/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
briller
Fra : aaaaa
Vist : 18442 gange
100 point
Dato : 21-02-07 16:29

Priserne på flerstyrke glas er meget forskellige fra optiker til optiker.
Men er der samme forskel på kvaliteten af glassene?. Er Louis Nielsens
dyreste glas til 2300 kr lige så gode som f.eks. langt dyre Rodenstock glas?
Eller er de bare ca. 2300 kr værd ?.
Er der nogen der ved noget om dette eller har egne erfaringer om det.

Hilsen
"en brillebruger"

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 21-02-07 16:34

Jeg har selv god erfaring med LN's 'dyre' brilleglas, i øvrigt er LN nu på engelske hænder, så hvis du køber glas hos LN er der lidt leveringstid, det var der i hvert fald da jeg fik mine for en del måneder siden.

mvh ole

Kommentar
Fra : schouborg29

Dato : 21-02-07 16:43

jeg købte selv ved L.N. er simpelthent det ringeste af det ringeste med hensym til glas blev ridset efter ingen tid har købt et andet sted holder betydelig bedre

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 21-02-07 16:53

Hej

Nu har jeg brugt briller i over 30 år, og har altid brugt en god optometrist, der grundlæggende havde forstand på, så steder som f.eks Louis Nielsen, der kommer jeg aldrig.

Men der er stor forskel på brilleglas kvalitet, de billige ER billige og de dyre ER dyre, jeg har altid valgt hærdet splintfri glas med farveskifte, Zeiss er mit foretrukne, så når de som mine seneste briller for 3 år siden er lavet i 3 styrker, så kostede de ca. 2500 kr. stykket, så med stel Jaguar, blev det hen af 8000 kr.
Grunden til at jeg vælger det bedste er, at jeg aldrig har haft brug for skifte briller eller glas særligt tit.
Og uanset hvor jeg har boet i DK, har jeg brugt Optometrist Køhler på Frederikssundsvej i København, min søster og jeg har brugt ham tilsammen mere end 50 år.
Han laver synsprøver - tjekker igen o.s.v., meget meget grundig.
En lille butik med pænt udvalg - i kendte brillestel, da han ikke gider stå og sælge de billige, de giver for mange problemer, men til gengæld er al justering ud i al fremtid gratis.

Så de 2300 kr. for ET glas, er for mig billige glas, hvis jeg også næste gang skal have 3 styrkeglas forventer jeg over 3000 kr. pr. glas, isat et brillestel af bedste kavlitet, forventet pris for stellet vil komme på omkring 3000 kr.

Men hos Louis Nielsen - Synoptik eller Netto briller kommer jeg ALDRIG, så kan jeg ligeså godt købe et par i Supermarkedet til en tyver.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-02-07 16:54

hvis du kigger LN efter i sømmene, er det et stort svindelforetagende, og service får du absolut intet af.for 4 år siden, skulle jeg have nye briller og kontaktede LN. det kostede 7300 kr. samme stel men med rodenstockglas, som er væsentligt bedre end det du får hos LN, kostede 5000 hos brillenyt i støvring. og her får man en uforlignelig service.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-02-07 16:59

Kunststofglas skal jo være specialhærdede, uanset hvor man køber dem, ellers nliver de ridsede første gang man pudser dem.
mine erfaringer med Luis Nielsens briller er at glassene er samme kvalitet som andre. Nedens hans aller billigste stel ikke er mere værd en det de koster. De lidt dyrere er af udmærket kvalitet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-02-07 20:57

Jeg køber briller hos Nordens Urimport.
3 par for 1000 kr.
Jeg er ikke særlig kritisk med udseenet men vil bare gerne se godt ud.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-02-07 21:28

Vi køber briller lige syd for grænsen i Slesvig hos Fielmann.

Kvalitet og service er helt i top - og de har personale, der taler dansk! Stellet bliver tilpasset og det hele målt op, og så kommer de med posten!

Min mand bruger flerstyrkeglas og han fik kvalitetsglas og luksusstel for i alt 3.400 med 1 års garanti på det hele. Så for de sparede penge fik vi en udbytterig shopping-tur og et familiebesøg på vejen oven i hatten...

Ellers er min erfaring mere, at det er producenten af glassene (og ikke sælgeren), som gør forskellen. Men rigtig rådgivning er uundværlig!

Jeg har haft briller på næsen i over 30 år.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 21-02-07 21:43

Jeg har haft briller i 48 år. De sidste 3-4 år med bifokale glas. Jeg har altid handlet ved Syn-Optik og købt Rodenstock glas. De er ikke billige, men jeg er meget tilfreds med dem, også med evt. service.
Nemme at rengøre så man altid har et godt udsyn. Enten med lidt opvaskemiddel eller med brillerens. Jeg synes opvaskemiddel og lunkent vand er bedst.

Husk, man må aldrig bruge papir til at tørre sine briller af efter rengøring. Kun en god gammel fnugfri bomuldsklud.

mvh
franksp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-07 05:08

der er sammenhæng mellem pris og kvalitet.
Men en høj pris garanterer ikke en god kvalitet.
Brillemarkedet er meget svært at gennemskue.
du kan få første klasses briller med tostyrkeglas for knap 3000 kroner. Modestel kan selvfølgelig gøre det uvilkårligt dyrere uden at de virker bedre .
Der er flere forskellige billigkæde, hvor man kan få gode briller til rimeligr priser.

Man skal gøre op med sig selv om det skal være med glas eller plastilinser. Glassene er generelt tungere, og kan gå istykker hvis man taber dem på et hårdt gulv, men ridses ikke. Plast skal "hærdes" for ikke at ridses så let., men skal alligevel pudses med forsigtighed. Prisen er ens.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-02-07 16:11

Ps. Hvis du alligevel skal til Cypern - så gør klar til at køber briller samtidig. Det er rigtig kvalitet til små penge. I cypern regnes det at skulle bruge briller for en sygdom, og det må der ikke spindes guld på, som der gøres her i Danmark.
Tænk en gang hvor meget optik (bedre kvalitet end briller) og mekanik man kan få for halvdelen af et par brillers pris..........................det syntes jeg er uforskammet.

Accepteret svar
Fra : punkler

Modtaget 100 point
Dato : 23-02-07 18:21

Hejsa...

--> vedikkealt - det du siger er vrøvl, lad vær med at udtale dig, hvis du ikke har forstand på branchen.
citat:
"Men hos Louis Nielsen - Synoptik eller Netto briller kommer jeg ALDRIG, så kan jeg ligeså godt købe et par i Supermarkedet til en tyver."

og én til

"Nu har jeg brugt briller i over 30 år, og har altid brugt en god optometrist, der grundlæggende havde forstand på, så steder som f.eks Louis Nielsen, der kommer jeg aldrig. "

Alle optikere har den samme uddannelse på 4½ år - om de så arbejder ved den lokale øjenlæge, i profil optik, nyt syn eller synoptik. De er alle autoriseret af sundhedsstyrelsen, så fagligt er der ingen forskel!

Desuden har både synoptik og louis nielsen mange af de samme kvalitetsstel som DIN lokale optometrist.

Med hensyn til glassene er der altid en forskel, men man kan ikke generalisere og sige at én glastype er bedre end en anden. Mht. ridser kommer det an på forskellige ting, bl.a. hvilket brydningsindeks og hvilken hærdning har - dette kan man selv vælge.

overordnet set ville jeg ikke være nervøs for at vælge én optiker frem for en anden. Om du så vælger zeiss, rodenstock eller pentax, det kan egentligt være lige meget.

Der findes forskellige slags flerstyrkeglas, både med "hård"/"blød" progression og forskellige størrelse læsefelter, derfor er det vigtigt at du fortæller optikeren hvad dit erhverv er, så vedkommende finder præcis det glas du har brug for.

Mvh.
Thomas

Godkendelse af svar
Fra : aaaaa

Dato : 23-02-07 18:57

Tak for svaret punkler.

Kommentar
Fra : Helmuth2339

Dato : 11-10-08 16:12

Jeg bor i Helsingør og har hørt at det er meget billigere at erhverve sig kvalitetsbriller i Sverige.

Er der nogle der har erfaringer/kendskab hertil ?