/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
computeren genstarter
Fra : chicapigen
Vist : 437 gange
100 point
Dato : 24-02-07 14:21

hejsa

jeg var på besøg hos en genbo og hendes computer, bliver ved med at lukke ned og genstarte og hun siger at det har den gjort i et stykke tid, hvad kan det skyldes og hvad skal jeg gøre for evt. at hjælpe hende med problemet.?

venlig hilsen chicapigen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-02-07 14:28

lyder som snavs

er der mulighed for hende at kunne gå online og få gennemgået en log - evt via dig ???

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 24-02-07 14:35

Måsk der r irus på, men jeg tror nu der er en fejl i en eller anden hardware og indstillingen gør at den gentartr pga dette. Prøv at kigge efter beskeder under opstart og prøv evt. at starte i fejlsikret tilstand ved at trykke F5 el. F8 under opstart. Så er det muligt dkn komme ind og lave en systemscanning ved a klikke
Start - Denne computer - højreklik c drevet - egenskaber - funktioner - undersøg nu - sæt hak i begge muligheder og du vil blive bedt om at genstarte. Derefter systemscanner den ved opstart og retter automatisk fejl.

Hvis dette fejler så prøv følgende: isæt din cd, jeg går ud fra at det er windows xp sp2 - genstart maskinen - start op fra cd når du bliver spurgt - gå ind i rep. konsollen - når du er kommet ind skriver du: chkdsk /p/r - dette vil reparere din windows installation og husk hvis du kører windows xp sp2 skal det være en cd med windows xp sp2 og ikke sp1 - hvis du bruger en sp1 cd vil dette ødelægge din installation endnu mere - husk mellemrum mellem k og /

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 24-02-07 14:44

ja men nu er selvfølgelig ikke hjemme, jeg tænkte godt at der nok var noget i computeren der ikke skal være der for ellers gør den vel ikke sådan, er der ikke noget om at der var en orm eller lign. der får pcén til at genstarte ?

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-07 14:50

Øhh jeg er vist ved at trænge til nye batterier i tastaturet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-02-07 14:54

det KAN være virus ( sasser for eks) - det kan også være en fejl

http://support.microsoft.com/kb/320299/da

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 24-02-07 15:01

nu har jeg printet både fijala side og denne side ud så jeg har dem hun kommer hjem en af dagene så må vi prøve os frem, ellers skriver jeg igen når jeg sidder ved hendes pcér så er det jo noget nemmere

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-07 15:07

helt ok chicapigen og kom så ud og rydde sne

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 24-02-07 15:12

ja jeg er godt nok træt af at rydde sne...........var på overarbejde igår for at få ryddet sne og hjælpe mine kollegaer det var løbet træt . men sådan er det jo at have sådan et job.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-07 15:19

ja til tider sukker vi efter sne ikke og nu er det lige før man har fået nok. Nu kommer jeg jo fra Nordjylland og er fra en lille landsby langt ude på landet ude i skoven og vi har været sneet inde siden onsdag. Var dog på job i fredags, kørte sammen med fruen, og vi havde stillet bilen et andet sted hvor detr var mere farbar. Vi kom da til storstaden men vi kom kun hjem med nød og næppe da det hele stod i et.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-02-07 16:16

Min gjorde det samme på et tidspunkt. Det var en grafikdriver, det var galt med. Da jeg hentede en ny, kørte den godt nok.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-02-07 18:17

godt du lægger ind med grafikdriveren jette - det er også ofte en grund.

Kan der ses gule advarsler nogen steder i enhedshåndteringen ???? for i øvrigt burde der komme en advarsel

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-02-07 13:24

Et godt tip til sig selv er at man til tider skal gå i Enhedshåndtering og se efter netop de gule spørgsmålstegn som miritdk nævner. Hvorfor de kan blive beskadiget til tider må guderne vide, men det er tit der problemerne ligger.

Held og lykke til genboen med pcen fremover

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-07 17:00

Det kan også være strømforsyningen, der er begyndt at gå i stykker. Det kan du nemmest tjekke, hvis du bytter rundt på din og genboens strømforsyning. Hvis din begynder at genstarte derefter, så har du fundet fejlen.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 21-03-07 10:20

Tak for svaret Fijala.

nu har jeg endelig fået kigget på hendes computer, jeg gjorde som du skrev og den laver tilsydeladende ikke vrøvl nu, så jeg håber den er iorden.

venlig hilsen chicapigen