/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Tøjet bliver ikke rent
Fra : upyoursmate
Vist : 1371 gange
100 point
Dato : 25-02-07 13:30

Jeg har et problem med at få mit tøj ordentlig rent. Det lugter let surt selvom jeg vasker det ved 40 grader som man skal.

Er der et godt husgeråd med at ligge tøjet i blød i moget bestemt etc...?

Mvh. U.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-02-07 13:45

Jeg tror du i første omgang skal rense din vaskemaskine

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad034/

det er der den sure lugt kommer fra.

Kommentar
Fra : supertorsdag

Dato : 25-02-07 14:32

Prøv at bruge eddike som skyllemiddel. Alternativt lægge tøjet i blød i en eddikeopløsning, det er ret effektivt til at tage lugt.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 25-02-07 15:27

Hej

Ans har ret!!
Men måske er din maskine ikke så slem, måske du kan redde det med en gang :http://www.matas.dk/Hus+og+hjem/Rengøring/Indenfor/Rens+til+vaskemaskine+og+opvask.htm
Det siges at være ret effektivt.
KH Mette

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-02-07 16:20

Ja, prøv at rense vaskemaskine først..
Følgende løsning er prøvet på mange maskiner, virker hver gang :
500ml klorin hældes i sæbeskuffe, 90/95 graders vask, gentages gerne flere gange.

*HUSK!!! Maskinen skal køre et program igennem UDEN tøj og UDEN klorin, for at være sikker på at alle klorin rester er væk, inden der foretages en vask med tøj i.

Det virker, gjort mange gange

- Anden

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 25-02-07 17:44

Husk også at tøjet skal ud af maskinen, lige så snart vasken er færdig.

Rosalill

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-02-07 19:29

40 ° vask er ikke nok til at slå bakterier ihjel, og slet ikke med de skånsomme vaskemidler.

Meget tøj er mætket 40 ° selv om det sagtens kan klare 60° eller mere.

Kun uld og silke er rigtigt sart , alt andet kan vaskes varmt.

Hvis du engang imellem laver kogevask, skulle det være unødvendigt at vake vaskemaskinen indvendigt.

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 25-02-07 20:09

Ja, bomuld kan godt tåle 60 grader eller mere.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 25-02-07 21:27

Årsagen til at der står et bestemt antal varmegrader i bomuldstøjet, er at farven skal kunne holde til at blive vasket.

Det er ikke særlig miljøvenligt at vaske ved høje varmegrader og ofte er tøjet ikke så beskidt at det er nødvendigt. Derfor anbefales det at vaske det meste tøj ved 40 og 60 grader. Men hvis man synes vaskemaskinen trænger til at ordentlig omgang indimellem så er der vel ikke noget i vejen for at give den en hurtig vask på 90 grader.

Det kan også være en fordel at lade lågen stå åben, så tromlen kan blive luftet og tørret. Der vil dog for det meste stå vand i den nederste del af maskinen, dette kan man lukke ud ved at tømme filteret. Så står det ikke og rådner.

Mvh. Rosalill

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-02-07 21:33

Som jeg tidligere skrev, så er det fra maskinen at lugten kommer.

Husk nu ikke at have tøj i maskinen når du, hvis du gør det, kører et par "rensevaske" igennem.

Sæbeskål og trevlesi skal også gøres rene.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-02-07 21:57

Og rens afløbet, så vandet fra maskinen kan komme ud...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-02-07 21:59

Det kunne jo også være, at du hænger tøjet til tørre uden udluftning - det gør at fugten i tøjet bliver sur (bakterier).

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-02-07 22:43

Hva, er spørgeren tilstede?

Prøv mit trick, det er simpelt og virker

Camillasmoster kommer med en god pointe, den havde jeg ikke lige overvejet.

Rosalill siger at man skal huske at lade lågen stå åben, det er også rigtigt. Forebygning er det bedste.

- Anden

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-02-07 10:21

Når man lader lågen stå åben, holder gummilisten rundt i kanten også længere...

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 27-02-07 16:53

Det er helt sikkert ikke maskinen den er gal med. Det er kun bluser der ikke bliver rene - under armene!! Jeg tror jeg prøver med eddike og så ved 60 grader...
Tak til alle. Lukker tråden lidt senere... måske er der flere guldkorn.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 27-02-07 18:11

Jamen så handler det måske mere om vaskemidlet.

Måske bruger du ikke nok i forhold til vandets hårdhedsgrad. Det kan også hjælpe at bruge fosfater iblandet. Alle vandrensningsanlæg bruger midler til at neutralisere fosfater i vandet, så det forurener ikke.

Fosfatet bruges til at neutralisere kalken så vaskemidlet har en større virkning. Man kan få et middel der hedder minuskalk, som bonus afkalker det også varmeelementerne i vaskemaskinen.

Det er bedst at bruge flydende vaskemidler, de er opløst og det giver en større effektivitet, desuden indeholder de ikke så mange ikke brugbare fyldstoffer.

Mvh. Rosalill

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-02-07 18:20

Det kan jo også være at du skal skifte deodorant !!!

Er det alle dine bluser, der lugter og hvilket stof er bluserne af ?

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 27-02-07 18:33

Kun bomuld kan tåle varmegrader over 40 grader.
´
Rosalill

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 27-02-07 20:52

Bluserne er alle af bomuld og det er dem alle der begynder at lugte efter noget tid. Min deodorant efterlader faktisk et hvidt lagt på tøjet, så det kan meget muligt være at det ikke er det der bliver vasket ordentlig væk...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-02-07 21:10

Husk nu når du tager deodorant på, hvis du bruger "spray", så skal din hud tørre før du tager en bluse på.

Det kan evt. være deodoranten, der er skyld i lugten, men "sprøjt" det ikke på mens du har blusen på. Jeg har set min søn gøre det, løftede lige blusen, og så var den hjemme

Men jeg håber, at du kommer af med lugten på dine bluser.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 23-03-07 12:05

Har du prøvet at skifte vaskemiddel???

Vi kører pt. med änglamarken fra COOP danmark, den tager lugten fra gemalens arbejdsT-shirts.
Tidligere svor jeg til ARIEL, men jeg tror de har ændret den, den er ihvertfald ikke så effektiv mere.
Er det varmt eller han har gået på indendørspladser med høj temperatur ryger der en skovlfuld Vanish i. Så lugter de først når der er grund til det

Under alle omstændigheder er det vist på tide at lukke spørgsmålet, eller??

KH Mette

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 23-03-07 12:16

Min søn har lige fået en meget dyr deodorant. Den virker ikke efter hensigten. Hans t-shirt lugtede, når han brugte den nye deodorant.

Men jeg har fået lugten ud af hans t-shirts. Jeg brugte Bio-Tex plet/lugtfjerner. Smurte det på, lod det ligge i et par timer derefter i vaskemaskinen. "stanken" var væk.

Men det kan have noget med din deodorant at gøre. Har du prøvet at skifte til en anden deodorant ?

metteto

Citat
Under alle omstændigheder er det vist på tide at lukke spørgsmålet, eller??

Det bestemmer spørgeren selv.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-03-07 12:48

Hvor tit vasker du bluserne?

Jeg bruger roll-on deo. og dér er der aldrig nogen problemer. (f.eks. Nivea, Sanex, Rexona alt efter tilbud).

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 17-05-07 09:27

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-07 09:34

Tak

Jeg håber du fik dine t-shirts lugtfri.