/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Fest eller .....
Fra : Balcanard
Vist : 887 gange
250 point
Dato : 23-02-07 10:12

Kan jeg slet ikke følge med mere eller …..? Vores dreng (lige fyldt 17) har netop modtaget en 4. invitation til 18 års fødselsdage i marts måned. De, der inviterer, har slået sig sammen 2 & 3. Det er da rart at blive inviteret ud, MEN

Festerne holdes på henholdsvis Rockcafeen i Ringkøbing
Crazy Daisy i Holstebro og i Herning
Brændingen i Søndervig

D.v.s. det er udskænkningssteder, og de 16 til 18 årige må vel nok opholde sig der, men de må da intet få serveret.

Der er bare inviteret mange. På en af gæstelisterne optræder 187 navne, og ikke nær halvdelen er over 17 år.

Vi synes ikke, det er at blive inviteret til fødselsdag. Vi finder mere, det ligner ”Skal vi mødes”. Og skal man så give gave? Nogle af dem, man sender ivitation sammen med, kender han slet ikke.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 260 point
Dato : 23-02-07 10:37

Min den ældste blev også inviteret til fest på et udskænkningssted, stedet blev lukket for udenforstående. De kunne købe spiritus selv om de var under 18 år. Politiet kom for selv om det var en lukket/privat fest må man ikke sælge spiritus.

Datteren blev noteret for sin øl, det kom meget bag på hende, hun spurgte politiet om hun nu var noteret nogle steder, det er hun ikke, det var for at udskænkningsstedet kunne få en bøde. Politiet
sagde at det også havde noget med stedets fortjeneste at gøre, hun spurgte så om retningslinjerne, når de havde betalt et beløb for dørmændende og en øl, det kunne de ikke svarer på, for så var beløbet mere defust??

Jeg kalder heller ikke de sammenkomster for fødselsdagsfest, og de gaver de unge giver, hvis de overhovedet giver, er som regel flasker som så bliver drukket inden festen er slut

Mine unge giver ikke flasker, men slår sig gerne sammen med andre og giver en ordentligt gave

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-07 10:39

Bortset fra det, kan de unge under 18 år altid finde en over, der kan købe ind ved baren, eller også har de drukket hjemmefra, så de kan "nøjes" med alkoholfrit resten af aftenen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-07 10:43

Når ja glemte lige, at de unge jeg kender, kun giver gave til dem der er deres egne venner, ikke dem fødselsdagsbarnet har slået festen sammen med.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 23-02-07 10:53

Det er vel bare organiserede drukfester, og det er vel udmæret at det foregår under "kontrollerede" omstændigheder. Jeg går ud fra at de inviterede selv betaler for det de drikker, så det må vel betegnes som sammenskudsgilde i moderne forstand.
Druk skal der til, hvadenten man synes om det eller ej.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-07 10:59

Citat
Druk skal der til, hvadenten man synes om det eller ej.

Der er da vist en der trænger til lidt opdragelse

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 23-02-07 11:14

Ja, køb ved baren bliver helt sikkert ikke noget problem.

Men der må da så være nogle reatauratører, der er ligeglade med bøder.

Ved nok, at der skal holdes fester - jo fler jo bedre Og er det i en gildesal eller sognegård og lignende forekommer det bare at være mere en lukket fest end at være én af 187 inviterede på et diskotek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-07 11:40

Restauratørenes bøder er små i forhold til fortjenesten ved salg af alkohol til unge under 18 år

Den eneste forskel på de feststeder du nævner der er hvorvidt politiet kommer og tjekke om der bliver solgt alkohol til unge under 18 år, de kommer højst sandsynligt ikke i sognegården eller i gildesalen med mindre de bliver tilkaldt pga ballade.

De unge syntes nok ikke 187 gæster er mange, hvis de er f.eks tre fødselsdagsbørn der slår sig sammen, at de så ikke kender ret mange hver især gør dem ikke noget, bare der er fest

Jeg håber bare for alle parters skyld, at der er nogle voksen på sidelinjen til at holde øje med at festen ikke går over gevind. Sådan en stor fest er gerne annonceret i god tid, så er alle uromagerne også gerne informeret og kommer KUN for at lave ballade

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-02-07 11:42

Balcanard

Hvad siger din søn til invitationerne ? Har han selv lyst til at deltage ?

Køb ved baren, hvis de unge under 18 år vil drikke alkohol, så får de bare dem over 18 til at købe ved baren og det kan restauratøren ikke nægte. Men de unge under 18 år gør vel ikke noget ulovligt og slet ikke din søn vel

Der er mange der holder fest på den måde, men det er jo op til een selv om man vil deltage eller ej.

En helt privat fest er det ikke, men der er dem, der synes om det. Mine drenge har deltaget i mange af de fester med eller uden alkohol.

Men da min ældste søn blev 18 år havde han i flere måneder sagt hvor "fedt" det ville blive den dag. Der var mest af alt tale om at han ikke ville være hjemme. Så jeg arrangerede et surpriseparty for ham, jeg ville jo gerne se ham den dag.

Men de fleste 18 års fødselsdage, hvor det foregår på et "diskotek" er det ikke på selve dagen. Der bliver heller ikke givet gaver den dag.

Men god fornøjelse til dem, der deltager

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 23-02-07 11:52

Jo, han har lyst at deltage, for alle gutterne og gutterinderne er jo også inviteret (fra klassen, fra aften- og efterskole o.s.v.). Og selvfølgelig vil han da nok gøre noget ulovligt

Det med de voksne har altså hidtil kun været til de lukkede fester, hvor de har haft fornøjelsen af at stå i baren samt sørge for at få sendt bud til de respektive hjem, når nogle af de unge blev for "trætte". Og det har fungeret fint.

Og ja, festerne har været kendt i lang tid.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-07 12:00

Når festerne ikke bliver hold under helt så private former, har de så nogle regler vedr. indgang til fest, f.eks at man kun kan komme ind hvis man viser en invitation??, for så kan man undgå mange problemer med uromagerne, er der dørvogtere??

Selvfølgelig vil sønnen gerne deltage, det bliver da rigtigt sjovt. Hvis han ikke er med, er det også lidt svært at være sammen med gutter/gutinderne på mandag, for der snakker de jo om festen igen, hvem der var med i hvilke klubber - kold før tolv - hvem hentede morgenmad - hvem fandt sammen med hvem og såårn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-02-07 12:04

Tja man skal jo på et eller andet tidspunkt lære at stå på egne ben, så jeg synes i skal lade ham gå.

Det er for sent at lære om livets realiteter om et år, hvor han ikke skal spørge om jeres mening.

Men i kan jo forinden snakke sammen om faren for ballade og overdreven druk. Det er også godt at vide at voksne modne mænd, går inden det hele bliver for broget, og at det ikke er nogen skam.

Hvis i har mulighed skal i også tilbyde at hente ham i bil, hvis han ringer om natten og har det skidt.

Med hensyn til gaver er det nok forskelligt fra egn til egn. jeg synes ikke at gaver høre hjemme, hvis personen ikke er i den nære vennekreds, når der inviteres på den måde.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-02-07 12:08

Hej balcanard.

Ja det er almindeligt at fejre på den måde. Mine to har osse deltaget i mange fester som var arrangeret på diverse diskoteker o.l.

Nogle har de valgt at gå med til, andre ikke.
De har ALTID givet gave - men kun, som Nordstedt skriver - til den fødselar de kender og mange gange har de slået sig sammen med andre om en gave.

Mh.t. udskænkningen, så har vi både oplevet med og uden alkohol. Når det var uden, var det konsekvent - altså slet ingen alkohol overhovedet, når det var med, var det selvfølgelig kun de unge over 18 år, der kunne købe men som skrevet flere steder, så er det jo ret nemt at få en anden, med legitimationen i orden, til at købe for sig.

Mit bedste råd til dig er vel at snakke med din dreng om tingene, det har I sikkert gjort før - men så om lige præcis denne situation specifikt. Det er ikke sikkert det hjælper men så har I gjort Jeres.

Du kan jo osse vælge at være (efter de unges mening, sikkert = 'led' ) og simpelthen ringe de omtalte steder op og spørge dem direkte om der vil blive serevet alkohol til de unge der er under 18 år. Det kunne da være lidt interessant at høre sådan et svar )

Måske kan man ringe op og være anonym

Diskussionen omkring unge og alkohol er evig og enige bliver vi nok aldrig helt?...Jooooo måske vi forældre men 'barnet' vs. forælderen, der vil det sikkert knibe lidt med enigheden.
Nu ved jeg ikke om det er første gang din dreng skal prøve at feste på denne måde - men hvis det er det, så tag den snak med ham og sig så til ham at I har tillid til ham og tror på at I har gjort Jeres hjemmearbejde som forældre og derfor forventer at han bruger sit fornuftige hovede til disse fester.
Samtidig må vi jo så osse huske på at - hvis uheldet skulle være ude og et eller andet går galt, så er det jo ikke altid alle de implicerede der bærer 'skyld' . nogle gange er det bare dét at være på det forkert sted på det forkerte tidspunkt.
Når han bruger sin fornuft, så kan han jo ikke gøre meget andet.

Hmm..det er vel næsten som den gang jeg, overfor min dejlige svigerfar, gav udtryk for at jeg var nervøs for at skulle tage kørekort til bil. Han sagde disse bevingede ord:
"Det' sgu nemt nok at køre bil - man skal bare køre som om alle de andre er nogle idioter"
Tja, det er vel ikke engang løgn Forvente alt - fra alle sider.

Nå, det var et lille sidespring - jeg vil ønske din dreng nogle gode fester og håber at I forældre vil kunne føle tryghed ved situationen, i forvisning om at I har gjort Jeres for at han skal få positive oplevelser i livet - og derfor ganske roligt kan slippe Jeres dreng ud blandt de andre 'festaber'

God weekend til alle
Venlig hilsen Dorthe.

(- som, de første gange mine unge deltog i diskoteksfester, sad "ganske roligt og trygt" og bed negle til ud på de lyse timer - og som følte et granitbjerg falde fra hjertet når telefonen endelig ringede og en grødet stemme sagde 'Hej, jeg vil gerne hentes nu')

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 23-02-07 12:11

Ved faktisk ikke helt, hvordan adgang bliver styret. Men de er i alle tilfældene inviteret til mellem 19:30 og 20:30, så mon ikke de får et stempel på armen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-02-07 12:13

vil.du

Den kender jeg også

Citat
'Hej, jeg vil gerne hentes nu'

men jeg var som regel gået i seng og måtte også køre vennerne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-07 12:22

Alkoholfrie fester til en 18 års fødselsdag ehm..... dem har jeg ALDRIG hørt om, men til gengæld har jeg hørt mange historier om hvordan de gemmer sprutten udenfor festlokalerne, så der altid er et nødlager

Ja vi har også altid kørt vores unger, ulempen nu er bare, at det altid er på de mest umulige tidspunkter af døgnet, men så er det da godt med en trådløs telefon/mobil, så kan man da alligevel få sovet et par timer inden man skal være chauffør

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-02-07 12:28

Ja, senere gik vi jo osse i seng selvom de var ude - meeeen det varede nu nogle fester

Og dén der med at køre vennerne JA for pokker - når man så sad og ventede foran diskodaskoet, så kom den håbefulde jo lige ud og spurgte om det var ok at den og den liiige kørte med, når man så sagde ok og sukkede lidt, fortsatte forespørgselen - faktisk indtil bilen var fuld.

Det var nu ikke det værste, det værste var helt sikkert at de unge skulle leveres 'til dørs' hvilket, herude på bøhlandet vil sige - ca. i en radius af måske 20 km. Man sætter jo ikke en halv eller -helsnasket ung pige eller dreng, af et eller andet sted hvor de så skal vælte sig hjem fra, selv. Det ville samvittigheden ikke holde til - så henteturene har været laaaaange og seje og fuld af skædlord og bebrejdelser mod deres egne forældre som jo lå godt og lunt under deres dyner mens man selv følte sig lidt til grin, mens kørte rundt med andres afkom og sørgede for at de kom sikkert hjem.

Jeg har altid kun været passager, min mand har kørt - men jeg kørte altid med, for at være solidarisk - jeg må så indrømme at det ikke kun har været surt - vi to gaaaamle, har sgu siddet med smørrede smil på og gryntet af fornøjelse mens vi har hørt på de unges 'konversationer' fra bagsædet.....du go'este hvor kunne de da bare være 'kloge' på sådan en tur.
Vi har dog aldrig været så tarvelige at vi har brugt de her 'samtaler' imod dem, dagen efter (men det har været rart at have dem i baghånden ).

Nå - jeg skal have skruet låget af den Ajax der står ude på køkkenbordet, det siges jo at være så godt..blot at skrue låget af, så klarer den selv resten

Vh. Dorthe.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 23-02-07 12:28

Han har inden for det sidste års tid været afsted til en del såkaldte privatfester, men også med ret mange inviterede. Det har været som ovenfor nævnt med 8-10 forældre som "bartendere" og "overopsyn". Selvfølgelig skal de unge lære at stå på egne ben, og vi har ingen tvivl om, at han vil ringe hjem, hvis han kommer ud, hvor han ikke kan bunde. Det med at bringe & hente er også obligatorisk, sommetider på skift med andre hold forældre, hvis det lige kan passes ind.

Vi synes blot, at invitationerne efterhånden virker overfladiske & ligegyldige og en del uden voksen-kontrol, når de 16-18 årige inviteres på diskotek.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-02-07 12:38

Balcanard - jo de får sikkert et stempel

Forresten - det I nok bør tale med Jeres dreng om, er hvis der pludselig skulle dukke uønskede elementer op i forsamlingen!

Det har vi prøvet en enkelt gang og dét var NOK! En lille gruppe (af de unævnelige) ville ind på diskoteket men blev jo afvist da dte var en privat fest. De troede ikke på at festen var privat men var sikre på at det var racisme der gjorde at de ikke måtte være med.
Først lavede de en masse ballade men det hjalp ikke (diskotekets dørmand var der), de var vist 4-5 stykker. Før de forlod stedet råbte de at de ville hente vennerne og så komme tilbage,og så skulle de nok komme ind.
Man troede trods alt ikke på dem - men ak, de vendte tilbage et par timer efter og nu var de over 20 stykker, alle af udenlandsk herkomst (ved godt at det ikke er relevant men det er jeg altså ligeglad med, for det er fakta) - nu var der pludselig både knive og andet, det gik fuldstændig galt. Selvfølgelig kom politiet hurtigt tilstede og fik klaret problemerne men desværre kom et par festdeltagere på skadestuen (heldigvis ikke alvorlige skader - ikke fysiske i hvert fald). De fleste af ballademagerne blev anholdt og det var jo godt nok - men festen stoppede og var selvfølgelig ødelagt.
Det vigtigste var at ingen kom alvorligt til skade men ærgerligt at sådan noget kan ske.
Det var vores søn der var afsted til den fest og han valgte at forlade stedet tidligt i forløbet, han gik lidt væk derfra og ringede efter os til hjemtransport.

Det er nok det mest fornuftige - forlade stedet og komme hjemad.

Sådan en oplevelse sætter præg på de unge i lang lang tid derefter - ikke mindst fordi de frygtede 'hævn' fra gruppen.

Dette er den eneste gang det er gået så galt og heldigvis for dét, for det er absolut denne ene gang for meget!

Venlig hilsen Dorthe aka Ajaxbrugeren.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-07 12:44

Hvis mine unge skulle til fest på diskotek forlangte jeg at der var dørmænd, for at de fik lov til at tage med, netop fordi festen var annonceret i så god tid, at ballademagerne også havde fået nys om festlighederne, der er altid en flok som kun kommer for balladens skyld, vi har desværre oplevet det op til flere gange.

Selv om politiet kom og det den ene gang endte i en retssag, så er der jo ikke nogle af de unge der tør stå frem, da de er bange for følgerne, så ballademagerne har ofte magten.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-02-07 12:44

Balcanard

Så længe sønnen ikke er fyldt 18 år, så er det jo dig, der bestemmer

De unge synes ikke de fester er overfladiske/ligegyldige. Jeg tror de har det sjovt, sjovere end familiefødselsdage, hvor tanter og onkler sidder og taler om gamle dage.

Citat
Vi synes blot, at invitationerne efterhånden virker overfladiske & ligegyldige og en del uden voksen-kontrol, når de 16-18 årige inviteres på diskotek.

Ja det er ikke nemt at være forælder til de unge. Det bliver ikke nemmere, når de er fyldt 18 år.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 23-02-07 13:03

Tak ans for din "trøst"

I tilfælde af ballade, har vi da snakket om, at så er det med at tage benene på nakken, men et er teori og et andet praksis, for hvis nu det er ved at gå ud over ens bedste ven o.s.v., så ballade-fri fest ønskes.

Nu må vi se - vi tager en marts-lørdag ad gangen.

Mange tak til jer alle for jeres meninger / synspunkter / oplevelser. Det er rart at kunne se sagen fra flere vinkler.

Pointtildeling er sket ud fra, at Nordsted1 var først til stede