/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Ændret adfærd
Fra : akle
Vist : 1830 gange
200 point
Dato : 23-02-07 13:34

Jeg kan ikke forstå hvorfor mit e-mail program (OX 6) pludseligt opfører sig mærkeligt, forstået sådan at programmet "låser" når jeg åbner en mail med vedhæftede filer. Dette kan ske når mails bliver downloadet, så processen tager evigheder eller ikke kommer videre, - eller når post er modtaget og skal åbnes - eller også ved de mails der tidligere er gemt i mapper. Det drejer sig kun om mails med vedhæftede filer. Disse filer er i så fald pludselig ikke synlige mere og musen er uvirksom så snart jeg bevæger den hen i mod en bjælke for at scrolle. Bortset fra selve krydset til at lukke selve mappen og efterfølgende program, er alt låst. Nogle få gange virker dog alt normalt igen, men for det meste er den helt gal. I sidsnævnte tilfælde kan jeg kun komme videre ved at lukke OX, for så at starte det op igen, hvorefter kun een mail kan åbnes før det hele låser.
Har tidligere mistænkt mit virus program, men virkningen blev ikke ændret ved at sætte programmet til Pause Tjenesteeller Stop Tjeneste. Der ud over får jeg også tit mails med 2, 3, eller 4 gange de samme forsendelser, også tit SPAM, lige i rap.
Kan det være noget skidt der er kommet snigende ind i min pc?
Jeg bruger Avast Antivirus, SuperAntiSpyware, CactusSpamFilter og Ad-Aware SE Personal.
Har kabelforbindelse fra SE (Sydvest Energi) 2/2 MB.
Håber på hjælp.
MVH Akle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-07 13:59

Jeg havde lidt af det samme og mistænkte avast for at have samlet for mange adresser og derfor den lange tid...

Skiftede til Active Virus Shield og problemet forsvandt....

Om det har noget at gøre med at databasen bliver stor, ved jeg ikke. Men det hjalp.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-07 14:01

Citat
at have samlet for mange adresser

Det var nok et forkert udtryk, men du ved nok hvad jeg mener...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-02-07 14:13

ikke fordi det hjælper - men der er rigtig mange der har problemer med outlook express efter IE7 installationen - netop beskrevet som "længe om at åbne en e-mail og længe om at åbne ny meddelelse" - ingen ved vist hvad grunden egentlig kan være ???

Refi - har du slet ingen problemer med mailen mere ???? (hvis det da er et problem at vente lidt)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-07 14:18

Jo - men det er et OPKOBLINGSPROBLEM - men det hører ikke til her....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-02-07 14:20

hmmm husker svagt du havde en tråd men ikke hvor

egentlig tror jeg mikroblød har et eller andet de skal have rettet der for i øvrigt -

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 23-02-07 15:18

Jeg tror det er rigtigt at der kan være problemer med ie7. Jeg fik ofte et skilt at der var konstateret en fejl og programmet lukker... Jeg har fået det råd at det havde noget med yahoo at gøre, så jeg gik ind på yahoos hjemmeside og downloadede ie7 en særlig version for yahoo, men hvad skete der? Nu havde jeg fået ie6 tilbage og det fungerer helt uden problemer. Så det beholder jeg indtil videre. Jeg har ellers købt nogle renseprogrammer som hjalp lidt, men stabilt blev det ikke.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-02-07 15:27

hvad i alverden skulle yahoo have at gøre med IE7 ??? det er da noget vrøvl

Ladegård - du ville nok få mest ud af at installere fra windows update

Bliver IE7 downloadet og alle opdateringer installeret er den faktisk hurtigere end 6´eren - men men og men - netop det problem med OE optræder rigtig mange steder - årsag tilsynelandende ukendt indtil videre

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 16:04

Slå mailscanneren helt fra i Avast, og hent så det post der ligger. Efter kort tid, tror jeg problemet forsvinder.

Iøvrigt bør man slet ikke bruge mailscanner i OE 6. Microsoft advarer selv imod at det kan ødelægge den. Du kan roligt lad den være slået fra, idet Avast vil fange virus alligevel.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-02-07 16:36

Nu har jeg læst alle jeres indlæg. Interessant nok, og JA, jeg har IE 7 installeret. PC'en har kun ½ år på bagen, og har hele tiden opført sig hurtigt og upåklageligt. En overgang havde jeg som sagt mistanke til Avast, men ved senere check ved at stoppe programmet, var det tilsyneladende uden virkning på OE-programmet.
Lige nu, før dette skrives, var alt i orden i OE 6 (OX tidligere var forkert betegnet) da jeg åbnede et par gemte mails med vedhæftede filer. Selve pc'en har været tændt hele tiden, så intet er ændret.
Jeg er lidt betænkelig ved at installere et andet antivirusprogram, her foreslået Active Virus Shield, da jeg har læst noget negativt om dette program; http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34183 kun den betalende version er rigtig grundig, men dog langsom.
På min bærbare har jeg kørt med Norman Antivirus (for tiden uden tilkoblet internet). Kan denne overføres/installeres til den stationære pc når jeg har registreringsnøglen?
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-02-07 16:42

stl_sDit indlæg har jeg så ikke læst før nu. De par gange jeg har slået mail-scanning fra eller til pause, var der ingen ændring at spore. Men nu vil jeg prøve at slå den fra over et længere tidsforløb, - så ser jeg om det hjælper. Som sagt så fungerer det hele korrekt lige nu og har gjort det de sidste par timer.
Foreløbigt tak for rådet.
MVH Akle

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 23-02-07 16:56

"Featured Download
Internet Explorer 7
Optimized for Yahoo!NEW
Download NowYahoo! recommends that you upgrade now to the new, safer, Internet Explorer 7. Optimized for faster access to your Yahoo! services.
Go to Internet Explorer 7 Optimized for Yahoo!"
Til miritdk Prøv at gå ind på www.yahoo.com så vil du kunne læse ovenstående.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 17:07

akle, du har ihvertfald helt typiske symptomer på mailscanner problemer. Især den med flere ens mails er meget typisk. Når man så slår mailscanneren fra, så skal det man har liggende på serveren hentes ned, og så skal OE6 genstartes, før det får effekt.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 17:17

Prøv at se denne artikel fra Microsoft om hvorfor man ikke bør emailscanne i OE6. Kig under "viral irony" http://www.microsoft.com/windows/IE/community/columns/filecorruption.mspx

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-02-07 17:39

stl_s- OK, det vil jeg så gøre nu, dvs. lukke cp'en ned. Tak for linket, som er læst og forstået!
MVH Akle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-02-07 18:07

(ladegård... jeg er yahoo bruger og kunne ikke drømme om at hente noget så vigtigt som IE gennem dem - hvorfor også gøre det ??? Windows update du´r udemærket

akle - du kan roligt tage active virus shield hvis du har lyst den er super duber (man skal ikke altid tro hvad man læser) - min mening om den artikel du henviser til er at "advarslen" desværre forhindrer mange i at bruge et meget effektivt stykke redskab gratis fordi nævnte sides indehavere hellere vil sælge "egne" produkter.
Active virus shield mangler:

Citat
1. HTTP scanner (scanning af websider)

2. Proactive Defense (advarsler om potentielt skadelige aktiviteter)

3. Undtagelsesliste

4. Opdateringer til selve scannermodulet kommer lidt senere end til Kaspersky (signaturer kommer dog samtidig)

Ellers er det en ren Kaspersky 6.0 scanner.
(sakset fra stl_s indlæg andet sted)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-02-07 11:29

stl_s og andre.
Hej. - Desværre hjalp det ikke på mit problem. Efter åbning, var den atter gal med e-mail programmet. Den låser så snart jeg bevæger musen ind i en åbnet mail (ny eller gammel) som har vedhæftede filer (disse er ikke synlige mere). I går da det hele fungerede normalt i et par timer, var alle vedhæftede filer i alle mails synlige og kunne åbnes, dvs. programmet fungerede normalt. Avast kører ikke med e-mailscanner.
Skal jeg indstallere OE7 eller skifte antivirusprogram til Activ Virus Shield?
Jeg har også her i kandu hørt, andre har haft en del bøvl med OE7, så derfor har jeg foreløbigt holdt mig til 6-eren.
MVH Akle

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-02-07 16:05

Har du tjekket om der skulle ligge opdateringer til OE på Windows Update under brugerdefineret ?

Ellers prøv at tjekke denne artikel, om reparation af OE http://www.microsoft.com/windows/IE/community/columns/oerepair.mspx

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-02-07 18:25

stl_s
Tak for tilbagemelding. Jeg har intet der behøves opdateret. Bruger automatisk opdatering, men der var heller intet ved brugerdefineret.
Ved linket har jeg foreløbigt brugt rådet om sletning af alle midlertidige filer og cockies, samt internetsteder man har besøgt. Der var en del. Fremdeles ingen ændring i OE6.
Det "sjove" er, at jeg nu har fundet "et mønster" på hvornår OE6 virker korrekt og hvornår det ikke virker korrekt. Ved åbning af OE6 og videre til åbning af gammel eller ny post med vedhæftede filer, - virker det ikke. Så må jeg lukke OE. Igen åbne og der næst åbne f.eks en kandu mail, samt efter følgende min private mail med vedh. filer, - ja så virker det hele.
Meget mystisk.
MVH Akle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-02-07 18:29

her var det sådan at jeg havde problemer når jeg hentede mails og åbnede med det samme - ventede jeg lidt var der ingen problemer - det mærker jeg af og til lidt til endnu men ikke meget - så der er da noget der driller.
Jeg har ikke mailen kørende hele tiden som mange har - kan det ligge der mon ????

bare en tanke

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-02-07 18:36

Ja, lidt mystisk. Spændende om resten af reparationen kan gøre tricket.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-02-07 23:55

mirit
Normalt har jeg ikke mailprogrammet kørende hele tiden, kun nogle enkelte gange, hvis jeg afventer en mail. Pc'en er dog tændt, selvom jeg ikke benytter den, men det skulle jo ikke have noget at sige.
stl_s
Resten af reparationen fra linket vil jeg afprøve i morgen. Har ikke prøvet sådan noget før, så jeg er lidt spændt på følgerne.
Ellers er det positivt, at jeg ikke mere får dubletter mm. af hverken "dit eller dat" eller spam. Dét er en stor lettelse. Nu er jeg spændt på hvordan OE reagerer når jeg om nogle dage igen modtager mail med mange vedhæftede filer (har korrepondanse igang fra Australien), - om det hele kan hentes uden "klumper" i systemet.
Foreløbigt tak - og I hører nærmere!
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-02-07 14:35

Hej, så er jeg her igen, efter et par dages pause (lidt for travlt med andre gøremål).
stl_s Jeg har fulgt dit link, oerepair, fra tekst; "Compact folders" til "Create a new identety". Ved RegSvr32 fik jeg følgende besked: "mshtml.dll blev indlæst, men indgangspunktet DllRegisterServer blev ikke fundet. Denne fil kan ikke registreres". Videre; "LoadLibrary ("msjava.dll") mislykkedes - Det angivne modul blev ikke fundet". Alle de andre RegSvr32-typer var vellykkede.
På grund af disse beskeder, har jeg valgt at stoppe, for at høre nærmere om hvad der kan gøres.
OE agerer uændret.
MVH Akle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-07 14:59

Brugte i starten AVG - den begyndte at blive langsom....

Skiftede (efter anbefaling ) til Avast....

Det fungerede bare - men efter et stykke tid skete det samme....

Dobbelte mails - langsom hentning....

Havde en mistanke til Avast og skiftede til Active virus Shild.....

Nu kører det hele bare perfekt.....

Men hvor længe mon....

Tror de alle har et eller andet med at samle spamadresser for derefter når "databasen" er godt fyldt op, at blive langsommere.....

Men indtil videre må jeg sige at Active virus Shild er det bedste jeg har brugt....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-07 15:54

lyder godt - håber også for dig at det varer ved. Active virus shield er også min favorit - og kan holde en nabos knægt fri for skidt - trods en masse surfen på hvad som helst
Og lad os så lige slå fast - det ER kasperskys - selvom du har læst noget andet - beviset kan komme hvis nødvendigt

Hvis du har problemer med for meget spam vil jeg nok lige anbefale dig at bruge et antispam program

http://www.codeode.com/spamfilter/index.html er et lille nemt og utrolig let program der husker som en elefant og ikke tager kræfterne fra din pc - læs vejledningen - men et tip herfra vil være at i stedet for at oprette en særskilt mappe - så opret mappen til slettet post under meddelelsesregler - så er du fri for at klikke på noget som helst og kan alligevel sikre dig at der ikke går noget forkert i.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 27-02-07 17:59

Hvorfor mshtml.dll ikke blev registreret, ved jeg ikke. Der har været nogle sikkerhedsproblemer omkring filen, som er blevet lappet fornylig. Måske derfor.

Msjava.dll er Microsofts java, som ikke bliver brugt mere.

Du kan prøve en geninstallation af OE. Det gør du således:

Læg din Windows CD i drevet, da kommandoen skal kunne hente filer fra den.

1: Klik på Start - Kør - og skriv denne kommando %systemroot%\inf og klik ok.

2: Nu åbner din C:\WINDOWS\inf folder (selvfølgelig afhængig af hvilket drev den ligger på)

3: Find denne fil MSOE50.inf. Hvis du ikke har visning af filendelser slået til, ser du den kun som MSOE50

4: Højreklik på den og vælg Installer.

6: Nu vil den reinstallere alle dine filer i Outlook Express 6,0. De filer du skal bruge blive fremhævet, men du skal formentligt lige manøvrere lidt i mapperne, for at finde dem.

En genstart af maskinen bagefter, er altid godt.

----------------------------------------

Spywarefri`s udtalelser omkring Active Virus Shield, syntes jeg er meget besynderlige. For at sige det diplomatisk, så mener jeg at de er de stærkt misvisende.

AVS er en ren Kasperskersky 6.0 scanner, uden Proactive Defense, og Web Shield. To funktioner som normalt ikke findes i almindelige antivirus. At AOL ikke får lov til at forære et komplet Kaspersky væk, er der vel ingen der kan undre sig over. Det ændrer så bare ikke på det faktum, at det man får, stadigvæk er klasser bedre end andre antivirus (på nær Avira, vil jeg mene). Det være sig gratis, eller købte.

Jeg vil godt understrege, at man ikke blive spammet, eller udsat for andre ubehageligheder ved at at bruge det. AVS bliver supporteret af Kaspersky, i deres officielle forum, og det ville det altså ikke blive, hvis brugerne bliver udsat for ubehageligheder ved brugen. Se her hvad en officiel Kaspersky supporter udtaler om programmet http://www.wilderssecurity.com/showpost.php?p=925554&postcount=40 Det er altså Kaspersky, gratis i et år. Det er der vist ingen tvivl om.

Anerkendte CSIS giver også AVS sin fulde anbefaling http://www.csis.dk/dk/nyheder/nyheder.asp?tekstID=534&side=4

Spywarefri`s udtalelse omkring redningsdisk, må også give anledning til undren. Ingen bruger redningsdisk mere. For det kan man ikke, på nær hvis man bruger FAT filsystem. 99,9% af samtlige Windows XP bruger NTFS filsystem, og der kan en redningsdisk simpelthen ikke bruges. Så hvad det argument kan bruges til, vil jeg da stille et stort spørgsmålstegn ved.

Om du vil bruge AVS, er selvfølgelig din egen afgørelse, og du afgør selvfølgelig også selv, hvis råd du vælger at følge.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-02-07 17:18

Hej stl_s
Vedr. geninstallation af OE:

Alt gik perfekt indtil pkt.6 og denne meddelelse kom frem:
NØDVENDIGE FILER: Filen setup50.exe på Windows XP HE SP 2-cd skal bruges.(den er i drevet). Angiv stien, hvor filen kan findes og klik ok.
Da cd-en ligger i mit G-drev, angav jeg stien som G:/ men følgende meddelelse kom: Kopifilen fra G:/ - Installationsprogrammet kan ikke kopiere filen setup 50.exe.
Kontroller at ........... er sat i det rette drev eller angiv placering som filen kan findes på.

Jeg går ud fra denne fil skal installeres fra G-drevet til C-drevet hvor OE programmet er, men når jeg undersøger cd-en for indhold, så findes ikke den samme betegnelse på filen.
Er der noget jeg har misforstået??!

Resten venter jeg med indtil dette problem er løst.

MVH Akle

PS. Fik for øvrigt en mail med mange vedhæftede filer i dag. Mailen gik fint i gennem, men kunne ikke åbnes normalt før jeg lavede min lille omvej, ved først at åbne en mail uden vedhæftning og dernæst åbne den anden med vedhæftningerne.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 28-02-07 17:42

setup50.exe ligger også i OE mappen på maskinen. Prøv om du kan klikke dig frem til den.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 28-02-07 18:30

Hmm, nu prøvede jeg det lige selv igen. Den ligger nu på CD`en sammen med de andre filer. Du skal klikke på gennemse knappen, markere dit CD drev. Åben mappen I386, og deri ligger den. Så beder den nok om CD`en igen, og så skal du lige finde drevet, og måske I386 igen. Så skulle det gå af sig selv.

Indrømmet, det kan være lidt "tricky", men lykkes det, plejer OE at være ok igen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-02-07 19:23

stl_s
Hej igen. Tak for din hjælp. Det hele gik bare som smurt den her gang. Desværre var effekten ikke som vi havde håbet på, da mail med vedhæftede filer agerer på samme trælse måde.
Er der overhoved andre muligheder?
MVH Akle

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 28-02-07 19:38

Hmm, mystisk.

Prøv lige dette. Hent denne zipfil, og udpak den http://www.fbeej.ctrlaltdel.dk/Programmer/iereg.zip
Dobbeltklik på IEReg.bat. Du får et sort DOS vindue, så bliver dine IE dll filer registreret.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-03-07 00:53

stl_s
Desværre, ingen ændring den her gang heller. Kan det være et indstillingsproblem i selve OE?
Jeg har dog ikke været "inde" at ændre noget, men man ved jo aldrig?!
Jeg er tæt på at opgive, og ellers affinde mig med programmets særheder.
MVH Akle

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 01-03-07 09:54

DU kan prøve at reparere dine Windows filer. Med Windows CD`en i drevet, gå i Start/Kør. Skriv sfc /scannow klik ok. Du får ikke meddelelse om at noget er repareret.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-03-07 17:38

stl_s
Er hermed gjort, - genstartet pc'en - og fremdeles ingen ændring i OE.
Har du flere indéer?
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 200 point
Dato : 01-03-07 19:15

Jeg gætter på, at du har prøvet den her http://support.microsoft.com/kb/329570

I billedform på engelsk her http://portal.gci.net/support/kb/kb101

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 02-03-07 16:42

stl_s
Fra dit sidste indlæg; Ja, det har jeg! Ingen ændring, og desuden har jeg SP2 forudindstalleret med Windows XP.
Afslutter mit spørgrsmål nu, da det foreløbigt ingen effektiv løsning har været. Det kan være der dukker en løsning op senere, på et eller andet tidspunkt. Som OE er nu, kan jeg leve med denne fejl, da jeg jo kender "dens adfærd".
Tak for hjælpen til jer alle! - Og specielt til stl_s, der har ydet en ekstra stor indsats! Tak for svaret stl_s.

MVH Akle

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 02-03-07 17:09

Velbekomme, men nu lidt øv at du ikke fik det løst .

Min mistanke går mest på at det din IE cache der driller. De filer bliver nemlig åbnet i dine midlertidige filer.

Hvis du er frisk på et forsøg til, så prøv lige at slette alle dine tempfiler med dette lille program:

http://www.atribune.org/content/view/19/2/

Start ATF Cleaner. Sæt flueben i "Select all". Klik "Empty selected".

Prøv så at slette history filerne med dette lille program http://www.nirsoft.net/utils/iehv.html

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-03-07 00:10

Hej stl_s Det gjorde jeg jo den 24/2- efter henvisning med dette link fra dig. http://www.microsoft.com/windows/IE/community/columns/oerepair.mspx
Men jeg vil da gerne gøre det igen med de to små programmer du henviser til.
Aner ikke om du når at læse denne besked, da spørgsmålet jo er afsluttet, men så må jeg oprette et nyt. Nu ser vi.
MVH Akle

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 03-03-07 00:14

Jooh, jeg er med endnu, da du jo accepterede mit svar. Så kan jeg kigge med stadigvæk.

De to programmer renser ekstra grundigt, og kunne måske gøre tricket. Ellers leder jeg videre efter en løsning.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-03-07 16:40

Ja, dét er jo rigtigt! --- Fint, - jeg går i gang nu. Er lige "kommet af med" familiegæster.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-03-07 17:35

Hej igen.
Så er det gjort. Frigivet 211,461 MBs
og
Slettet History Files, - dog 4 items kunne ikke slettes.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-03-07 17:42

Slukket og genstartet pc'en. OE ingen ændring.
MVH Akle

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 03-03-07 19:54

Hmm, måske du er ramt af dette "syndrom" http://ask-leo.com/why_cant_i_open_attachments_in_outlook.html

Se nede i spørgsmålene.

Når brugeren modtager JPEG filer fra sin søn, er de på mystisk vis blevet ændret til JPEG_

Sønnen har ikke afsendt dem med den _

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 03-03-07 20:07

Måske er der noget i denne tråd. Læg mærke til at den er på 3 sider http://www.siteexperts.com/forums/viewConverse.asp?d_id=17007&start=1

Se især kommentarerne fra Tampflyer Sep 8, 2005 at 9:42:07 AM og
biznotch Nov 7, 2005 at 8:55:55 PM