/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning af tekst
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 645 gange
50 point
Dato : 21-02-07 10:49

Jeg ønsker hjælp til tydning af AO Næstved, Sct. Peder 1680-1803 Opslag 474, venstre side nederst.
D 26de Maj ____ Kiøbmd Engelbreht Platfuus 81 Aar. Død d. 21de Maj 1801.

samt af AO København, Sct. Nicolai 1746-1765 Opslag 151 tv.
Ditto. Engelbreth Platfoed, klædeskræmmer paa Amager Torv, og Christiane Jacobsen, E. D. k. Cathrine Marie, Fadd: ………………………………

og til sidst af AO Næstved, Skt. Peder 1741-1802 Opslag 8
Jomfru Henrica Margarethe Jansen for S. Platfues, konfirmeret 1776 i Skt. Peders kirke, Næstved

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 50 point
Dato : 21-02-07 12:09

Ditto Engelbreth Platfoed Klæde Kræmer paa Amager Torv og Christiana Jacobsen E: D: k; Cathrine Maria; Fadd: Rasmus Roÿter, Tasmus Skiöt, Lars Wolsgaard, Madm Mette Maria Reimers Viintapper-Kone i Fortunstrædet, og Jomfr: Inger Margrethe Lund.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 21-02-07 12:22

Jeg læser Skt. Peders som: Forrige = forhenværende
Han blev begravet d. 26 maj og var afgået ved døden d. 21 maj:

d. 26e Maji Forrige Kiøbma. Engelbrecht Platfuss 84 Aar død d. 21 Maji

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 21-02-07 12:31

Paaske 1776 blev af mig confirmerede
...

7. Jomfru Henrica Margarethe Janson for Sr. Platfues

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 21-02-07 13:18

og et sidespørgsmål:

Hvad kan årsagen være til at Henrica blev konfirmeret for Sr. Platfues?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 21-02-07 17:17

Ja, det kan vi vel ikke vide [jeg ved det ihvertfald ikke], men ligesom museumsfolk gætter om de potteskår og og andet de finder i jorden, kan vi jo også prøve at gætte.

Et gæt kunne være, at Henrica - der vel hedder Janson og måske kan være svensk - kan være i Sr. Platfues brød eller varetægt, og at han derfor har draget omsorg for at få hende konfirmeret. Jeg ved ikke om præsten måske giver udtryk for at selvom han ikke har sikkerhed for at hun som udgangspunkt er blevet døbt, så har Sr. Platfues en sådan position i samfundet at hans ord må stå til troende ?

Hvem ved ?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 21-02-07 18:44

Ups, den der Tasmus Skiöti første svar var en slå fejl, som jeg lige skynder mig at slå om her:Rasmus Skiöt

og E: D: k; var også ramt af en slåfejl, som jeg retter her: E: D: k:

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 22-02-07 15:32

Tak for svaret præceptor.