/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af told og moms
Fra : anetteogjesper
Vist : 5986 gange
69 point
Dato : 25-02-07 13:29

Hej

Vi importerer kjoler fra USA og ved ikke helt hvordan vi bogfører dette.

Vi bruger Stone's SummaSummarum regnskabsprogram

Jeg har denne toldkvittering som jeg gerne vil vide hvor jeg skal bogføre tingene:
Citat
Told 1) .... 136
Afgift 2) .... 0
1271,00 importmoms 25% 3) .... 317
Told i alt 1) + 2) + 3) .... 453
Fortoldningsgebyr .... 51
Moms 25% af gebyr .... 12
I alt .... 516

Håber nogen kan hjælpe

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 25-02-07 14:01

Momsen på 329,- kr. (317 + 12) bogføres som købsmoms. Øvrige betalinger bogføres på kontoen for varekøb eller varelager

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 25-02-07 14:13

Hej

De 317 skal vel være moms af varekøb mv. i udlandet?

Den der hedder told 1) på 136 kr. er det inkl. eller ex. moms og hvor skal den bogføres?

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 25-02-07 14:25

Hej

Kr. 317 bogføres på "importmoms" eller "moms af køb i udlandet" alt efter hvad den hedder i jeres kontoplan, den skal stå i momsgruppen, dvs. ved "købsmoms" eller "indgående moms".

Kr. 63 (51+12) bogføres på "fragt og spedition" hvor der skal være momskode på kontoen.

Kr. 136 bogføres på told, det er typisk en konto som står ved varekøb/vareforbrug, mange gange så er den ikke i en standartkontoplan, og så skal I oprette den.

Hvis I bliver oprettet som "importregistreret" ved SKAT, så slipper I for at lægge kr. 317 ud i importmoms, men kan medtage den som plus/minus på momsopgørelsen (det er en anden histrorie end den her).

Kr. 516 hæves på banken (eller hvordan I nu betaler den).

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 25-02-07 14:36

Hej Leo

Tusind tak

Lige et par spørgsmål mere.
Når jeg opretter kontoen Told, skal den så være med eller uden moms?

Vi er importregistreret, men der er sket nogle fejl, da vi har fået pakkerne. Det vil sige at to af de tre gange vi har modtaget varer, har vi betalt hele beløbet til posten.
Vi betalte 516 den ene gang og 1164 kr. den anden gang, men 3. gang fik vi et girokort på 137,64 kr. for tolden, men her betalte vi jo ikke for importmomsen. Har dette noget at gøre når vi bogfører? Altså skal jeg bogfører den 3. faktura anderledes?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 25-02-07 15:37

Skal der momskode på kontoen Told, når vi opretter den?

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 25-02-07 16:13

Hej

Told er ikke med moms, så den skal have blank/ingen momskode

Jeg vil anbefale at I bogføre selve det udenlandske varekøb på en konto for sig selv, således at det letter det for jeres revisor når han skal afstemme momsen.

Når I angiver moms, så skal der beregnes moms af den momsfri import, dog således at den medtages både i "plus" og i "minus", hvorved den ikke påvirker det beløb som skal betales.

Da I både har udenlandsk varekøb hvor I har betalt importmoms og køb hvor I ikke har betalt importmoms, så vil jeg foreslå at I opretter to konti for "import varekøb", således at I hurtigt kan udfylde momsangivelsens rubrik "moms af varekøb mv. i udlandet".

Hvis det kun er gået galt disse få gange (og det forhåbentlig fungere rigtigt i fremtiden), så kan I dog nok styre det manuelt på en konto (men skriv i posteringsteksten om der er beregnet importmoms).

Hilsen

Leo