/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
transformatorer blik
Fra : MonieJacobsen
Vist : 2434 gange
100 point
Dato : 23-02-07 09:33

Hvad hedder det blødjernsplade der bliver brugt til kerner i transformatorer etc. ???
Er det almindelig dekaperet plade (blank oliebehandlet plade, fri for glødeskaller m.v.) også kaldet "karosseri plade".
Hvor forhandles sådan plade 0.5mm tyk ??
Gerne henvist til en Web-link.

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 23-02-07 18:42
Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 28-02-07 22:35

Karosseriplade duer ikke som transformatorblik, men på de forskellige skrotpladser ligger der mængder af transformatorer, så det skulle være mærkeligt, om du ikke kunne finde en i din størrelse, men hvis transformatoren er dyppet i transformatorlak, kan det være et fandens besvær at adskille den

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-03-07 13:05

hør, har du ikke fået det spørgsmål besvaret én gang? Det er stadigvæk siliciumlegeret transformerblik. Til visse formål er det desuden koldvalset, retningsorienteret (så magnetismen har en fortrinsretning). Men igen: Fortæl hvad det egentlig er, du skal, så du kan få et rigtigt svar!

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 13-03-07 16:47

Hej pbp_et
Citat
Siliciumlegeret transformerblik.
Til visse formål er det desuden koldvalset, retningsorienteret (så magnetismen har en fortrinsretning

Det lyder rigtig godt.
Jeg skal blot havde lavet nogle stator der er så gode som muligt.
Og vil vide hvem der kan lave dette, at Siliciumlegeret transfor/stator.

Mvh
Monie

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-07 19:28

Skal det være til en outrunner eller en inrunner? Til motorbrug skal du IKKE have retningsorienteret, koldvalset jern, bare "omnidirectional". Der skal jo kunne magnetiseres på alle ledder i en motor. Hvis det er til modelflybrug, så find en virksomhed, hvor de skrotter EDB-udstyr og check deres skrot. For eksempel har en del 1. generations laserprintere nogen meget fine børsteløse motorer (outrunners) med statordiameter på cirka 48 mm. Jernkvaliteten behøver du sjældent bekymre dig om, da neodymmagneter har en remanent magnetisering, som ikke kommer over 1.4-1,5 Tesla, og det kan ordinært motorblik klare i de allerfleste tilfælde. Tapestreamers er også fine kilder til statorer, og hvis alternativet er at købe, så check discountmarkedet og de lokale containere for ganske ordinære motordrevne redskaber som boremaskiner, rystepudsere, vinkelslibere, stavblendere etc. Fortæl mig, om jeg tager fejl/fortæl mig, hvis du finder et godt sted med en masse udrangerede tyapestreamere. Hvis det bare er til småtteri, så er der jo kasserede CDROMspillere og kasserede harddiskdrev i massevis. Det gælder bare om at finde en container der ikke er låst - og så rydde pænt op efter sig.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 14-03-07 07:54

Hej pBp

Det er til en nyudviklet motor type.

Jeg takker meget for din fine beskrivelse.
Citat
Og at neodymmagneter har en remanent magnetisering, som ikke kommer over 1.4-1,5 Tesla, og det kan ordinært motorblik klarer??

Vil arbejde med noget af de argomenter og beskrivelse du har bidraget med.

Mvh
Monie

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 14-03-07 07:54

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-03-07 15:47

Nyudviklet motortype? Det lyder spændende. Kan du beskrive det nærmere, eller holder du den skjult for verdenspressen? Inden for modelbyggeri har der i mange år været en trend mod børsteløse motorer med udenpåliggende rotor, men det er ikke sådan én? Hvis det er til en "crocodile" motor, så er der adskellige på nettet, som sælger udskåret statorblik med isoleringslak på. Alternativet er, at du skal betale en maskinfabrik en mindre formue for at sætte et trådgnistanlæg op for at skære dine motorblik i den ønskede facon. Hvis du skal bruge magneter og har et VISA-kort, kan du købe magneter her:
http://www.neodyme-magneten.de/
mvh
pbp