/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
sukkersyge
Fra : tpjevser
Vist : 654 gange
200 point
Dato : 20-02-07 20:59

min ene kat har fået konstateret diabetes. hvordan ser jeg om han har for højt eller for lavt blodsukker.
hilsen tpjevser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-07 21:12

Hvem har "konstateret" det ?????

Hvis det er dyrlægen - har han/hun vel også fortalt dig det....

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 20-02-07 21:27

nej, det har hun ikke endnu. men jeg vil også gerne høre lidt om andres erfaringer. skal til dyrlæge med ham igen imorgen, og får sikkert der mere information. vi fik at vide at vi skulle måle hans blodsukker med min mands blodsukkerapparat. men der kommer ikke blod ud, når vi stikker ham.....

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 20-02-07 21:33
Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-02-07 21:37

Det er i første omgang dyrlægen, der skal måle kattens blodsukker, for at kunne stille en diagnose.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 20-02-07 21:38

Hej tpjevser. Jeg har også en kat der har diabetes. Men første gang, målte dyrlægen da hans blodsukker, har han/hun ikke gjort det?

Ellers skal du ha' nogle "strips" som du kan købe på apoteket, men det er meget besværligt, jeg gav op. For du skal jo "fange" urinen, og den skal være steril, og det er ikke nemt. Min dyrlæge sagde, at jeg kunne prøve at lægge bare en smule papir, småsten eller andet i kattebakken, så der er noget at skrabe i, men når man har mere end en kat, så er det altså noget af en opgave.

Han får nu insulin indsprøjtninger 2 gange om dagen (dem giver jeg ham selv) var ikke meget for det, da dyrlægen fortalte mig det, men jeg prøvede at stikke ham hos dyrlægen 1 gang, og det var ikke spor slemt. Nu kommer han selv hen til mig, når han hører at jeg tager sprøjten frem, så det er heldigvis ikke noget problem hos os.

Han har nu fået det i godt 1 1/2 år, og han har det fint.

Håber du kan bruge dette til noget, og held og lykke med det.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-02-07 21:41

Jeg synes det er helt hen i vejret, at dyrlægen beder dig om at måle kattens blodsukker. Hvis der ikke af dyrlægen er stillet en diagnose. Det er det dyrlægen skal.

Men hvorfor tror du din kat har sukkersyge !!!!

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 20-02-07 21:56

Hej Tpjevser.

Hvis din kat begynder at flytte sit hoved fra side til side og ikke kan finde ud af hvor den er. Ikke kan finde ud af at spise eller drikke selvom den står ved vand og madskålen er der noget galt med blodsukkeret. Du skal give den noget honning eller sukkervand. Du kan bruge en engangssprøjte uden nål, og sprøjte det ind i munden på katten. Hvis katten tit får de anfald skal du få det tjekket
hos din dyrlæge.

Jeg har en kat der har haft diabetes i 7 år. I starten fik han piller men det hjalp ikke. Så han får insulin morgen og aften. Jeg var tit til kontrol, før vi fandt ud af hvor meget insulin han skulle have.

I sommers havde han tit anfald og jeg var til dyrlæge, som tog nye blodprøver og fandt ud af at den skulle have mindre insulin.

Det er også vigtigt med fodret, der er kommet noget specielt til katte med diabetes. Det hedder PRESCRIPTION DIET m/d. Man kan også bruden den der hedder w/d.

Hilsen k1975.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 20-02-07 22:04

Hvis din kat drikker og spiser meget. Taber sig og tit tisser på bakken har den diabetes. det er de første tegn. Søg dyrlæge som så tager en blodprøve hvor de kan se om blodsukkeret er for højt eller lavt.

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 20-02-07 22:25

dyrlægen tog kattens blodsukker lige efter den havde spist. det var på 23,9. altså alt for højt. så fik vi katten med hjem, og skulle selv tage en prøve, når han havde fastet i 12 timer. tak for jeres hjælpsomhed. jeg har fået værdigfuld viden. refi får pointene, da vi ikke vidste, at kattens øre skulle være varmt, selvom vi havde snakket om det, og prøvet at nuldre hans øre. men det der står i artiklen om en varm vaskeklud løser jo problemet.

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 20-02-07 22:26

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-02-07 22:33

Så håber jeg da at du også får glæde af de indlæg, der var fra de brugere med en sukkersyg kat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-07 22:33

Selv tak....

Og god bedring med katten