/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Batteri-ladning.
Fra : Mosebaek
Vist : 544 gange
100 point
Dato : 23-02-07 11:46

Min bil,Opel Vectra B årg.1997,har stået parkeret i flere dage,på grund af vejret.Nu har jeg tænkt på at give den et pift med min ladeapparat.Laderen er en lille "hobbylader" på 4 amp.I "gamledage",tog jeg bare kablerne af batteriet og på med laderen.Men hvis jeg afbryder strømmen på Vectra`en,
skal jeg i gang med at omprogramere,radio,fjernbetjent låse osv.Det er en værre bøvl.
Nu er spørgsmålet:Kan jeg med sindsro sætte laderen direkte på kabelskoerne (På batteriet)
uden at noget af elektronikken tager skade.

V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-07 11:58

Ja - Hvis laderen selv slår fra så den ikke overlader.....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-02-07 12:13

Jeg kan ikke umiddelbart se om der er en "overladningssikring".Der står den er udstyret med en
overbelastningssikring,der afbryder ladningen for en kortere periode,ved fejltilslutning,
overbelastning eller kortslutning.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-02-07 12:18

Når det er så lille en lader kan jeg absolut ikke forestille mig der skulle ske noget forkert.

Det problem ville jeg aldrig have haft med min fine Taunus

- Anden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-07 12:20

Ja med 4 amp. kan du godt sætte den til et par timer uden problemer.....

Men hvorfor ikke bare starte den - så bliver motoren da også lige varmet lidt op.....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-02-07 12:27

Det vil da ikke være noget problem. Men hvis det er et batteri med propper som kan skrues af, skal du holde øje med at den ikke har mistet syre, - det kan forekomme hvis du lader for længe (overlader). Din generator lader formentlig med omkring 60 amp. men der er så et relæ som kobler ud når batteriet er opladet. - Jeg formoder at du er vidende om at cellerne altid skal være oversvømmet med "batterisyre", det er destilleret vand som du påfylder med, og det omsættes til syre ved ladning, og derfor skal du også være opmærksom på at du ikke må påfylde vand, uden at der umiddelbart efter bliver ladet på batteriet,( når der er frostvejr) da vandet så kan fryse.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-02-07 12:49

Batteriet er en vedligeholdelsesfrit,så der er ikke så meget jeg kan gøre ved den.Jeg tror også den
kan starte.Det er bare fordi den har stået i flere dage,at jeg lige ville give den en "kosttilskud".
Jeg tror ikke den lader ret meget ved at stå i tomgang.(Står med kørelys,kan dog sættes på park).
Næh,Taunusanden,sådanne problemer havde vi ikke før.Jeg kørte Ascona,der var heller ikke mange dikkedarer.Selvom Vectra`en også nu er en gammel bil,er den alligevel udstyret på en hel
anden måde end Ascona`en.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-07 12:53

Jamen sæt da bare laderen på.....

Selvom det har været/er et fordeligt værd har det jo ikke været de store frostgrader....

Så kan bilen ikke starte (grundet strømmangel) efter 4 dage så trænger du til et nyt batteri....

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 23-02-07 13:15

Det tager ca. 1 min at kode radio og vinduer som er det eneste du skal "kode" efter batteriet har været taget af.
Fj. betjent cenrallås, skal ikke kodes, om - skulle den alligevel det tager det ca. 10 sek.

Så tag nu bare batteriet af, frem for at skulle betale 5-7000,- kr for en ny computer eller andet, det er ikke risikoen værd.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-02-07 13:30

Hvis laderen er elektronisk vil den styre ladestrømmen ned ved 13,8V

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-02-07 15:00

Det er en gammel lader jeg har,der er ikke mange aut.finesser ved den.Men jeg har lige fået dørene
"brækket" op,startet bilen.Den sprang i gang øjeblikkelig,så batteriet er ikke så ringe endda.Jeg har
nu også erfaring for at vedligeholdelsesfrie batterier,har en lang levetid.

Mosebæk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-07 15:02

Der kan du bare se - det var MEGET nemmere....

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 23-02-07 15:04

Og så vil din bil smile af dig.....

Tak fordi du varmede mig op

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-02-07 16:32

Jeg skiftede batteri på min Xantia uden problemer. Vroummmm med det samme.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-02-07 16:47

Mit batteri blev ladet mens jeg sad i en snedrive
en halv times tid. Alle metoder er gode undtagen
de kedelige.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-02-07 18:43

Øh,jeg har lige klaret en andet problem,der ikke har så meget med bilen at gøre.Jeg opdagede
spærene over vores tørreplads stod som en flitsbue.Så måtte jeg lige op at fjerne 1 ton sne.
Men bilen er helt okay.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-02-07 22:59

Tak for svaret refi.
Du har været flittig ved tasterne.

V.H. Mosebaek.