/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Mørke foto i snevejr
Fra : hjerterum
Vist : 614 gange
50 point
Dato : 23-02-07 14:10

Hej er der en der kan fortælle mig hvorfor mine foto bliver mørke når jeg stiller mit kamera på automatik og så tager foto i sevejr og ingen sol, jeg har et Canon eos 400D og bruger en linse der hedder 17-85mm

Accepteret svar
Fra : Otnob

Modtaget 35 point
Dato : 23-02-07 14:32

Der er næppe tvivl om at den dominerende hvide sneflade forvirrer lysmåleren.
Derfor har jo også flere af bl.a. Canons kameraer indstilllinger for f.eks. sne, fyrværkeri, natoptagelse m.m.
Du må sætte din lukkerhastighed ned og eller gøre blænderen større, det har du vist mulighed på det apparat.
Automatikken kan ikke klare alt.

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 23-02-07 14:57

Tak for svaret Otnob.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 23-02-07 15:17

Nemlig, og ellers har du alle tiders muligheder hvis du efterbearbejder dit billede digitalt, både til at gøre det lysere og til at fjerne det blåstik, der gerne kommer på snebilleder, især dem hvor der ikke var meget lys fra solen. Er det en mulighed for dig ?
venligst Sønder

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 23-02-07 15:19

Hvis du ikke har mulighed for at stille lukker eller blænde manuelt, kan du muligvis kompensere for lyset ved at stille et eller andet sted på kameraets lysfølsomhed. Der plejer at stå noget med "EV" og så + eller - 1/3, 1/2, 2/3, 1, osv. Du skal så overbelyse, dvs. du skal bruge en værdi over 1, eller noget på + siden. Hvor meget du skal justere, må du prøve dig frem med. Hvis alt er hvidt, skal du nok op på +3 eller sådan noget.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 23-02-07 17:19

Hej! Det er et kamera til 7000 kr. - 8000 kr. så der er vist alle muligheder for at indstille, blot skal man huske at en større blænde ( større åbning ) er lig med en mindre talværdi.

Muligvis er det nok at kompensere med + et eller andet, og virkningen af det man foretager sig kan umiddelbart ses på displayet.

Lækkert kamera, bare det var mit. Har du set den gode test af det på:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/ og på

http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/rebelxti.html

Disse tester forklarer det næsten bedre en en manual.