/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Pakker til byte
Fra : LoneG
Vist : 542 gange
49 point
Dato : 23-02-07 21:09

Under "Status for trådløst netværk" kan jeg se aktiviteten i form af antal pakker sendt og modtaget. Kan dette laves om, så der i stedet vises antal byte sendt og modtaget?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-07 06:05

Nej ikke helt entydigt. Data sendes i pakker, som kan have forskellig størrelse, og som fylles op med " nuller" hvis der ikke er data nok til at sende en byte. der sendes også pakker tilbage som kvittering for modtagelsen. hvis data ikke modtages korrekt gentages pakken, indtil den når godt frem og kvitteres som korrekt modtages. Pakkerne udgør således total flere bytes end de data, som er pakket. Når det kører godt er "iddpakningen" i størrelsesordenen 10% , men med stærkt belastet net kan denblive meget større. Derfor er det ikke til at omregne eksakt.

Du skal også kende pakkestørrelsen for at kunne omregne. Den afhænger af din netprotokol, som du ikke har oplyst. Hvis den er variabel, bliver omregning helt umulig.

Du kan for at få en ide prøve at overføre en stor fil af kendt størrelse , og så se hvor mange pakker der går imedens.
Prøv så igen samtidig med anden tung trafik på samme netværk.

Med mange computere på samme net , vil antallet af tabte pakker mindskes , hvis fordelingen foregår med switch .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-07 06:07

hvis der ikke er data nok til at sende en byte

skal læses som : hvis der ikke er data nok til at fylde en pakke.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 24-02-07 23:32

Grunden til, at jeg spørger er, at jeg har lavet en video på onetruemedia.com. Jeg overvejer at sende linket til mine forældre, så de kan se den. Men de betaler pr. MB, så jeg vil gerne lige vide, hvor meget den fylder, inden de føler sig forpligtet til at betale for at se mit værk Jeg kan selv se, hvor mange pakker der sendes under afspilningen af videoen, men ikke hvor mange MB...