/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rødvin på gulvtæppe
Fra : Dullermaren
Vist : 4181 gange
200 point
Dato : 12-01-03 12:16

hvordan får jeg rødvin af et lyst gulvtæppe? vi har prøvet salt,- kartoffelmel,- Pletfjerner til tæpper ( både garants og tarketts) Glycerin der skulle opløse garvesyren Men pletten er der stadig 50 x 60 cm

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-01-03 12:25

Rødvin
Vasketøj

Friske pletter
Du kan ofte få en rødvinsplet af, hvis du straks holder tøjet under rindende vand. Lad vandet løbe igennem pletten, mens du samtidig gnider forsigtigt på pletten.

Gamle pletter
Fugt med opvaskemiddel, lad det ligge 4-6 timer og vask derefter tøjet. En farverest kan du evt. blege eller affarve.

Gulvtæpper
Fugt pletten med skum af opvaskemiddel. Brug 1 spsk. til 1 dl vand og pisk til skum. Brug evt. en svamp. Tør efter med en klud vredet op i lunkent vand. Er der stadig lidt farve tilbage, gnider du med en klud fugtet med lidt petroleum. En plet på et lyst uldtæppe med luv kan du som regel ikke fjerne helt.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 12-01-03 12:36

Hej Dullermaren
Gulvtæpper
Fugt pletten med skum af opvaskemiddel. Brug 1 spsk. til 1 dl vand og pisk til skum. Brug evt. en svamp. Tør efter med en klud vredet op i lunkent vand. Er der stadig lidt farve tilbage, gnider du med en klud fugtet med lidt petroleum.
Prøv evt. at blege pletten med brintoverilte. Du fugter en klud med brintoverilte 3% og gnider forsigtigt på pletten. Gnid grundigt efter med vand.
En plet på et lyst uldtæppe med luv kan du som regel ikke fjerne helt.
tippet er hentet her fra
http://www.fi.dk/hjemmet/paa_pletten/allepletter/roedvin/
MVH Brian

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-01-03 13:23

Har du ladet glycerinen virke længe nok?

Pletter af rødvin, the og kaffe (Fra Matas pletguide)

Glycerin opløser garvesyren i indtørrede pletter af kaffe, the og rødvin. Gnid pletten grundigt ind og lad glycerinen virke i ca. 12 timer, inden pletten fjernes med vand og sæbe.

M.v.h. franksp

Accepteret svar
Fra : Steffansteffan

Modtaget 200 point
Dato : 13-01-03 22:04

hej Dullermaren
Prøv med at hælde dansk vand over pletten og bruge en svamp til at suge væsken op, uden at kratte i tæppets truktur.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 20-02-03 21:05

Hejsa
det endte med at jeg prøvede sapur spray på pletten
( selv om det bleger) det kom kun på selve pletten og det hjalp så godt,
at der nu kun er en svag skjold tilbage,
men pas på hvis i bruger det for det
bleger som sagt kraftigt.
Tak for Hjælpen