/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
montering af stævnøje
Fra : Karina10
Vist : 1034 gange
100 point
Dato : 19-02-07 19:45

Hej sømænd og damer, jeg skal til at montere øjer for og bag i min 12 fods jagtbåd (jafi), men er lidt usikker på hvordan. Hvordan får jeg det helt urokkeligt sat fast, skal det evt. støbes fast med noget glasfiber eller?? øjerne er u-bøjler i 6 mm rustfrit stal m.gevind og møtrikker (fra biltema)
hvis jeg kun borer dem fast og spænder vil de kunne rokke sidevejs da båden ikke er med dobbelt skrog.
på forhånd tak
kim

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-02-07 21:27

Måske er det en god idé at sætte en klods på 1-2 cm. på indersiden så den bær over et større stykke.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-07 21:28

Normalt er det nok at montere en bagplade eller såkaldte "skærmskiver" på bagsiden (disse bør også være rustfri A4) .

På min motorbåd (Progress 27) havde jeg lavet en rustfri bagplade af 4 mm stål, som var monteret bag på alle pulerterne...og de holdt UNDER ALLE forhold i de 12 år jeg havde båden

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-02-07 21:42

Og den bagplade bør følge den facon som den støtter

Godkendelse af svar
Fra : Karina10

Dato : 19-02-07 22:14

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 19-02-07 22:23

OK.. men vil det sige at jeg bør bukke en stålplade så den passer indvendig i båden og så bare bruge den som skærmskive, og så spænde skruerne GODT til..
og e.c også tak for dit svar,er ny her og har ikke styr på point´ene endnu
kim

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-02-07 22:51

Og måske en skærmskive på forsiden så trykket bliver fordlt lidt.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-02-07 07:55

Ja lige præcis...så får du en løsning som holder
Men ellers spørger du blot igen...vi er her for at hjælpe så godt vi kan...

/Palle