/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bestyrelsens forbrug af penge.
Fra : vedikkealt
Vist : 766 gange
50 point
Dato : 21-02-07 22:43

Hej

Hvis en lille forening på 40 medlemmer har en kassebeholdning på 25.000 kr., er der så en retspraksis for hvor meget bestyrelsen må bruge af disse penge - hvis de også udover driften af foreningen, bruger penge på at stævne uønskede medlemmer, endsige køre retssag mod dem.

Nogen der konkret ved noget om, hvor stor en del det er rimeligt bestyrelsen må disponerer over - udover den daglige drift.

PS. Jeg kan desværre kun denne gang give 50 point for relevante svar da jeg kun har 240 point ;-(

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 21-02-07 23:14

Det står vel i jeres vedtægter.....

Teoretisk kan de bruge det hele... De skal bare stå til ansvar for det....

Hvorfor skulle de stævne et "uønsket medlem".... ?????

Slæber man "folk" i retten og vinder skal modparten jo betale og de slæber vel ikke folk i retten hvis ikke de har en sag....

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 21-02-07 23:22

Tak for svaret refi.

Faktisk forholder det sig netop således at bestyrelsen stævner medlemmerne for det mindste - sidst en tåbelig stævning om injuier - før det var det et medlem med et psykisk syg voksen person der generede bestyrelsen - selv om vedkommende kun går til og fra - og ellers forholder sig indendører.

Findes der en retspraksis - hvor bestyrelses ansvarsloven har været taget i brug, ved et overforbrug af foreningens penge ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-02-07 23:31

vedikkealt

Citat
bestyrelsen stævner medlemmerne for det mindste

Hvordan stævner bestyrelsen medlemmerne !!! bestyrelsen alene har jo ikke myndighed til en stævning.

Har der været advokater indblandet eller hvordan er det foregået !!!!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-02-07 00:20

Hold da helt op ans *GG* det er da ligegyldigt hvordan 'det er foregået'?
Spørgsmålet drejer sig om, om der evt. er regler omkring en bestyrelses forbrug af penge

/Dorthe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-07 00:40

Ja ja vil.du grin du bare, jeg morer mig også lidt

Men at have en forening på ca. 40 medlemmer

Citat
Hvis en lille forening på 40 medlemmer har en kassebeholdning på 25.000 kr., er der så en retspraksis for hvor meget bestyrelsen må bruge af disse penge - hvis de også udover driften af foreningen, bruger penge på at stævne uønskede medlemmer, endsige køre retssag mod dem.

Stævne uønskede medlemmer !!!!!! Hvem har godkendt dem som medlemmer !!!!! hvis det ikke er bestyrelsen LOOOL

Og med en kassebeholdning på 25.000 så kommer bestyrelsen ikke ret langt hvis man stævner medlemmerne

Citat
Faktisk forholder det sig netop således at bestyrelsen stævner medlemmerne for det mindste - sidst en tåbelig stævning om injuier - før det var det et medlem med et psykisk syg voksen person der generede bestyrelsen - selv om vedkommende kun går til og fra - og ellers forholder sig indendører.

Hvilken forening !!!!! Bestyrelsen er ikke bedre end medlemmerne

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-02-07 00:42

Hej ans og vil.du

ans - og det er du helt sikker på de ikke har det ?, og hvor kan det eventuelt læses noget om det ?, for det er det der er sket.

Advokater har bestyrelsen indblandet ved udarbejdelse af stævninger - uden at spørge medlemmerne, og det koster som bekendt kassen.

vil.du

Tak for dit forsvar

Du har ret - jeg har ikke brug for nogle formodninger, det her er helt konkret og alvorligt for mig, jeg har selv surfet noget rundt på nettet, uden rigtigt at finde noget, så jeg håber der her er nogle der har nogle konkrete oplysninger om denne problematik.

Hygge fra vedikkealt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-07 07:53

Så var det jo for tidligt du lukkede spørgsmålet

Hvad penge angår kan bestyrelsen da bruge hvad de har lyst til så længe de kan forsvare det....

Men de kan jo ikke bare rende rundt og "stævne" beboere på må og få....

I må jo have gjort en "forbrydelse" der gør at I kan stævnes.....

Er det beboervedtægter der er overskredet eller hvad.....

Hvad er det for en forening ?????

Og hvad er det man forlanger i de stævninger....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-02-07 11:18

Spom udgangspunkt, er det alene foreningens vedtægter der er gældende. Det kunne se ud til, at medlemmerne skulle interessere sig for bestyrelsen til næste generalforsamling/valg og måske ogs får givet vedtægterne et eftersyn.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-05-07 13:43

Hej alka

Bestyrelsen blev desværre ikke ændret meget, men til gengæld er der fuld fart på, en kritisk gennemgang af regnskabet, og som det ser ud lige nu, er der begået underslæb, eller rettere bestyrelsen har modtaget penge, som ikke er med på regnskabet, så det går i retning af en bedrageri sag.

Hilsen fra vedikkealt.