/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Apoteker Sichel i Vordingborg
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 737 gange
50 point
Dato : 22-02-07 14:53

Jeg søger oplysninger om denne familie:
Margrethe Platfues, født 1731, boede i Vordingborg i 1787 iflg. FT. Gift med Hieronimus
Sichel, apoteker, født 1733.

FT-1787. Ahlgaden 4, Vordingborg, Baarse herred, Præstø
Hieronimus Sichel, 54, Gift, Huusbonde, Apoteker
Margarethe Platfues, 56, Gift, hans Kone
Joachim Henrich Hubner, 30, Ugift, Tienestefolk, Apotekersvend
Ane Lars Datter, 47, Ugift, Tienestefolk, Tienestepige
Sara Leuffer, 23, Ugift, Tienestefolk, Tienestepige

Finn

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 22-02-07 15:16

Nu undrer historiens skurk sig så over at du ikke:
1. har lukket de opgaver der er blevet løst?
2. har svaret på din private post?

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 22-02-07 15:24

Rolig rolig, jeg har lige opdateret hjemmesiden med det sidste nye, snakket med en lokalhistoriker fra Helsingør vedr. Platfuss osv. osv. Jeg arbejder på højtryk, men har måske formange tråde i luften.

Finn

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 22-02-07 19:37

Hej Finn

Ja du er sørme aktiv i øjeblikket - er du sneet inde

Hvad er det liiiiige du vil vide om disse mennesker ??? evt børn ell bryllup
Jeg kan ikke helt finde ud af det - men vil som altid gerne hjælpe.
Mere så man ikke begynder at pløje kirkebogen igennem for evt. børn og så du allerede ved at de ingen børn får.

Med venlig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 22-02-07 22:13

Jeg vil gerne finde evt. børn, samt evt. hendes forældre, da en mulig bror til hende er en af mine aner.
I FT-1801 er der nævnt en Fephel - med lidt god vilje, og en ikke så erfaren skriftstyder, kan der have stået Sichel i stedet for. Så måske er hun den samme, men hvor apotekeren er død mellem 1787 og 1801.

FT-1801. Taaderup Bye, Tingsted, Falsters Nørre herred, Maribo
Kresten Wolf, 58, Gift, Hosbonde, Sogne Præst
Katrine Elisabet F. Wolf, 33, Gift, Hans koene [Kresten Wolf]
Rasmus Larsen, 19, Ugift, Tienestefolk [Kresten Wolf og Katrine Elisabet F. Wolf]
Jørgen Rasmusen, 22, Ugift, Tienestefolk [Kresten Wolf og Katrine Elisabet F. Wolf]
Niels Olsen, 11, Ugift, Tienestefolk [Kresten Wolf og Katrine Elisabet F. Wolf]
Sidsel Mysdatter, 31, Ugift, Tienestefolk [Kresten Wolf og Katrine Elisabet F. Wolf]
Anne Rasmusdatter, 26, Ugift, Tienestefolk [Kresten Wolf og Katrine Elisabet F. Wolf]
Maren Tobiasdatter, 17, Ugift, Tienestefolk [Kresten Wolf og Katrine Elisabet F. Wolf]
Anne Midea Wolf, 27, Ugift, Mandens halv=broeders datter [Kresten Wolf og Katrine Elisabet F. Wolf], Huusjomfrue
Mathias Eiler Wolf, 25, Ugift, Koenens broeder [Kresten Wolf og Katrine Elisabet F. Wolf], Rudiofus og Informator
Chrestian Lylow, 47, Ugift, Logerende [Kresten Wolf og Katrine Elisabet F. Wolf], Renter af sine midler
MagreteH: Fephel F. Platfus, 70, Enke, Logerende [Kresten Wolf og Katrine Elisabet F. Wolf], Pengtionist
Enggel Martine Olsen, 13, Ugift, Et fader og moeder los barn, antaget af benith Magret H. Fephel, lig opdragelse.

Nej jeg er "desværre" ikke sneet inde, bor på sydfyn og har vinterferie, men ikke et eneste snefnug, men til gengæld tid til lidt massiv slægtsforskning.

Finn Kyhn

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 22-02-07 22:17

Se evt. min hjemmeside med oplysninger om slægten Platfuss
http://www.lokalarkiver.dk/brahetrolleborg/15a%20tavle%205%20Platfuss.htm

mvh
Finn Kyhn

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 23-02-07 05:43

Finn_Kyhn skrev:
Citat
I FT-1801 er der nævnt en Fephel - med lidt god vilje, og en ikke så erfaren skriftstyder, kan der have stået Sichel i stedet for.

Jeg har ikke tidligere kigget på den folketælling, og jeg fatter ikke at nogen kan læse det som Fephel. Der startes jo tydeligvis med et S og på det der tydes som et p, vender buen den forkerte vej, nemlig til venstre for nedstregen istedet for til højre for nedstregen.

Jeg vil medgive at tegnet tillader to forskellige tydninger, nemlig enten et y eller et gammeldaws c med streg i, ligesom i cent.

http://phoebus.atspace.com/adskil/sechel.html

Jeg ville til enhver tid læse det som Sechel

Problemet er vel, at man på KIP projektet - på et tidspunkt - skiftede strategi, og fra at have prioriteret kvalitet over kvantitet, gik man den modsatte vej og prioriterede kvantitet op over kvalitet.

Desværre er selvkritikken ikke længere så stor hos KIP indtasterne som den var tidligere, og derfor er man ikke længere så nøjeregnende med, om et ord som hest bliver læst som ugle eller missekat -

Man kan så siger at alle brugere af FT i princippet fungerer som kvalitetskontrol som melder tilbage når der findes fejl. Og det princip gælder jo også i naturen, at man sagtens kan tage at naturens store rigdom, men hvis man ikke husker at give noget tilbage til naturen, så ender man med at skabe en ørken.

Altså: Husk at melde tilbage om sådanne åbenlyse fejllæsninger som her

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 23-02-07 07:21

Vedr. FT-tolkningen, så står der også noget om lig opdragelse - men, hvis det må være mig tilladt, så tror jeg aldrig man har befattet sig med at opdrage lig.

Undskyld, jeg kunne ikke modstå fristelsen.

I den gamle skrift står der naturligvis ikke lig opdragelse, der står til Opdragelse og det er jo straks en helt anden sag

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 23-02-07 07:55

AO kirkebøger, Præstø, Bårse, Vordingborg 1781-1814 opslag 249 øverst på venstresiden.

Vordingborg d. 2 December blev Her Apoteker Sickel begravet i Urtegaarden i sin Alder 55 Aar.

Det skal så her bemærkes at årstallet 1790 gentages læmgere nede på siden som overskrift før Januari d. 13. Og det betyder naturligvis at begravelsesdatoen efter vores kalender - hvor året ikke ligesom kirkeåret starter med den første søndag i Advent - er 2 Dec. 1789.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 23-02-07 08:09
Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 23-02-07 11:01

Takker så meget, jeg syntes heller ikke at det helt kunne passe sammen.
I samme FT under Magrete H: Siehel F. Platfus står der

Enggel Martine Olsen, 13, Ugift, Et fader og moeder los barn, antaget af benith Magret H. Siehel, til Opdragelse.

er benith et navn eller hvad betyder det?

Finn Kyhn

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 23-02-07 11:31

Af det der kan ses på den dårlige AO scanning, er der ikke grundlag for at skrive benith højst noget der kan beløbe sig til: ben te og det giver efter min mening to forskellige tolkningsmuligheder, nemlig benævnte eller benificerte - og benificerede betyder jo blot at det offentlige betaler, i det her tilfælde for barnets opdragelse.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 50 point
Dato : 23-02-07 12:13

Jeg læser det som:
Enggel Martine Olsen, Enke Fader & Moreder loes Barn, andtaget af ben([ævn] eller [if:])de Magrete H Sichel til Opdragelse, 13, Ugivt

http://phoebus.atspace.com/adskil/engel.html

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 23-02-07 12:22

Tak for svaret præceptor. Det gav mig en Platfod mindre at holde styr på.