset

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 07-03-07 01:23

Tak for svaret præceptor.