/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tydning af gotisk ønskes
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 605 gange
50 point
Dato : 21-02-07 13:40

Jeg ønsker tydning af AO Næstved Sct. Peders 1680-1803 opslag 254, nr 23 (næstnederst til venstre) vedr. Johan Friederich Platfoed.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-02-07 15:01

Hvad er AO? Det ville være smart med et link...

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 25 point
Dato : 21-02-07 15:09

Jeg synes nu ikke det er gotisk - hverken sprogmæssigt eller skriftmæssigt. Det kan højst siges at være lidt gebrokkent, men det er svære at læse end det andet du hidtil har lagt frem:

Mandagen d. 6 Aug/ti hafde Dr. Platfoed og Hustru [her mangler hustruens navn] d.? T:? Søn til Daaben kaldet Johan Friederich b: af Mad Lÿnge Viinhandler og Jomf: Ane Lisbeth Isaacsen til Mislettis Test. Sr. Preen fra Kiöbenhafn Hr. Köring og Monsr. Mörck

[d.? T:? - jeg er ikke lige klar over hvad disse bogstavsforkortelser står for (evt. ægtefødt, selvom det hedder ehelich kunne T vel have noget med Trau at gøre? )]

Se iøvrigt på den anden side at der i indførsel 27 også omtales en Jomfru Isaacksen til Mislettis

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 21-02-07 15:16

Stouenberg, du stiller jo et spørgsmål her, som du vel burde stille som en ny tråd.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-02-07 16:01

OK - jeg prøver på en anden måde: hvor finder man "næstnederst til venstre"...

Præceptor, jeg er ikke ude på at hugge dine point, jeg ville bare prøve at hjælpe Finn...

PS: AO = Arbejdernes Oplysningsforbund?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-07 16:28

Jeg kan ikke læse Gotisk, men jeg ved at AO er en forkortelse for ArkivalierOnline...
Med dette net link:
http://www.arkivalieronline.dk/

Her kan man eksempelvis se mange kirkebøger direkte via nettet.
Det koster ikke noget, men man skal tilmelde sig og får så sendt et password...

Og ja, vi bruger alt for mange forkortelser,
(slang i en sluttet kreds, der reducerer indtastning/læsning, men ikke så godt for nye brugere).

Så ved du nok heller ikke at:
FS er Family Search mormonernes store slægtsdatabase,
LAK er vist Lands Arkivet, det i Hovedstaden tror jeg?
der er sikkert mange flere...

Det præcepter opfordrer dig til er nok at du selv spørger om betydningen af eksempelvis AO,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 21-02-07 17:03

Der er ikke nogen der kan hugge nogen point fra mig, idet jeg som almindelig bruger ikke får nogen point.

Men, enhver kan desværre gå ind i en hvilken som helst tråd og beklumre tråden med uvedkommende skænderier.

Det er meget imponerende at du vil hjælpe Finn Kyhn med noget du selv først skal have undervisning i. Men, det vil virke mere overbevisende, hvis du først sætter dig lidt ind i tingene. Og det kan du gøre ved at oprette en ny tråd og bede om hjælp til at finde ud af, hvad der menes med AO. Og jeg vil love dig, at folk vil stå på nakken af hinanden for at fortælle dig hvad AO er for noget, for indenfor slægtsforskningen er det her på internettet lidt af en sjældenhed ikke at vide hvad AO er.

Og som du kan læse dig til her på sitet, så får jeg som almindelig bruger slet ikke point. Men, hvis du har brug for nogle point skal jeg da gerne bede dem jeg hjælper om at give dig de point jeg alligevel ikke får.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 21-02-07 17:48

præceptor så vil jeg fortsætte denne offtopic snak, fordi jeg mener du tager fejl.

Jeg synes det er ganske relevant at spørge ind til det man ikke forstå, der hvor det er relevant, fremfor at skulle stille spørgsmålet et andet sted med evt. henvisning til det første sted hvor man læste forkortelsen og blev i tvivl.

Jeg kan da godt læse gotisk, men vidste heller ikke hvad AO skulle forkorte. Måske kunne netop denne henvisning og de yderligere oplysninger jeg kunne have brug for, føre mig videre til en ny interesse eller i det mindste en viden som evt. kunne hjælpe andre på vej. Dette medie giver netop mening udi nye interesser og større viden, så jeg får en lille smule lyst til at bede dig om ikke at være så retlinjet og slå et par små smut med halen.

Undskyld dette lille hønsehop, kære Finn

Mvh Rosalill

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 21-02-07 18:22

Jamen rolig, nu. Jeg er en gammel mand og ved fra et langt liv at folk får ondt i en bestemt legemsdel når man stikker næsen frem.

Og det er da også rigtig nok, at jeg har taget alle de tydninger Finn_Kyhn har lagt frem, men da tydningerne blev lagt frem, var der altså heller ikke ligefremt kø, som der åbenbart er kommet nu. Og der har jo været frit slag for enhver til at komme med deres tydninger.

Jeg er her imidlertid ikke for at tage noget som helst fra nogen som helst, og når jeg åbenbart er for stor en provokation, jamen så trækker jeg mig da glad og gerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-07 19:15

Ja Rosalil og Nej præceptor,

Det må være tilladt (relevant) at spørge, når man ikke forstår en forkortelse,
(vi har alle været nye engang og ArbejdernesOplysningsforbund er mere kendt end ArkivalierOnline)

Men præceptor
>så trækker jeg mig da glad og gerne...
du skal da ikke trække dig
>var der altså heller ikke ligefremt kø
det er jo fordi kun du kan tyde og svare på de vanskelige AO stave spørgsmål.

Vi er nogle der er meget glade for at du nu er aktiv og bidrager i vanskelige (mest skrift) tilfælde,
ligesom eksempelvis Varla, der ved alt om præster...

Kun tilsammen har vi en ekspertise, der får dette afsnit af kandu til (mindst) at være på højde
med eksempelvis DIS...

Og præceptor, bliv super bruger og du får mange "Matador" points, Svend

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 21-02-07 19:52

Præceptor, det er ikke min mening at nedgøre din vilje og viden. På dit svar kan jeg da også se at du har al mulig kompetence til at give dit besyv til dette panel.

Jeg reagere kun på det hak i tuden jeg fornemmer der ligger i at du mener at man ikke bør stille uddybende spørgsmål, hvis man ikke samtidig kan give svar på spørgsmålet. For i enhver debat vil der sidde nogen som kun kan høste mere viden, og det er vel ikke det værste man kan få ud af det. Det er vel heller ikke så slemt at det bliver den gave man giver med sit spørgsmål.

Jeg ville blive meget ked af det hvis min kommentar skulle medføre at andre der høster stor gavn og glæde af dine svar måtte undvære dette. Men ikke desto mere mener jeg at det er på sin plads at give udtryk for at det er ok at være uviden.

Så jeg håber du trods alt også vil vælge at blive, lige så gerne og lige så glad.

Mvh. Rosalill

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-02-07 07:46

Tak til Rosalill og Svend. Jeg synes selv at mit spørgsmål om AO var yderst relevant i denne tråd. Nu synes jeg at vi skal gå stille og roligt tilbage på vores pladser, så kostlæreren kan fortsætte undervisningen...

Held og lykke med dit projekt Finn.

Mvh Steen

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 22-02-07 07:54

Citat
Tak til Rosalill og Svend. Jeg synes selv at mit spørgsmål om AO var yderst relevant i denne tråd. Nu synes jeg at vi skal gå stille og roligt tilbage på vores pladser, så kostlæreren kan fortsætte undervisningen...

Held og lykke med dit projekt Finn.

Mvh Steen

Det er sandelig en flot hjælp karl smart der giver dig Finn_Kyhn. Held og lykke med ham, og undskyld jeg deltog her.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-02-07 08:18

- så er der flere dårlige vibrationer fra katederet:

Citat
Præceptor: Det er sandelig en flot hjælp karl smart der giver dig Finn_Kyhn. Held og lykke med ham, og undskyld jeg deltog her.

- jeg pjækker i dag, slut fra Karl Smart

PS: Du er tilgivet Præceptr...

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 22-02-07 15:30

Tak for svaret præceptor.