/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning søges
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 972 gange
50 point
Dato : 23-02-07 18:01

De er godt nok ikke nemme disse tekster. Hvem har et godt bud på resten?

1725 December
26. Onsd: 2. Juledag
Engelbreth Platfoed, ______ Kiøbmand og Brøgger paa Nørregade, h. h. Karen Kirstine
Rasmusdatter E. S. k. Engelbreth. F: Did___ Bortman Tømmerhandler

AO København, Vor Frue 1722-1747 Opslag 74

1729 Februar
26. Løverdag
Engelbreth Plattfues, Brøgger paa Nørregade, ___ Mette Pedersd. Mathiesen S. E. D. k.
Lars Bondesen. Fadd:

AO København, Vor Frue 1722-1747 Opslag 124, højre side

1730 April
1. Løverdag
Sr. Engelbreth Plattfues, Brøgger paa Nørregade, hans efterladte Enke Mette
Pedersdatter. E. D. k. Engelche Cathrine. Fadd.: Engelbreth Plattfues kiøbmand, barnets
farfader: dets farbrødre Just og Johan Plattfues; Søren Balling Prokurator. Mette _______
Engelbreth Plattfuetz E. B. og h. d. o. D. og Barnets ________ Mad__ Else Cathrine
Pedersdatter h. __ __ __

AO København, Vor Frue 1722-1747 Opslag 137, højre side

1722 December
16. Onsd: I Huset
Engelbreth Platfoed, ______ Kiøbmand
Karen Schiöt

AO København, Vor Frue 1722-1774 Opslag 9

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 50 point
Dato : 24-02-07 04:13

Der var stadig ikke kø, så:

AO København, Vor Frue 1722-1747 Opslag 74

Decembris 1725
26 Onsd: 2 Juledag
Engelbreth Platfoed, Fiskhand&Kiøbmand og Brøgger paa Nørregade, h. H. Karen Kirstine
Rasmusdatter E. S. k. Engelbreth. F: Didercih [skrivefejl i kilden, det skulle jo have været Diderich] Bortman Tømmerhandler, Friederich Poulssøn, Hof Fiskhand&Kiøbmand; Just Plattfuuss, Kiøbmand paa Børsen, Rasmus Schiøtz Brøgger paa Nørregade, barnets Morbroder. Mette Malene, Poul Danchels Klorkurb paa Christianshafen b. B. og H. d. v. D. Dorothe, Hans Rippers Procurators i Studiestræde, Barnets Moster, H. C. H

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-02-07 05:01

Det er jo let at læse når det ikke er utydeligt, og denne her er ret utydelig:

AO København, Vor Frue 1722-1747 Opslag 124, højre side

Februarii 1729
26. Løverdag
Engelbreth Plattfues, Brøgger paa Nørregade, og Mette Pedersd. Mathiesen E. S. k. Lars Bondessen. Fadd: [Justitz?] Raad Peter Newe, Peder Matthiassøn Brøgger, barnets Morfader; Paul ___chel Klokker til Nicolaj Kirke. Barnets ___Moder Else Margrethe ___ Peter Matthiassøns b. B. og H. d. v. D. Jomfr. Susanne Hansdaatter hos sin Moder Anne H. Tj? __ Pedersøn Brøggers Enke fra Brolægger Strædet

Det indledende S du har med foran E. S. k. er jo en nedkrummelure på f i Plattfues

mon ikke Paul ___chel kan være førnævnte Poul Danchel med klorkurben

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-02-07 05:19

AO København, Vor Frue 1722-1747 Opslag 137, højre side

1730 Aprilis
1. Løverdag
Sr. Engelbreth Plattfues, Brøgger paa Nørregade, hands efterladte Enke Mette
Pedersdaatter. E. D. k. Engelche Cathrine. Fadd. Engelbreth Plattfues kiøbmand, barnets
Farfader; dets farbrødre Just og Johan Plattfues; Søren Balling Prokurator. Mette bemældte
Engelbreth Plattfuesis b. B. og h. d. o. D. og Barnets ________ Madme Else Cathrine
Pedersdaatter h. C. H.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-02-07 05:38

Jeg kan ikke dy mig for lige at nævne - hvad du vel ved i forvejen - at Engelche betyder Lille engel. Det bruges jo med nogen man har særligt kær at tilføje hhv. che og chen

Så skal jeg også bemærke, at jeg jo allerede én gang i forvejen har givet mit bud på den sidste, hvorfor det ikke nytter at jeg gør det igen.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 24-02-07 10:26

Takker for hjælpen - og ja den sidste var en dublet. Undskyld.

Hvad betyder forkortelserne i "Mette bemældte Engelbreth Plattfuesis b. B. og h. d. o. D. " ?

Finn

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-02-07 11:04

Det er jo de samme forkortelser der går igen,

barBarnet og holdt det over Daaben

Det plejer at være et v og ikke et o, og det kan godt være det har været et v hvor noget af skriften er væk nu, men her ligner det et o. Og hvad enten det nu er et v eller et o, så er betydningen jo stadig den samme.

Det gør jo ingen reel forskel om et barn rent sprogligt bliver holdt ved Daaben eller over Daaben. Forskellen er vel at ligne med, når vi på Sjælland og Fyn taler om f.eks. "jeg arbejder 5 dage om ugen", hvor de i Jylland siger, "jeg arbejder 5 dage i ugen"

F

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-02-07 11:27

Nogen helt andet er den der Klorkurb kunne det ikke være interessant at vide hvad det var for noget ?

Jeg ved det ikke.

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 24-02-07 12:42

Tak for svaret præceptor.
Det har heller ikke været muligt for mig at finde betydningen af klorkurb.

Kommentar
Fra : torbenhammer

Dato : 26-02-07 11:47

Hej Finn Kyhn

Kender du denne side?

Jens Axelsen Bjørn:
http://www.lokalarkiver.dk/brahetrolleborg/15a%20tavle%205%20Platfuss.htm

Der er Engelbreth Platfoed og hans familie nævnt.

Torben