/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vandtanken på oliefyr???
Fra : Rosalill
Vist : 3814 gange
100 point
Dato : 19-02-07 17:24

Nyt badekar i mit nye badeværelse. Før ombygningen var der et gammelt badekar, men jeg nåede aldrig at prøve det.
Ja ja, grin bare, men hvorom alting er så kunne jeg ikke fylde det nye badekar op med varmt vand, Der var simpelthen ikke varmt vand nok.

Nu vil jeg så høre, er det muligt at løse problemet??? Det er et fyr af ældre dato, altså et af de store skabe, nærmere betegnet et Vølund. Jeg forestillede mig, at man måske kan nøjes med at skifte den tank hvor vandet bliver varmet op?

Venligst Rosalill

Kommentar
Fra : Karolinelund01

Dato : 19-02-07 17:43

Hej,op med en større varmvandsbeholder 110 ltr,så har du da vist nok,vi er 4 børn og 2 voksne og der er rigeligt varmt vand til os.Det er godt nok kun til brusebad,men jeg vil gætte på det bruger mere end til badekar..

Mvh.EC

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 19-02-07 17:48

hvis det er en ældre pladejernskedel skal du skrue termostaten op på ca. 65 grader så skulle der være rigeligt med varmt vand beholderen er normalt på ca. 80 liter, det kan muligvis også skyldes tilkalkninger i rør eller ventiler/blandingsbatteri.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-02-07 17:59

en ældre kedel er ikke just økonomisk. du kan få en ny varmtvandsbeholder for ca 1200 + moms, og den giver rigeligt med varmt vand til at fylde dit badekar. den gamle er sikkert fuld af skidt og belægninger, der gør den uøkonomisk, så få den skiftet ud. og skift dit oliefyr mens du er igang. du kan sikker opnå en besparelse i størrelsesordenen 15-25 %, så det kan hurtigt være tjent ind.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 19-02-07 18:13

Tusind tak for jeres svar.

Nu kommer så min begrænsede begrebsviden ind og spørger: "er varmtvandsbeholderen den tank der er i oliefyrret?" hvis ja. så vil det altså sige at man godt kan skifte den ud som er på fyre? eller skal man have en ny ved siden af?

Det er med stor sandsynlighed skidt og kalk der er årsagen til problemet. Og ja det vil utvivlsomt være det bedste at skifte hele fyret, men men men tiden......

Rosalill

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-07 18:29

Citat
Nu kommer så min begrænsede begrebsviden ind og spørger: "er varmtvandsbeholderen den tank der er i oliefyrret?

Ja det kommer helt an på, hvordan selve oliefyret er bygget op.

For selve vandbeholderen til varmeanlægget er i oliefyret, og nogen oliefyr har så varmtvandsbeholderen monteret ovenpå igen, mens andre har monteret varmtvandsbeholderen for sig selv og måske i et helt andet rum, f.eks. på loftet.

Men det er meget normalt, at sådan en gammel varmtvandsbeholder på typisk 60-80 liter ikke indeholder nok vand til at fylde badekarret......80 liter vand fylder ikek meget i bunden af et badekar, og så snart du lukker helt op for hanen, og bruger det varme b´vand, varer det jo noget inden fyret har varmet beholderen op igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Karolinelund01

Dato : 19-02-07 18:39

Jeg tror du forveksler din beholder i fyret med expantionsbeholder nu hvor du siger det er en fyr i et skab,vores beholder sidder slet ikke i samme rum som selve fyret,og den fylder også en del.
Held og lykke med det varme vand,og go arbejdslyst...Mvh.EC

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 19-02-07 18:42

Tak til Dova for at afhjælpe min begrebsverden. I mit tilfælde er vandbeholderen så ovenpå fyret.

Så hvis det er tilfældet at den varmtvandsbeholder der er på fyret ikke er stor nok vil en udskiftning af den så kunne klare at fylde et badekar?

og stadig,kan man udskifte den der er med en ny eller skal man placere den ved siden af?

Rosalill

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 19-02-07 18:47

Karolinelund01, uh nu begynder det at blive svært.

Min vandbeholder er ovepå fyret, er det så en vandbeholder eller er det en expantionsbeholder????
- og hvad i himlens navn er så forskellen?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-02-07 19:11

Gl. pladejernskedel med integreret varmtvandsbeholder. Nederst selve kedlen, hvor brænderen er monteret. Ovenpå en fastsvejset varmtvandsbeholder - typisk 80 til 110 liter. Den ligner en tønde. Er en god meter i højden og knapt 60cm i diameter. Denne fastsvejsede varmtvandsbeholder kan ikke skiftes!

Ekspansionsbeholderen er gerne sådan en fyr som denne
http://www.oliefyrsmanden.dk/typo3temp/026f7ee0bc.jpg

Hvis du vil have ekstra kapacitet, kan du købe en kombivandvarmer - meget gerne med supplerende el-opvarmning til brug udenfor fyringssæsonen. Smeden sørger for de rigtige tilslutninger, afspærringsventiler osv. og i fyringssæsonen køres centralvarmevandet bare gennem varmespiralen i den supplerende varmtvandsbeholder.

Derudover vil jeg mene, at der er økonomi i at udskifte kedlen med det samme til en støbejernskedel, og kombinere denne med førnævnte kombivandvarmer. Sørg for at kombivandvarmeren er på ca. 160 liter - så ER der varmt vand til et helt badekar - og til afskylning under bruseren.... 110 liter er ikke nok efter min mening. Det var det ikke her. Her hænger en 160 liters model på væggen nu

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-02-07 19:17

PS: Ekspansionsbeholderen er en "dåse" med en gummimembran spændt ud i midten.
På den ene side af membranen er der trykluft, og på den anden side centralvarmevandet.
Ekspansionsbeholderen optager trykændringerne som følge af temperaturudsvingene i varmesystemet (altså variationen i vandmassens rumfang som funktion af temperaturen)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-07 19:29

Jeg har tidligere haft en Vølund kedel (Skab) og der er kedelen bygget direkte ovenpå fyrkammeret.
Ovenpå kedelen sidder der en trykekspansionsbeholder.
Hvis temperaturen er høj nok burde du kunne tappe nok halvv armt vand til badekarret, men som nævnt ovenfor kan kedelen være tilkalket eller temperaturen for lav.
Bare for at supplere de øvrige!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-02-07 19:34

Hvis varmtvandsbeholderen er integreret i fyret kan den ikke skiftes.
Er det en sævstændig beholder kan den udskiftes med en større, og den kan placeres et andet sted.
En synlig varmtvandsbeholder får tilført koldt vand, og der er fire rørtilslutninger på den.

Kommentar
Fra : Karolinelund01

Dato : 19-02-07 19:45

Hvis det er expantionsbeholderen så er den nok ikke meget større end den kan rumme 10 ltr,og så har den en 2.5 bars sikkerhedsventil som gør at den kan komme af med vandet i kedlen hvis der er fyldt for meget på,så hvis det er sådan en lille beholder er det ikke til varmt vand,den beholder kan være formet som en tromle som er isoleret eller en firkantet beholder og der står sikkert også hvor meget den kan rumme på dens typeplade,og den behøver ikke sidde ovenpå fyret/kedlen.
Mvh.EC

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-02-07 20:42

Hvis anlægget er gammelt, eller bygget på en gammel måde kan ekspantion beholderen sidde på loftet, altså ikke i nærheden af fyret.. I så fald er det åben ektpantion.. Men det er ikke det vigtige her

Hvis varmtvands beholderen er bygget ind i fyret kan der stadig sættes en stærre ekstern varmtbandsbeholder op. En kombi varmer er at foretrække, så den kan køre på el i de varme måneder. Og ja, mindst 110 liter

Men det er en god ide at koble den interne beholder på anlægget så der kommer cirkulation i den. Stille stående vand i denne er ikke så godt..

Fik hjælp af en ingeniør der har god erfaring på området da jeg startede med at rode lidt med dette, men er ingen expert

- Anden

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 19-02-07 22:01

Wow det hjalp på forståelsen. I er skisme goe...Tak

Mit fyr ligner godt nok den beskrivelse som Berpox giver, selv om det meste af den er isoleret, øverst er tilkoblet en trykekspansionbeholder.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-07 02:36

Sådan så de stortset allesammen ud, de pladejernskedellunits fra 70'erne. Min stod i et varmt tørt bryggers - men kunne altså ikke mere her 36 år efter installationen. Dvs. selve fyrkammeret var fint og intakt, mens VVB'en indvendigt havde et centimetertykt lag af kalkaflejringer på siden og i bunden. Pakningerne i toppen sprang læk en dag jeg løb tør for olie - og sammentrækningen som følge af temperaturfaldet gjorde at vandet piblede ud alle vegne.

Jeg har selv kylet sådan en bandit på porten, og udskiftet til ny kedel med ekstern kombivandvarmer, ja faktisk er hele molevitten blevet udskiftet. Også ekspansionsbeholderen. Faktisk virkede trykekspansionbeholderen heller ikke rigtig efter hensigten mere da trykket var gået af den, og der var trukket vand om på den forkerte side af membranen. Den klukkede i alle tilfælde lystigt, da den ellers skulle have været helt tom.

Så mit råd er, overvej kraftigt om ikke du kan finde de fornødne midler til en udskiftning.
Du bliver glad for det i længden. I farten kan du jo så overveje at fyre med rapsolie....
www.rapsoliefyr.dk - der er penge at spare.....! Investeringen er større - men der spares let 2.000 kr. pr 1000 liter i forhold til fyringsolie.

Ellers er der jordvarme. Det er specielt fordelagtigt hvis du har et tilstrækkeligt stort jordstykke hvor der kan udlægges slanger. Det er dyrt at anlægge (typisk 100.000 til 130.000 afhængig af installationens omfang) - men bagefter er varmen næsten "gratis", idet der for hver 1 kW effekt i varmepumpen, typisk hentes en effekt på 3-4kW som varme fra jorden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-07 08:28

Men det sparer altså ikke på vandet at hælde det i et kar før du bader. Med tilstrækkelig nærig bruser kan du totalbade i ned til 15 liter vand eller mindre. Fandt jeg ud af i sidste uge, da vandværket i sommerhuset var bundfrosset. Da ku' jeg nøjes med godt 5 incl. hårvask. et kar bruger et par hundrede

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-07 09:16

En fejlmulighed mere, kan være tæret stigrør i tanken. Især de gamle pladejernskedler kunne komme ud for at der ligesom ikke var vand nok. Når man så pillede stigrøret ud kunne man konstaterer at dette næsten var væk. Dette medførte så at kun det først aftappede var ordentlig varmt og efter kort tids tapning var det hele fiselunken pga uønsket opblanding i tanken.

Størrelse: Tja ved kar er 160 nok ikke så dårligt, men 110 - 120 burde række. I særdeleshed hvis vi snakker kappevandvarmer. Men skal du skifte, så vælg noget større.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-07 10:30

pas på med de høje vandvarmertemperaturer. Kommer du over 60, risikerer du hurtig tilkalkning, medmindre du bor på én af de jyske hedesletter uden kalk

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 20-02-07 11:38

Nu har jeg fundet stigen frem og kigget ovenpå fyret.....papirerne var faldet ned i skabet. Mit Vølund fyr har en stålpladekedel og det blev indstalleret i 1992, det er altså ikke så gammelt, med en 100l. emaljeret varmtvandbeholder. På måltegningen er der ikke noget stigrør, betyder det så at der ikke er noget?

Når nu tanken er emaljeret kan man så ikke afkalke varmvandsbeholderen?

Ganske rigtigt bruger man alt for meget energi når man tager karbad. Det gør jeg så heller ikke dagligt, men jeg vil ikke undvære det de få gange jeg så kan dyppe mit luksuslegme i et velduftende og hedt bad med tændte stearinlys, et glas vin og en god bog. Det er ganske simpelthen så vidunderligt når man har brug for det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-07 15:56

Hvis vandtilgang er i bunden og afgang i toppen behøves ingen stig-rør. Er alle tilkoblinger direkte i toppen er der et stig-rør (selvom det ikke er vist).

Hvis det er en kappevandvarmer, er de sjældent så plaget af kalk som spiralvandvarmere. Du kan godt forsøge at syre den ud. Men du risikerer den ryger efter et halvt års tid.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-03-07 19:10

Rosalil.....fik du mon svar på dit spørgsmål? Eller er der mere der skal uddybes?

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 20-03-07 23:22

berpox, jo jeg fik vidst svar på mit spørgsmål. Troede faktisk at jeg havde lukket tråden.

Men jeg har så siden hørt at man kan rense tanken og rørene med et eller andet "apperat" der så skal sidde på røret lige indenfor hvor vandet kommer ind i huset. Dette "apperat" skulle så fjerne kalken. Tænk hvis det kunne gøres så nemt? Ved du tilfældigvis noget om det?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-07 02:47

Lukket tråden? Næ, det har du da ikke Men det kan da nåes endnu

Hmmm....et eller andet "apparat" ... mon der menes en magnetisk kalkspalter? Hvis det er en sådan - så skulle den nok have været monteret for rigtig længe siden. Det er muligt at du kan reducere fremtidige aflejringer med en sådan - men at fjerne den allerede aflejrede kalk på denne måde, det kan du godt glemme alt om.

Prøv også at læse her:
http://www.bolius.dk/viden/fakta/installationer-og-energi/vand/magneter-mod-kalk-i-vandror/

Samt her:
http://www.activ-antikalk.dk/images/DTH.pdf

I sidstnævnte konkluderes det, at den undersøgte "KALK-X" kan have en vis virkning monteret på galv. jernrør såfremt vandet er "passende jernholdigt". EN større virkning kan givetvis opnås hvis "KALK-X" monteres på et stykke umagnetisk rør - dvs. i en brugsvandsinstallation skal det nok være et plastrør - eller kobberrør, hvis der efterfølgende i flowretningen IKKE er monteret jernrør/fittings/komponenter nogetsteds i installationen.

En betydelig bedre virkning kan formentlig opnås med "ACTIV-KALKSPALTER" der har en anderledes retningsbestemt og større magnetisk flux.
Rapporten er fra 1990 - men lur mig, om ikke konklusionerne stadig er gyldige

Ellers er det bare at lave en google søgning på "magnetisk kalkspalter" ...

Godkendelse af svar
Fra : Rosalill

Dato : 12-05-07 16:30

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : Anjins-Honey

Dato : 24-09-07 22:43

Hej
Ja da vi købte vores hus, var der en del klak aflejringer forskellige steder.
Eks bunden i håndvasken.
Vi startede med at montere en kalkspalter, og der gik ikke langtid, før vi kunne se mere og mere
crom i bunden af denne håndvask.
Også kalk i vandkedlen 1,5 liter var væk og det der er der nu er en tynd hvidlig kalk, der næmest kan tørres af.
Vi har senere fået omlangt nogle vandrør, de var næsten som ny indvendig.
Så jeg vil tro en kalspalter kan gøre det, hvis problemet selvfølgelig ikke er noget andet.

Med venlig hilsen

Søren

Kommentar
Fra : cnbirk

Dato : 23-10-07 17:33

har du fåret løst dit problem vis ikke så skal du kun lukke op for den varmehane
til karet er fyldt op Din vølund 610 kedel er ok og kan holde i flere år
mvh