/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Auto el begynder spørgsmål
Fra : alfa
Vist : 3627 gange
150 point
Dato : 21-02-07 12:22

Hej. Jeg har nogle begynder spørgsmål angående auto-el, som jeg håber
I vil kunne svare på..

1: Hvordan er strømmens vandring fra batteriet og så til starteren på bilen,
og hvor i motoren er der stelforbindelser imellem?
Og kan en manglende stelforbindelse gøre at bilen ikke kan starte?

2: Man siger altid at strømmen går fra minus til plus, men alligevel når man laver regneopgaver,
regner man altid med at den går fra plus til minus, hvordan kan det være?

F.eks. Jeg tænker på når man f.eks. skal yde starthjælp på en anden bil,
så skal man altid sætte plus-polen på først, og omvendt når man tager startkablerne
af igen, hvorfor så det, hvis strømmen kommer fra plus?? håber i kan følge mig
Kort sagt, hvor løber strømmen fra og til i praksis??

3: Hvorfor skal man altid sætte minus fra den hjælpende bil, til motorblokken på bilen i nød,
når man yder starthjælp, og ikke bare startkablerne direkte plus til plus og minus til minus,
på batterierne?

4: Og sidste spørgsmål ;) Kan det have nogle konsekvenser at sætte et bilbatteri i, som har
mindre ampere timer, end det der sidder i, i forvejen, f.eks. fra 65 At til 45 At??
Det eneste jeg kan komme i tanker om, er at generatoren måske skulle lade noget mere end
den plejer..

5: Så nu bliver det altså det sidste :) Hvad kan der ske ved at man lader på et batteri som
er under low-level stregen? Og kan man genfylde et batteri med syre, hvis syrekoncentrationen er
blevet for lav, eller skal der nyt batteri til??

på forhånd mange tak

Kommentar
Fra : schouborg29

Dato : 21-02-07 12:43

puha noget af en smøre men jeg prøver at hjælpe dig lidt her

1 fra dit batteri til din starter sider der en tyk hoved ledning ikke noget imellem den og ang stel sider der stel kabler fra din motor ud på chassiet og hvis den er brudt ja så kan den ikke starte da din motor er hængt op i gummie ophæng of har ingen forbindelse til dit chassie.

2 er lidt tricky men fordi man gør det er ikke noget med hvosdan strømmen løber men pga gnist dannelser, det får man ikke ved at sætte plus på først og der efter minus,ved man får gnist risikere man at batteriet eksplodere pga gasser,

3 pga man ikke sætter direkte på er pga stel hvis du nu siger dit stel kabel til din motor er væk og man sætter den på batteriet direkte risikere man at den trækker stel et forkert sted jeg har selv set det mange gange at folk har gjort det og brændt feks en styreboks, mit råd tag stel kablet af dit eget batteri og start den anden det sker der ikke noget ved

4 ja sker der ikke noget ved og dog hvis din genrator lader 65 amp og du sætter et 45 amp batteri laver den over ladning på dit batteri og det klapper sammen sæt heller et størrer i med flere amp timer så starter bilen bedre, lader kan dog have svært ved at lade dit batteri ved mange små ture

5 man kan godt lade et batteri under stregen men hvis cellerne er blottet uden syre på det smid lidt destileret vand på kun lige over cellerene og lad ikke for meget på da vægt fylden bliver højre og syren stiger derefter tager man en syre måling på det og efter fylder op til max

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-02-07 12:49

Du godeste en masse spørgsmål, er der noget med at en tosset kan spørge om mere end ti kloge kan svare på

1 Kommer an på bilen
Kommer an på bilen
Ja

2 elektronvandringen går fra minus til plus. det er nemmere at overskue.
Det er ligegyldigt hvilket du sætter på først

3 du kan sagtens sætte dem direkte mellem batterierne

4 teoretisk nej, men man bør følge hvad der er fra starten.

5 det går til.
hvis level er under, skal der tilsættes destilleret (deminiraliseret) vand. Aldrig påhæld mere syre på. (det er vandet der "fordamper", ikke syren)
man kan ikke sige generelt, at der skal et nyt batteri til.

MVH

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-07 13:33

Til det sidste spørgsmål om at hælde syre på et batteri der har været i brug er svaret NEJ.
Syren og de metaller batteriet er opbygget af danner kemiske forbindelser hvorved der dannes galvanisk strøm. Når strømmen forbruges er syren omdannet og der er stort set kun vand tilbage, men i samme øjeblik du oplader batteriet vil der ske en modsat reaktion og "vandet" er omdannes til syre.
Det er i øvrigt kun vandet der fordamper, ikkde syren og derfor kan du efterfulde med demineraliseret vand.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-02-07 14:27

Citat
F.eks. Jeg tænker på når man f.eks. skal yde starthjælp på en anden bil,
så skal man altid sætte plus-polen på først, og omvendt når man tager startkablerne
af igen, hvorfor så det, hvis strømmen kommer fra plus?? håber i kan følge mig
Kort sagt, hvor løber strømmen fra og til i praksis??

Netop her er det vigtigt at gøre det rigtigt.
Når man kobler et "dødt" og et "levende" batteri sammen vil det "døde" blive ladet op.
Et batteri der et ved at blive ladet op kan eksplodere ved hjælp af en enkelt gnist
Derfor monteres hjælpekabler sådan:
Sluk bilen med det levende batteri (generatoren kan ikke tåle en opstart)
Sæt kablet fra plus på det levende batteri til plus på det døde batteri (røde)
Kablet sætte til minus på det levende batteri
Den anden ende sættes på stel et sted som er lidt under toppn af det døde batteri
Start motor
Tag kabler af i modsat rækkefølge

Når man sætter den 4. klemme til vil der opstå nogle gnister som kan antende de gasser som en akkumolator avgiver ved opladning.

Det var bare lige det.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 21-02-07 16:26

tak for de hurtige svar Jeg har i øjeblikket nogle problemer med en bil, hvor, jeg efter en aften kom hjem og slukkede bilen, så at batteri lampen begyndte at lyse, selvom nøglen var ude af tændingen, men forsvandt igen når jeg startede bilen.

Jeg tænkte at det var lige meget, og lod det være, så lampen lyste hele natten, indtil jeg næste morgen skulle starte bilen, og så at alt lyset i bilen var dæmpet og den kunne slet ikke starte.

Da jeg målte på batteriet, viste den kun 3 volt !!!

Jeg har så efterfølgende sat et nyt batteri i, og nu vil den starte fint, og generatoren lader også, men batteri-lampen i instrumentbrættet bliver ved med at lyse, selvom den viser 12 V over batteriet nu, og batteri-lampen slukker også når jeg starter bilen..

Er der nogen der har en løsning til dette, for jeg håber ikke at den tømmer batteriet igen lige som sidst..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-07 16:33

Det kunne være laderelæet der hænger så den står med et lill ekonstant forbrug, men der kan også være tale om en dårlig forbindelse/overgang.
De elektriske dele på et 12 volt jævnstrømsanlæg kan lave sjove ting fordi stel (-) er en nødvendighed og hvis stel ikke er brugbar vil systemet forsøge at danne seriel forbindelse til en anden strømbruger der har adgang til stel.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-02-07 19:04

Det lyder som din generator er defekt.. Hvis det er en bosch generator er det nemt selv at skifte kulholderen, så er der nye kul og laderegulator (af nogen kaldet, laderelæ.. men det er mange år siden det var sådan..), sidder med to skruer bag på generatoren. HVIS det er en bosch.. Andre mærker er altså lidt mere besværlige..

Start hjælp, der er flere historier om hvordan og hvad der kan ske.. Men jeg har ALTID sat mine start kabler fra min startede bil over på den anden, direkte fra + til + og fra - til -, uden der er sket noget. Og jeg har startet MANGE biler.. Kan ikke se hvad rækkefølgen skulle betyde, strømmen løber jo først når kredsløbet er sluttet.

Ja, elektroderne løber fra - til +, men strømmen løber fra + til -, det har ingen praktisk betydning fra dig, da jeg gik på teknisk skole som elektronik mekaniker tænkte vi kun på strøm retningen, bla. pga halvleder komponenterne, men ikke vigtigt her..

Batteri størrelse, hvis du har en diesel (kræver jo større start strøm), et stort musik anlæg, eller andet der måske kræver ekstra strøm, så er det en god ide med et stort batteri, størrelsen på batteriet i forhold til generatoren betyder ikke noget, laderegulatoren styrer selv det med den korrekte lade strøm/spænding.

Håber mit indlæg kan bruges
Og vil ikke modsige kommentarerene med tilslutning af startkabler, nævner bare min erfaring

- Anden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-02-07 19:05

Nå ja, forresten.. Din lade spænding skal altså være mindst 13.5 Volt.. Hvis den er over 15 Volt overlader den, så dør dit batteri.

- Anden

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-07 19:19

taunusanden 13,5 volt er en (taunus)and Mange nyere biler har højere ladespænding, hvilket også kræver bedre batterier.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 21-02-07 19:34

Jeg har lige fundet ud af at når jeg trykker på bremsen eller trækker håndbremsen, så bliver lyset i ladelampen kraftigere, og måske kunne det være noget af det som du nævner BjarneD, men hvis I kender en god indgangsvinkel til at gribe det her problem an på, er I meget velkomne, altså hvordan jeg bedst kan fejlfinde på det f.eks.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-02-07 19:48

BjarneD, jeg siger jo også MINDST 13.5 Volt

Ja, som nævnt.. Har din bil bosch generator? ..eller hvilken bil er det?

- Anden

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-07 20:15

Det der forårsager problemet med ladelampen kan ligge steder der er helt uden logik.
Det lyder lidt som et VW problem, men den slags findr man på hvad som helst.
Du skal have kyndig hjælp af en der kan bruge en tester.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-07 20:27

Intet sted i dit spørgsmål snakker du noget om en ladelampe der lyser...

Er det noget der er opstået efter du stillede spørgsmålet ?????

Med det kendskab du lyder til at have ang. strømmen er der kun en vej - op/ned på et autoelektrisk værksted....

Hvis ladelampe lyser efter nøglen er væg er der jo et eller andet der skaber gennemgang i lampen....

Den lyser IKKE bare fordi der er et strømforbrug, med mindre det går en forkert vej...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-02-07 20:27

Har du automatisk kørelys
Er der manuelt tændt for nær/fjern-lyset

Det med hånd/fod-bremsen tyder på et stelproblem.........og kan være mange ting.
Start med at kigge på dit brede stel-til-motor kabel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-07 20:27

væg =væk

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 21-02-07 21:14

bilen er en peugeot 309 med automatisk kørelys, men det med at ladelampen ændrer lysstyrke når jeg træder på bremsen eller trækker håndbremsen, kunne godt tyde på et stelforbindelse problem, men det kan være jeg bliver nødt til at smutte forbi et auto værksted

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 21-02-07 21:18

...da jeg ikke er en haj indenfor autoel, men det kommer an på om det har noget at sige hvis den lyser, hvis ikke, så kan jeg nu godt leve med en rød lampe der lyser lidt..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-02-07 21:25

Ingen lamper bør lyse når vognen er slukket ...........udover evt. tyverialarmen

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-02-07 21:26

Det levede jeg også med i en anden bil

Men mål lige din lade spænding for en sikkerheds skyld
.. og 12Volt ladespænding er altså ikke nok..

- Anden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-07 21:26

Citat
men det kommer an på om det har noget at sige hvis den lyser

Ja selvfølgelig har det da noget at sige.....

Den må absolut IKKE lyse uden tænding....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-07 21:28

Citat
Det levede jeg også med i en anden bil

Enhver synshal ville kassere en sådan bil....

Det er fejlforbindelser der er årsag til brand...

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 21-02-07 21:36

Jeg har målt ladespændingen til 13 V, jeg kan desværre ikke se kommatal på det aktuelle multimeter, så jeg kan ikke se om det er 13,8 V f.eks. eller mindre.. men jeg regner nu også med at lige smutte et smut forbi autoværkstedet og få dem til at kigge på det..

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-02-07 22:05

Den bedste løsning er da selvfølgelig at få det fikset.

Citat
Enhver synshal ville kassere en sådan bil....

Sjovt nok fik jeg den da synet uden anmærkninger, Taunus '77

Men jeg håber du kommer med en meddelelse om hvad problemet er/var.

- Anden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-07 22:12

Citat
Sjovt nok fik jeg den da synet uden anmærkninger, Taunus '77

Ja - det skal du jo sige

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-02-07 22:30

Hey, som bestyrelses medlem af Dansk Taunus, Cortina & Granada klub skal man sgu da få vognen synet

- Anden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-02-07 22:31
Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-02-07 14:20

Om strøm går fra den ene ende til den anden eller omvendt er lige så meget et spørgsmål om hvad man helst vil tro.
Strøm er bevægelse af negativt ladede elektroner, der hopper fra een plads hen til en anden plads hvor der 'mangler' en - et hul. Elektronerne går fra minus til plus.
Men strøm bevæger sig lynhurtigt - omkring lysets hastighed. Det gør elektronerne ikke. De blir liggende 'et stykke tid' på den nye plads. Hullet de efterlod bliver derimod lynhurtigt fyldt op med en ny elektron og det nye hul så fyldt igen lynhurtigt. Så 'hullerne' (eller 'underskud af en elektron') bevæger sig med strømmens hastighed fra plus til minus.

Men alt det er kun teori og ligegyldigt for spørgeren. Sagen er at strømmen kun løber i et kredsløb - kun når der er forbindelse 'hele vejen rundt'. Tilslutter du et 'godt' batteri til en bil med et 'dødt' batteri, så er det jo startmotoren der skal bruge strømmen først og fremmest. Der er derfor ingen grund til at sætte minus-kablet til det døde batteri, for så skal strømmen jo løbe gennem en (evt. defekt) stelforbindelse. Også derfor tror jeg rådet med at slutte til motorblokken er opstået.

Iøvrigt - eftersom der først er mulighed for at der opstår gnister og andre farlige ting når begge ledninger er tilsluttet og der er et kredsløb (d.v.s. når den sidste ende af den sidste ledning første gang rører ved metallet) så er det bedst at den 'godt må røre ved stel' end at den 'godt må røre ved batteriets plus' - der er jo væsentligt mere stel du kan komme til at røre ved ved en fejltagelse, end der er 'plus' du kan komme til at strejfe med den sidste ende af den sidste ledning. Iøvrigt må de to biler endelig ikke røre ved hinanden.

Forresten - en lille 30 år gammel historie med min første bil - en 2CV.: Mit koblingskabel begyndte at knirke og gå stramt. Jeg smurte det, hvilket kun hjalp kortvarigt. Så en tur til værkstedet. "Mit koblingskabel knirker". "Jamen så skal du have nyt stelkabel" svarede han uden at have set på noget. Det lød mærkeligt, for batteri sad forrest til højre i det store motorrum, og koblingskablet sad i det modsatte hjørne. Men forklaringen var fornuftig nok. Næst efter stelkablet (der gik fra batteri dels til karosseri, dels til motorblok med startmotoren), så var koblingskablet den 'bedste stelforbindelse', så hver gang jeg startede sendte jeg 300 Amp gennem koblingskablet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-07 15:00

Det var dog en forfærdelig polymik over om + eller - skal på til sidst....

Selvfølgelig skal minus på tilsidst (det var kun "gamle" engelske biler der kørte med + til stel.)

Årsagen:

Når det sidste kabel kommer på opstår gnister - disse skal så langt væk fra batteriet som mulig da det er der der kan være fare for antændelse af gasser....

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 22-02-07 18:49

tak for de mange gode besvarelser, lige en update, da jeg idag skulle starte bilen, var den IGEN helt flad for strøm , ikke engang uret ville lyse, så jeg har mistanke til om det kan være generatoren's ensretter det er galt med, men ellers må jeg jo prøve at skifte generatoren..

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-02-07 19:07

henrikkrebs' kommentar syntes jeg virker fornuftig, den vil jeg huske
Citat
Men alt det er kun teori og ligegyldigt for spørgeren. Sagen er at strømmen kun løber i et kredsløb - kun når der er forbindelse 'hele vejen rundt'. Tilslutter du et 'godt' batteri til en bil med et 'dødt' batteri, så er det jo startmotoren der skal bruge strømmen først og fremmest. Der er derfor ingen grund til at sætte minus-kablet til det døde batteri, for så skal strømmen jo løbe gennem en (evt. defekt) stelforbindelse. Også derfor tror jeg rådet med at slutte til motorblokken er opstået.

Generator, ja.. Din konklusion lyder absolut ikke forkert. Men, lad batteriet op, tag en pol sko af når bilen er stoppet.. Nød løsning til du får det fikset

- Anden

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 22-02-07 19:16

ja tænkte jeg faktisk også på at gøre, tror bare jeg smider det gamle batteri i bagagerummet, så har jeg en i reserve, så jeg altid kan starte

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 25-02-07 10:13

Update: Nu har jeg skiftet generatoren, og jeg tror måske at problemet med at den aflader, er løst, for den har nu stået natten over, og der var stadig strøm på batteriet, men det mærkelige var at jeg kunne måle 15 V når bilen var slukket!!! Men selvom den viser 15 og nogen gange 12 volt når den står stille (den går fra 15 V ned til 12 V efter at jeg har prøvet at starte bilen én gang), og jeg prøver at starte, lyder den præcis som om at den mangler batteri, kan det have noget at gøre med at det nye batteri jeg satte i, kun har 45 Ah og 360 A startstrøm i forhold til det gamle som havde 63 Ah og 340 A startstrøm??

Det skal lige siges at jeg har haft gang i bilen med den nye generator, batteriet var da fuldt opladet, og jeg kunne måle 15,5 V over generatoren, og mellem 13-15 V over batteriet, så det tyder på at generatoren lader, så jeg forstår ikke hvorfor den ikke kan starte nu, måske pga. af det mindre batteri??

er virkelig på bar bund med flere løsninger, så alle gode løsninger kan bruges nu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 10:29

Citat
lyder den præcis som om at den mangler batteri

Hvordan lyder det

Kør dog hen en gang for alle og få det HELE tjekket igennem.....

Det har da ikke noget formål at skifte ud og skifte ud, når det alligevel ikke hjælper....

Glem alle de der målinger - det siger INTET i dette tilfælde.....

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 25-02-07 10:41

Ørh ørh ørh ørh ørh hvis det kan beskrive lyden

ja du har nok ret refi, men med sådan en gammel bil, kan det næsten ikke betale sig at skulle ud med den store pengepung, som man jo nok kommer til, hvis den ender på værksted, og derfor disse "selv-løsninger", men bilen skal jo selvfølgelig køre, så mon ikke man kunne få dem til at lave et skøn over hvad det ville koste for at få liv i den igen..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 10:49

Det du har gang i - koster det dobbelte

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 25-02-07 10:53

heh, ikke hvis man køber det brugt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 10:56

Jo

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-02-07 11:21

Hvis du har købt en brugt generator, har den nok kostet 3-400kr, det er fair nok.. Og som du beskrev det, tror jeg også at det var generatoren. Din ladespænding er korrekt, de 15 Volt du kan måle over batt, det er ikke en spænding den holder længe, hvile spænding med standset motor er typisk 12-13 volt.

Hmm.. Har du haft det nye batteri HELT opladet? måske kunne problemet ligge der.

Betale sig at lave selv eller ej, det kan diskuteres. Men der er mange synspunkter om det, vælg at se det fra den lyse side, du lærer noget

- Anden

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 25-02-07 11:48

Jeg er faktisk ikke helt sikker på om batteriet var fuldt opladet, da jeg satte det i igen, for selvom jeg kunne måle ca. 12 V efter opladning, stod laderen stadig på omkring 4-5 Ampere, jeg skulle da mene at den ville vise 0 når den var helt opladet.

Laderen slår nemlig selv fra når batteriet er helt ladet op, men jeg har sat den til at oplade igen, og nu gir jeg den lige noget tid, for det kunne jo være at alle de start stop af motoren imens jeg tjekkede forskellige ting, har tappet batteriet, og generatoren har nok ikke nået at lade særlig meget i tomgang, og hvis batteriet oveni heller ikke har været helt ladet op, så kunne det godt skyldes problemet..

Ja hvis det virker, er jeg heldig, hvis ikke, ja så har jeg lært at jeg ikke skal rode i biler

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 25-02-07 11:53

men det mærkelige er bare, at jeg jo kan måle omkring 12 V nu, hvor den ikke vil starte, men det skal siges at den ryger ned på omkring 11,4-11,8 volt lige idet man prøver at starte den..

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-02-07 13:13

Hmm, ikke for at afspore.. Men en dårlig starter kan trække for meget strøm.. Men det passer bare ikke sammen med det med den glødende lade lampe!

Men ja, lad batteriet op, se hvad der sker, det koster ihvertfald ingenting

- Anden