/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afdampning eller tapetopløser
Fra : kylco
Vist : 11890 gange
200 point
Dato : 24-02-07 16:17

Vi skal i næste uge til at fjerne en masse tapet i vores nye hus fra 1975. Planen er at vi vil skal have væv op. Under tapetet er der spånplader, der er kun et lag tapet. Nogen der har erfaring med om tapetafdampning eller påsmøring af tapetopløser er nemmest?? Og kan spånpladerne tage skade af behandlingen??

Kylco

Kommentar
Fra : Ronnijensen

Dato : 24-02-07 16:40

Og kan spånpladerne tage skade af behandlingen??
det kan jeg godt svare på det.. det kan det ikke. det tager ingen skade af behandling.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 210 point
Dato : 24-02-07 16:42

hvis det er spånplade der er under tapeten, skal du i hvert fald IKKE BRUGE afdamper. så bliver spånpladerne meget tykke, da de suger al den fugt de kan komme til. så er det bedre at smøre et tyndt lag tapetklister ovenpå, og så lade det sidde lidt, hvorefter tapeten kan skrabes af. men ikke for meget vand. det giver et katastrofalt resultat på spånplader.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 24-02-07 16:46

Eller måske endnu bedre. Lad det gamle tapet sidde og sæt vævet op udenpå.

Kommentar
Fra : afinn

Dato : 24-02-07 17:03

smør et lag vand på tapetet, herefter et lag oprørt tapetklister, til sidst dækkes til med afdækningsplastik, lad det sidde i 5- 6 timer afh. af temp. derefter skulle det være lige til at tage af.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-02-07 17:25

Du skal være opmærksom på at grundfladen når der skal sættes væv op skal være HELT ren og glat. De mindste småujævnheder ses på væv i modsætning til strukturtapet eller almindeligt tapet. Hvad med blot at male de tapetserede vægge?
Selvfølgelig må du IKKE bruge afdamper på en spånpladevæg, det er jo kun presset savsmuld. Muligvis kan du forsøge dig med tapetopløser, men noget nemt projekt er det ikke.
Jeg har lige selv været igang med et lignende projekt og gik tilsidst fra at sætte væv op, da jeg simpelthen ikke kunne få væggen tilstrækkelig ren.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 24-02-07 17:46

Jeg er bange for at afinns fidus vil få spånpladerne il at kvælde. Her er mit bud: Er der tale om et tapet uden struktur, kan man slibe overlægget ned med en excentersliber og spartle det hele glat inden opsætning af væv. Husk forankringsgrunder på de spartlede partier.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-02-07 19:46

Jeg har dårlig erfaring med afdampning - det dur ikke rigtigt medmindre man har rigtigt god tid - desuden dur det ikke til spånplader eller blød masonit.

Prøv at tage et brækjern - eller moget andet tungt. Placer en lille spartel på enden med gaffa-tape. Så spartlen ikke kan bøje - men at du kan få et godt riv i spartlen - og du kan bruge to hænder til at skubbe med.

Du har nu et redskab som er stærkt som kan skrabe al tapet af - uden at det nødvendigivs ødelægger spånpladen. De små ridser som kommer under alle omstændigheder spartles op efter nedtagning. Jeg gætter på at det tager ca. 2-4 m2/time.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-02-07 11:19
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-02-07 11:22
Godkendelse af svar
Fra : kylco

Dato : 28-03-07 11:20

Tak for svaret trimare46.