/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden trækker
Fra : helge.t
Vist : 677 gange
200 point
Dato : 12-01-03 13:14

Min hund trækker meget i linen når vi går tur. Jeg synes jeg har prøvet alt hvad jeg kan komme i tanker om: at stoppe, at skifte retning, give et lille ryk, sele, at kalde ind..... men intet hjælper, den vil bare fremad, og er helt fikseret på at komme frem. Har nogen et godt råd?

Kommentar
Fra : yttepigen

Dato : 12-01-03 13:41

Hej Helge

Det kender jeg godt

Jeg har en 1-årig labrador, som jeg selv har prøvet næsten alt med, og lige meget hjalp det

Men så fandt jeg på dette som har hjulpet rigtigt meget:

Hver gang linen er trukket helt ud, og du fornemmer blot det mindste træk, så stop op og kald hunden hen. Kommer den ikke første gang du kalder, så rykker du gradvist hårdere i linen mens du fortsætter med at kalde indtil den kommer. Når den endelig kommer, så ros den meget, og få den til at sidde ved siden af dig. Vent så til hunden kikker op på dig. Så snart den kikker, skynder du dig at rose den, og gå videre.

Porceduren gentages indtil hunden ikke trækker længere. Men det er ikke noget, der virker efter 1 gåtur. Det er vigtigt at være konsekvent og gentage proceduren HVER gang den begynder at trække - også selvom man kun kommer 5 meter frem ad gangen. Det virkede på min hund efter et par dage.

Mange hilsner
yttepigen

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 12-01-03 13:42

Kære Helge

Nu skriver du jo hverken om din hunds alder, race eller lignende - det ville gøre det lidt lettere at give dig et konkret svar, men umiddelbart lyder det som om lederskabet mellem dig og din hund ikke er helt som det skal være.

Hunde er flokdyr og trives bedst med at have en leder og dette skulle helst være deres ejer, hvis du går til træning med din hund har du nok lært nogle lederskabsøvelser???

Jeg kan meget anbefale dig at læse bogen Hundelytteren, der er fyldt med gode råd for både den erfarne og nybegynderen om hvordan man opnår et godt lederskab med sin hund.
Den kan lånes på biblioteket, men der er nok ventetid på den.

Men indtil du har læst bogen vil jeg give dig følgende råd;

Brug helt enkle kommandoer - jeg selv bruger
Ja ............. fortsæt hvad du er igang med
Nej ............ stop det du er igang med
Plads ......... Gå ved mit venstre ben uden at snuse eller tisse
Snuse ........ Gå pænt i linen, men du må gerne snuse eller tisse
Her ............ Kom hen i nærheden af mig, men du behøver ikke at gå på plads
Fri ............. Gør lige hvad du har lyst til

Med disse få ord, kan jeg gå tur med vores 5 labrador og det er ordene JA og NEJ som er alfa og omega - dem skal du arbejde med og så huske at rose din hund stille og roligt med et dyyygtig, hver gang den gør noget rigtigt.

Hunde elsker ros, ligesom vi mennesker gør og jo mere vi husker at rose den for det den gør rigtigt, desto mere vil den anstrenge sig for at gøre dig tilpas.
Skæld ud og straf er nødvendigt for at adskille tingene, men det er rosen, som får din hund til at lystre.

Og HUSK!!!!!!! - når du har givet hunden fri, så ER den fri, lad være med hele tiden at tjekke om du nu kan få kontakt med den, men tving hunden til at være opmærksom på dig ved at du blot går den tur du havde tænkt dig.
Du vil opdage at hunden har langt mere tjek på dig end du troede og den vil blive mere villig til at komme når du kalder - især hvis der er en belønning i form af godbid eller måske en bold der kastes.

Jeg håber du går til træning, så du og din hund kan få en rigtig god dagligdag og at du vil læse den bog jeg anbefaler dig - så skulle tingene gerne løse sig, du er jo bestemt ikke den eneste med det problem

Held og lykke med projektet .............. håber I vil komme overens du og din hund, når du begynder at være en god leder for den.

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 12-01-03 13:43

Kære Helge

Nu skriver du jo hverken om din hunds alder, race eller lignende - det ville gøre det lidt lettere at give dig et konkret svar, men umiddelbart lyder det som om lederskabet mellem dig og din hund ikke er helt som det skal være.

Hunde er flokdyr og trives bedst med at have en leder og dette skulle helst være deres ejer, hvis du går til træning med din hund har du nok lært nogle lederskabsøvelser???

Jeg kan meget anbefale dig at læse bogen Hundelytteren, der er fyldt med gode råd for både den erfarne og nybegynderen om hvordan man opnår et godt lederskab med sin hund.
Den kan lånes på biblioteket, men der er nok ventetid på den.

Men indtil du har læst bogen vil jeg give dig følgende råd;

Brug helt enkle kommandoer - jeg selv bruger
Ja ............. fortsæt hvad du er igang med
Nej ............ stop det du er igang med
Plads ......... Gå ved mit venstre ben uden at snuse eller tisse
Snuse ........ Gå pænt i linen, men du må gerne snuse eller tisse
Her ............ Kom hen i nærheden af mig, men du behøver ikke at gå på plads
Fri ............. Gør lige hvad du har lyst til

Med disse få ord, kan jeg gå tur med vores 5 labrador og det er ordene JA og NEJ som er alfa og omega - dem skal du arbejde med og så huske at rose din hund stille og roligt med et dyyygtig, hver gang den gør noget rigtigt.

Hunde elsker ros, ligesom vi mennesker gør og jo mere vi husker at rose den for det den gør rigtigt, desto mere vil den anstrenge sig for at gøre dig tilpas.
Skæld ud og straf er nødvendigt for at adskille tingene, men det er rosen, som får din hund til at lystre.

Og HUSK!!!!!!! - når du har givet hunden fri, så ER den fri, lad være med hele tiden at tjekke om du nu kan få kontakt med den, men tving hunden til at være opmærksom på dig ved at du blot går den tur du havde tænkt dig.
Du vil opdage at hunden har langt mere tjek på dig end du troede og den vil blive mere villig til at komme når du kalder - især hvis der er en belønning i form af godbid eller måske en bold der kastes.

Jeg håber du går til træning, så du og din hund kan få en rigtig god dagligdag og at du vil læse den bog jeg anbefaler dig - så skulle tingene gerne løse sig, du er jo bestemt ikke den eneste med det problem

Held og lykke med projektet .............. håber I vil komme overens du og din hund, når du begynder at være en god leder for den.

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 12-01-03 13:53

Hej Helge
Vi har også haft problemet med vores hund, og vi har løst problemet på følgende måde:
Hvis I går på et fortov langs en hæk, kan du jævntligt tage et skridt, hvor dit venstre ben er helt inde ved hækken, så du afspærrer hunden vejen, mens du siger "gå pænt" eller hvilken kommando du ellers vil bruge. Forstår du hvad jeg mener? Du skal altså hele tiden være foran hunden.
Hurtigt lærer hunden, at det er smartest at gå ved siden af dig med hovedet ud for dit ben for at undgå at komme i kambolage med benet. Efter et stykke tid kan du gå normalt og rose hunden, når den går pænt. Hvis hunden begynder at "snyde foran" tager du bare skridtet ind mod hækken igen, så den kommer på plads.
Denne metode synes vi er nem at bruge, da den ikke ødelægger rytmen i gåturen ved at man skal stoppe hele tiden, og nu behøver vi oftest kun at sige "gå pænt", når han er ved at overhale. Så bremser han farten med det samme, for ellers kommer det der ben jo ind foran... :)
Håber, du kan bruge den.

Mange hilsner
Therese

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 12-01-03 15:30

Hej Therese

Kort og enkelt )

En god løsning på problemet.
Mange hilsener fra Jytte

Kommentar
Fra : philippa

Dato : 12-01-03 21:29

hej Helge...

Hvis alle de andre råd ikke virker,så har jeg et der med garanti gør............
Køb en HÆLTI
Jeg synes selv jeg havde prøvet alt på min hund(en Rottweiler han på 1 1/2 år) Så læste jeg om HÆLTI (det er en rem til at spænde om snuden) det er ikke noget med en mundkurv at gøre og det er ikke noget der gør ondt på hunden.
Det går simpelhen ud på,at ligeså snart du har kontrol over hundens snude,ja så har du det også over resten af kroppen...

Ps. jeg går ligesom jytteras ind for ROS og GODBIDER. Jeg har heller ingen andre problemer med at få min hund til at lystre,hverken når jeg skal kalde den på plads eller noget. Det eneste der ikke er lykkedes for mig er som sagt at få ham til at lade være med at trække (endnu )

Prøv HÆLTI, den virker på den første tur du har hunden med ude at gå.

Mange hilsner Philippa

min købte jeg hos dyrlægen

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 13-01-03 23:58

Tak for de mange svar og kommentarer, jeg vil prøve noget af det i praksis. Det er en Golden Retriever, han, 21 mdr. Han er meget selvstændig, og det har han været lige siden første dag jeg fik ham som 8 ugers hvalp. Han har også masser af energi og er næsten i gang hele tiden når jeg er hjemme. Jeg tilbringer omkring 2-3 timer aktivt med ham hver dag, i form af gå- og løbeture og træning (vi træner i DCH, men de råd jeg har fået der har ikke hjulpet). Som sagt vil han bare fremad når vi går, og jeg har forsøgt metoden med straks at stoppe når han trækker og kalde ham tilbage til mig. Han kommer også fint tilbage, går om på min venstre side, kigger op og forholder sig roligt...... indtil jeg har taget 2 skridt, så hænger han i linen igen. Dette har jeg nu praktiseret i 2 måneder uden fremskridt, så derfor efterlyser jeg en anden metode. Tidligere brugte jeg i næsten lige så lang tid, metoden med at gøre omkring og gå modsatte vej, og så længe vi gik modsat gik det fint, men så snart vi gjorde omkring igen til den oprinde retning, gik det galt. M.h.t. seler har jeg prøvet med en almindelig sporsele, det hjalp ikke. Jeg har også tænkt på andre seler, bl.a. Halti, men jeg ved ikke om det er en løsning, for hunden ved jo godt hvornår den har sele på, og hvornår den har sit almindelige halsbånd på. Jeg bruger kvælerhalsbånd, men uden "kvæler" (det gør ingen forskel), og jeg er ikke interesseret i at min hund skal gå med f.eks. Halti-sele resten af sit liv. På den anden side er det også en belastning af hundens hals og min skulder hvis trækkeriet fortsætter. Han kender i de fleste situationer godt Ja og Nej, men netop her er han som tidligere nævnt, fuldstændig fikseret på at komme fremad.

Mvh
Helge

Accepteret svar
Fra : jytteras

Modtaget 200 point
Dato : 14-01-03 01:36

Kære Helge

Jeg er ked af at måtte skrive det, men der er kun en eneste vej og det er konsekvens og vilje fra din side ............... før du går 200 % ind for at nu SKAL han gå pænt, før vil det ikke lykkes dig uanset hvor mange hjælpemidler og gode råd du får .

Som jeg tidligere har skrevet til dig er jeg selv hundetræner igennem Retrieverklubben og der er faktisk mange temmelig aktive goldens, men ikke mere aktive end at de kan lære at gå pænt, hvis føreren gør en indsats.
Til dem, det volder store problemer fordi det kniber med at bevare troen og koncentrationen for føreren - giver jeg gerne følgende råd;

Vælg en strækning, hvor du er fuldt ud koncentreret og IKKE går på kompromi med at hunden forsøger at trække .............. giv den derefter lov til at snuse et stykke og når du selv er klar igen, ta´r du endnu en bid med fuld koncentration.
Det vigtige i dette råd, er at det er DIG, der giver hunden lov til at gå frem i linen, når du ikke orker mere ............... forstår du mig???

Iøvrigt er aktivering i form af gå og løbeture med til at give en god kondition, men bringer ikke ro over hunden.
Jeg vil foreslå dig, at du tager nogle godbidder (madrester eller noget af hans foder) med i en pose i lommen, når I skal ud og gå tur - så er han ihvertfald klar over at det kan svare sig at holde sig til dig.
I en grøftekant - højt græs eller lignende spreder / kaster du så lidt af maden og lader ham søge efter det. Måske er han lidt tungnem i starten, men han skal hurtigt fatte at bruge sin snude og finde det hele.

En sådan søgeleg stimulerer det, som retrieveren elsker; nemlig at søge og finde ting og at den så samtidig får mad i maven gør det jo ikke ringere.
Når jeg synes vores 5 labrador er lidt for energiske, kører jeg ud til en grusgrav og sætter dem allesammen af, mens jeg går ud i området og spreder foder ud over skrænter og stier - jeg kan love dig for at når jeg siger FRI, så er det 5 tornadoer, der drøner afsted og inden for et kvarter har de som regel fået tilfredsstillet deres behov for at bruge deres næser og har tid til at besørge (dejligt, så kommer det ikke i haven) og vi kan fredeligt og roligt begive os tilbage til bilen.

Hundene ved, at jeg kan finde på den slags ting når vi går tur og derfor er de meget interesseret i at være i nærheden af mig, for de vil jo helst ikke gå glip af en sjov aktivitet.

Så summa summarum Helge - kærlighed, kontakt og konsekvens er stadig nøgleordene
Jeg håber, du kan bruge lidt af mine råd.

Mvh. Jytte
Meningen er at du bevarer kontrollen over situationen.

Godkendelse af svar
Fra : helge.t

Dato : 15-01-03 00:48

Tak for svaret jytteras.
Du har ret i at det drejer sig om lederskab, og jeg ved at jeg er kommet på noget af en opgave, da han var "Nr. 1" i kuldet. De "lederskabsøvelser" jeg har brugt er f.eks. ja/nej til en godbid, gå forbi godbid i line/fri ved fod, jeg går først ud/ind af døren ... hvis det er det du mener med lederskabsøvelser. Når jeg løber med hunden er det ikke for at få ro over den, men for at holde dens og min kondition vedlige. Når jeg vil aktivere den mentalt, lader jeg den søge efter genstande eller, som du skriver, en portion foder/godbidder. Vi går også jævnligt spor, som jo også kræver mental aktivitet. Det som gør det lidt sværere når jeg øver/træner med hunden, er til dels også at han overhovedet ikke er interesseret i godbidder som belønning. Men tak for et seriøst svar, og jeg må så prøve at være endnu mere konsekvent og koncentreret.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 17-01-03 11:06

Det lyder som om din hund er særdeles velstimuleret, så jeg håber du kan bevare koncentrationen, så I får Jer nogle behagelige lufteture fremover

hilsen Jytte