/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mursten frostsprængning
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 3520 gange
100 point
Dato : 20-02-07 20:23

Jeg har et hus med en nybygget vestvendt gavl - hvor der også er mursten i et rulleskifte under vinduet. Stenene bliver våde pga. af regnen og blæsten fra vest, så lige nu er murstenene fugtige/gennemvædede - i forhold til resten arf stenene på gavlen. Jeg er bange for at murstenene frostsprænges.

Er der nogen der har en god ide til hvordan jeg undgår at der sker uden at jeg skal behandle stenene så det kan ses mht. farven af de røde mursten ?
Maling dur ikke - og trælister dur heller ikke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-02-07 20:34

Jeg ville mætte dem med en farveløs vaselineolie, som så fortrænger vandet. Men det vil nok give stenen en anden tone.

Accepteret svar
Fra : droslerne

Modtaget 110 point
Dato : 20-02-07 21:08

Der er noget der hedder Vandglas som du kan købe hos favehandleren, det fortynder du med en vis % vand ( det står på flasken det meget billigt )og smøre på dine mursten.
Jeg har gjort det på min gavl og på alle mine uægte figurer i haven også af gips, jeg har aldrig haft problemer siden

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 20-02-07 21:10

Murstenene må imprægneres med silicone. Byggemarked eller murermesteren.

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 20-02-07 21:46

er du sikker på at det er de rigtige mursten der er brugt- -

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-07 23:42

Når du er bange for den slags, må det være fordi problemet er åbenlyst. Vindueskarmen har heller ikke godt af forholdene, som jeg ser dem for mig. Overvej at lægge en drypkant (hedder det mon sådan?) af alublik eller rustfrit i underkanten af vinduet, så vandet ikke står på overkanten af murværket men bliver ledt ud over kanten. Eventuelt kan blikket males i vinduets farve. Vandrette oversider på mursten er altid et godt angrebspunkt for den slags i vores klima.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-07 23:43

Ellers ser man sådanne steder sålbænke/solbænke i skifer eller (uhada!) støbt i beton.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 21-02-07 00:07

Hvis jeg var dig ville jeg købe et par varmekanoner og sætte dem udenfor og blæse op på gavlen - så undgår du helt sikkert frostsprængninger.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-02-07 10:59

Imprægner med silicone, som nakgej, kan bruges. Vi lavede fpr år tilbage en teresse, hvor murstenene i det sidste skift lå med den store flade opad. De fik netop mursilicone, hvert andet år, da de lå vendrette, og der har aldrig været antydning af frostsprængning, så dette er en erfaring gennem mere end 20 år!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-07 13:12

Fugt i murværk der er lavet korrekt med fuger ud til kant vil som regel bare krystalliseres på overfladen uden sprængninger, når det fryser.

Hvis der er anvendt cellesten vil der ofte ske forstsprængninger fordi fugten kan oplagres inde i stenen, men f. eks. gammmeldags røde sten der er blødere end moderne og derfor suger mere vand har siddet i mange årtier uden sprængninger.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-02-07 19:50

Tak for svaret droslerne.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 24-02-07 21:48

Selv tak
MVh