/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fjerne fliseklæb ?
Fra : torben7913
Vist : 14296 gange
100 point
Dato : 20-02-07 11:44

Jeg skal have et nyt køkken i den forbindelse har jeg fjernet nogle gamle fliser. det er ikke tanken at der skal sættes nye fliser op, men væv.
Nu sidder der så en masse gammelt fliseklæb som gør at væggene ikke er plane der hvor fliserne har siddet.
Er der nogen som har en nem måde at fjerne det på, også selv om det betyder at det kommer til at støve.
Jeg tænker om det kan slibes ned, og hvilket elværktøj der så skal bruges til det.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-07 11:54

Hammer og mejsel sviner MINDST men tager også længst tid

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 50 point
Dato : 20-02-07 16:04

Den hurtigste måde at fjerne på er sikkert hammer og mejsel, men det der tager lang tid er nok at reetablere vægen bagefter.

Vi har slebet noget fliseklæb med en billig båndpudser (købt i Netto for et par år siden), det kan man faktisk godt, hvis man har god tid...

Ellers kan man i HN købe en "kop" til en vinkelsliber. (selv om jeg ikke har prøvet det)

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9927&n=10&KundeID=

man skal nok også købe støvmasker...

:)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-02-07 17:54

som refi skriver
det er det den "rigtige måde" og den nemmeste"
fint støv er ikke sundt ellers bruges en betonhøvl

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-02-07 17:56
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-07 20:01

>>rotw....sådan en fyr er alt for voldsom, eller helt uvirksom.

Jeg har prøvet. Hvis man bruger den i en flad vinkel for at komme ind under fliseklæbet, så glider mejslen bare på overfladen.

Hvis man holder den i en spids vinkel ind mod fliseklæbet, så går det hårdt ud over den bagvedliggende væg....

MEN jeg "opfandt" et genialt (når jeg selv skal sige det) instrument.

Der skal bruges:
1 stk. rystepydser - gerne med vibrationsdæmpende håndtag.
mindst 1 stk. bred spatel (ikke japanspatel!)

Rystepudserens skumsål afmonteres.
Der bores et

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-07 20:06

>>rotw....sådan en fyr er alt for voldsom, eller helt uvirksom.

Jeg har prøvet. Hvis man bruger den i en flad vinkel for at komme ind under fliseklæbet, så glider mejslen bare på overfladen.

Hvis man holder den i en spids vinkel ind mod fliseklæbet, så går det hårdt ud over den bagvedliggende væg....

MEN jeg "opfandt" et genialt (når jeg selv skal sige det) instrument.

Der skal bruges:
1 stk. rystepydser - gerne med vibrationsdæmpende håndtag.
mindst 1 stk. bred spatel (ikke japanspatel!)

Rystepudserens skumsål afmonteres.
Træhåndtaget på spatelen bankes af.
Der bores 4 huller i den hårde sål på rystepudseren, således at spatelen kan fastholdes vha. skruer, skiver og møtrikker, uden at kunne glide bagud.

Sæt igang, og man har en skarpkantet medium slidstærk løsning der er supervelegnet til at kommer ind under fliseklæbet med passende vibrationer.

Hold hyppige pauser, og del arbejdet med flere....det kan tage adskillige timer at slippe af med snurrende fingre - men jeg fik fjernet omkring 10m² fliesklæb på denne måde, uden at skulle igang med en større pudseopgave bagefter. Også støvudviklingen var moderat med denne fremgangsmåde.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 20-02-07 20:51

Jeg ville nok tage en murhammer - og påmontere en 5-7 cm bred spartel (Tag en normal spartel og fjern træskaftet. Det vil fjerne det meste af grove.

Herefter ville jeg spartle op med en bred spartel - 45 cm.

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 20-02-07 23:43

Tak for inspirerende forslag.
Perbox's ide virker lidt sjov, jeg har dog ikke afprøvet den. Sybil3's oplysning om en billig båndpudser fik mig til at prøve min rystepudser med korn 40 groft slibepapir og støvmaske, det gik faktisk forbløffende fint med at slibe ned til den bagvedliggende murs niveau, så det blev min løsning - måske der er forskel på, hvor blødt flisklæb er, men det der havde været brugt i mit køkken, forsvandt megt let med rystepudseren.

Godkendelse af svar
Fra : torben7913

Dato : 20-02-07 23:45

Tak for svaret sybil3.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-02-07 14:55

lave også kun ca 50 - 75 køkkener årligt

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-02-07 19:48

>>rotw - det var da noget Men der er da ingen tvivl om, at fliseklæbet nok skal komme ned med kongohammermetoden. Jeg synes blot at den er lige grov nok mod væggen bagved.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-02-07 18:02

en gang mørtel og et pudsebrædt

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 22-02-07 21:16

Tja... og det er så her du skiller amatøren fra den proffen...

Man skal nok have prøvet det med pudsebrædtet før.... ellers er spartel lidt mindre skræmende at arbejde med....

:)