/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ekspert i Partition Magic?
Fra : OnkelJoachim
Vist : 736 gange
50 point
Dato : 21-02-07 15:32

Jeg skal bruge en der har forstand på Partition Magic.
Det er nemlig sådan at jeg skal krype en partition og forstørre en anden, men hvordan gør jeg det?

ps. det er samme HD. og der ligger data på begge drev. intet må formateres.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 21-02-07 16:04

e.c, emesen. Eyvind, emesen ..samme person ... er 'ekspert' i Partition Magic

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=224839

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 21-02-07 16:20

Du åbner programmet og vælger Rezise a partition ude til ventre, følger vejledningen og vælger det rigtige bogstav for den første du vil ændre.

Derefter gør du det samme med det næste drev.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-02-07 20:31

Og inden der røres ved partitionen med C: bør comp genstartes
Efter krympning af C: bør comp. igen genstartes.
Især win 2000 og XP er sarte med genstarter.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-02-07 20:38

Jeg har fået spørgsmålet direkte, men da dette forum er beregnet til vidensdeling, vil
jeg gengive spørgsmålet (som ikke har privat karakter)
Citat
Jeg har en harddisk som jeg har delt op i to drev: C og E
Jeg har i alt 80gb på min harddisk,
som er delt på følgende måde: C: 10gb, E: 70gb

Jeg har derfor mit windows at ligge på C, og på E har jeg alt muligt vigtigt som jeg skal beholde.
Men mit windows fylder næsten hele mit Cdrev og jeg har næsten ingen mulighed for at have installeret ting på det.
Så her kommer mit store spørgsmål: Kan man flytte ledig plads mellem partitationer?.
Altså jeg har en del fri plads på mit Edrev som jeg vil overføre til mit Cdrev, kan jeg gøre dette uden at skulle formatere hele harddisken.

Kort fortalt. kan man krype den ene partition og forstørre den anden uden at formatere noget?

Her er mit svar, og hvis ikke det er for sent, er rettelser velkomne.
Citat
Ja det kan man godt.
Først gemmer du det aller vigtigste et sted uden for harddisken.

Start Partition Magic
Lav de to rescue disketter (disk 1 og disk 2)

Start comp med diskette 1 og den beder om diskette 2
Nu har du et billede af din harddisk
Den partition der er til venstre er dit C: drev og til højre er dit E:
De gule farver er dine data som er på partitionen
Der skal være plads til at E: kan gøres mindre.
H-klik på E: og vælg rezise/move
Når musen er i den venstre bjælke kommer der en dobbeltpil og så kan den trækkes til højre > OK
så der bliver plads til at C: kan udvides bagefter
Din partition har endnu ikke ændret sig, og det udføres først når du trykker på general > apply
Når den har arbejdet færdigt > så exit > tag disketten ud og genstart med tasterne Ctrl+alt+del
Win 2000 eller XP vil måske forlange endnu en genstart.

Nu skal vi udvide C:
start comp med diskette1..........osv
H-klik på E: og vælg rezise/move
Når musen er i den højre bjælke kommer der en dobbeltpil og så kan den trækkes til højre
Nu kan den trækkes helt over til højre > ok
På billedet kan du nu se at C: er blevet større.
general > apply > ok >
Når den har arbejdet færdigt > så exit > tag disketten ud og genstart med tasterne Ctrl+alt+del
Win 2000 eller XP vil måske forlange endnu en genstart

Inden du går i gang så start lige comp med diskette 1 og kig på din HD og vend så evt. tilbage og spørg hvis der er noget du er i tvivl om.

Eyvind.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-07 08:33

Tak fordi vi måtte 'kigge med' e.c/Eyvind

Du er en tro kopi af Georg Gearløs' "Lille Hjælper" ..pæren er da i hvert fald iorden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 22-02-07 08:47

Det kan godt være det er et lidt dumt spørgsmål, men hvordan laver man de her 2 "recue" disketter?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-02-07 15:59

Hvis du har installeret Partition Magic fik du muligheden for at lave to rescue disketter.
Men de kan også laves sådan: ( efter at programmet PM er installeret)
start > programmer > Powerquest partition Magic > partition Magic tools > rescue diskettes.
Så får du besked om at sætte disketter i (ialt 2 stk.)

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 07-03-07 17:42

Spørgsmålet er så, hvorfor man vil oprette flere partitioner, for har man en C-partition på f.eks. 3,5 Gb til Windows, og der bliver lagt noget mere ind, er partitioneringen for lille.
På den anden side, kan man jo så oprette en partition på 5 Gb, men her ligger den resterende plads så ubrugt hen, og af sikkerhedshensyn (fordi man jo så har den anden partitionering) kan det ikke bruges til en skid, for et fysisk crash af harddisken gør at denne ikke kan køre - uanset antallet af partitioner.
Opdelingen i partitioner er et gammelt levn fra den tid, hvor en PC f.eks. ikke kunne se større harddiske end f.eks. 4 GB.
Havde man så en 10 Gb harddisk, var man nødt til at opdele den i 3 partitioneringer for at udnytte hele harddisken

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-03-07 20:41

Total crash af harddisk = 10 %
Rod i registreringsdatabase = 50 %
Fejl i partitionstabeller / Master Boot Record = 15 %
Fejl 40 = 25% (brugerfejl)
Efter min vurdering....................

Så derfor er data på en anden partition meget bedre beskyttet end på C:

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 07-03-07 20:56

Tallene holder ikke stik, ta total HD crash forekommer i væsentlig flere tilfælde end de 10%, som du nævner.
En fejl i registreringsdatabasen forekommer måske i dine 50%, men heraf bliver de 35% regenereret ved Windows opstart.
De øvrige fejl rettes, i de fleste tilfælde, ved geninstallering af Windows og valg af "R" (reparer)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-03-07 20:59

Tallene i Efter min vurdering.................... behøver da ikke holde.

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 07-03-07 21:07

Når du angiver præcise procenttal, formoder jeg da, at du mener, at de er tæt på at holde.
Partitionering, er i privat regi, et levn og overlevering.
Skal det uddybes, har det sin berettigelse på computere med flere brugere, hvor en bruger får tildelt et drev (partition), hvortil andre ikke har adgang.
Det er dog kun en enkelt måde at gøre det på, da det også kan gøres rent programmelt, hvilket sikkert også sker i flertallet af tilfælde.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-03-07 21:16

Ok hvis du vil diskutere partitioner, så opret en tråd om det. Så skal jeg gerne fortælle hvad det er og hvad de kan bruges til, efter min mening..............men ikke i denne tråd.
Lukker nu - TV.
Eyvind.

Kommentar
Fra : mogenslj

Dato : 31-03-07 18:46

Partition Magic er et vidunderligt program uanset diskussionen om, hvorvidt det er gammeldags eller fornuftigt at lave partioner. Jeg synes, det er godt!
Jeg har imidlertid et problem, når nogen vil have mig til at partitionere deres harddisk på en bærbar pc, da alle nye bærbare ikke har floppy drev. Jeg har forsøgt at lave en boot cd og efterfølgende kopiere pqmagic over på cd'en. Forsøger jeg at køre pqmagic kommer der et kort blink og derefter sort skærm.
Findes der en anden måde at lave en sådan cd? Det kunne være rart at lave en boot cd, der indeholder forskellige værktøjer til computeren.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-03-07 19:18

Ja man kan - men jeg kan ikke lave sådan en CD.

Kommentar
Fra : mogenslj

Dato : 31-03-07 19:58

Hvad mener du? Har du samme problem som mig?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-03-07 20:01

Nej ingen problemer ........................... diskettedrev på alle mine comp.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-03-07 22:44

Jeg havde næsten glemt denne:
http://gparted.sourceforge.net/
kig til venstre på screenshot og du kan se at den minder om PM

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-04-07 01:34

BootCD'ere?

1.) Boot disks: http://www.nu2.nu/bootcd/

2.) Install disks: http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windows2000serv/howto/winstall.mspx

Ps. Jeg er heller ikke ekspert i ovenstående

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-04-07 01:44

http://www.ultimatebootcd.com/index.html

http://www.ultimatebootcd.com/faq.html
Se under nede på siden,læs læs læs>
Question: How can I add a two-disk utility such as Partition Magic to UBCD?

this tutorial

http://www.ultimatebootcd.com/pm8.html

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-04-07 01:51

der er flere patitions værktøjer på .

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 01-04-07 01:51

Onkel.....

Er det en trialware eller noget du har af programmet eller er det en købt version ?

Jeg fik også engang anbefalet PartitionMagic og downlaodede trialwaren, men da jeg ikke havde købt licensen til det, kunne jeg ikke lave bootdisks. Muligheden var der, men den var inaktiv.

Jeg har nu købt programmet via ebay og har brugt det 2 gange. Ingen af gangen har jeg faktisk lavet sikkerhedsdisketter men bare gået i krig (rigtige kvinder tager vel ikke backup ) og det har været uden problemer begge gange, meget hurtigt og ligetil når man vælger den rigtige ude til venstre.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-04-07 09:08

Klojs
De sikkerhedsdisketter, som du kan lave fra programmet under installationen, kan også laves efter, at programmer er lagt ind. Gå i programmer og over til PM og der kan du se muligheden.
Disse to disketter som PM laver kan bruges på alle computere og er faktisk et skrabet men fuld funktiosdygtigt partitionsprogram.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 01-04-07 16:41

e.c ja det ved jeg da jeg nu har den fulde version. Men da jeg for nogle år siden hentede en eller anden freewave / trialware eller hvad det nu hed som ikke er den fulde version, da kunne jeg ikke.

Godkendelse af svar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 01-04-07 18:04

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-04-07 19:25

OnkelJoachim > fik du løst din krympning af harddiskens partitioner.........eller opgav du.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-04-07 19:58

Jeg takker for påængårnø og stjærnårnø

..men æren er e.c's !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-04-07 21:55

Jammen Molo - jeg tror ikke OnkelJoachim har fået lavet det.

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 04-04-07 16:26

Nej Nej. Fik det til at virke. var faktisk ikke så slemt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-04-07 17:35

Ok det var godt -