/ Forside/ Teknologi / Administrative / Navision / Spørgsmål
10  refi 138
Grækenland ingen dækning
Fra : 5705
Vist : 519 gange
300 point
Dato : 21-02-07 12:21

Kan det passe at der ikke findes dækning over Grækenland (kun Athen)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-07 12:25

Dækning af hvad ???????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-07 12:27

Det lyder som om det er dit kort i maskinen der ikke er udbygget nok, for uanset hvor i verden du er, er du dækket af satellitter, så det er kun er spørgsmål om at have de rigtige kort

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-07 12:29

Citat
TIP!

Navision 4.0 opsætning for Grækenland, der har fået dispensation: Brug EU-Landekode = [EL] til Listesystemet og Intrastatkode = [GR] til brug for Intrastatsystemet, begge dele i Landekodevinduet

http://www.navisionguider.dk/artikler_470.html

Ved ikke om du kan finde noget der

mvh dova

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-02-07 14:38

Jeg ved intet om bogføringsprogrammet Navision. Jeg ved for den sags skyld heller ikke noget om en GPS-med navnet Navision. Men jeg ved noget andet:

De amerikanske satelitter der er en del af GPS systemet dækker hele jorden, dog med svagere dækning omkring ækvator, hvor du en sjælden gang kan være ude for ikke at have nok selv under ideelt frit udsyn. Så er det bare et spørgsmål om at finde stranden og fordrive tiden et par timer, så kan du navigere igen. Men ellers er satelitdækningen lige god hele vejen jorden rundt langs en breddegrad.

Næh, det du vil vide er hvorfor KORT-dækningen er så dårlig i Grækenland.

Nu er det jo ikke fabrikanterne af GPS'er der fremstiller kortene. De køber dem enten hos Teleatlas eller Navtech. Men heller ikke disse opmåler kortene selv. De går ud til en masse forskellige i hvert enkelt land og køber hvad de kan få fat i. Som regel er det offentlige myndigheder der har opmålt og omarbejdet til digitale data. Men der er sikkert også private firmaer. I USA og det meste af Vesteuropa findes disse data parat. I østlandende er de en del bagud. Norge/Sverige var også (men er det vist ikke mere) bagud med de nordlige dele af landet. Og så altså Grækenland. Teoretisk kan det også tænkes at der er nogle indehavere af kortene der ikke vil sælge (eller kun sælge for dyrt), men jeg tror mest på at kortmaterialet ikke findes. Det koster kæmpe summer at fremstille et sådant kortværk, så egentligt er det overraskende at det kan købes for nogle hundrede kroner. Det kan nu bruges i utroligt mange andre sammenhænge, og jeg tror de fleste kort er udarbejdede til myndighedernes eget interne brug, så salget til Nactech/Teleatlas er kun en ekstra-indtægt.

Kommentar
Fra : 5705

Dato : 22-02-07 15:50

Hej Henrik
Jeg tror du er inde på noget af rigtige.Det jeg har hørt er, at der kun findes kort matriale over Athen. Men det hvælper jo ikke meget når man køre rundt i bjergene på Kreta.......

Selv om jeg ikke fik løst mit problem, så tak aligevel.

m.v.h. Henrik R.Jørgensen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-02-07 19:13

Du FIK da løst dit problem: Kan det passe..?

Løsningen var: Ja, det kan passe!

Det var også hvad Nordsted1 var inde på bortset fra at det lidt lød som om det kunne udbygges. Det kan det altså ikke, men vent nogle år. Indtil da kunne jeg foreslå at du kørte ind på den første tankstation du møder og køber et papir-kort. Har du hørt om den slags?