/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Volumenknap skratter
Fra : ps080171
Vist : 3139 gange
49 point
Dato : 19-02-07 16:25

Min DENON receiver fra sidst i 80erne er nok lidt slidt efterhånden: Når jeg tænder den med en almindelig indstilling af volumenknappen, så er der kun hul igennem til den ene højttaler (jeg HAR testet højttalerne - fejlen ER i receiveren). Så skruer jeg meget op, og så går der hul igennem til den anden højttaler, hvorefter jeg kan skrue ned. Tænker det måske er støv i volumen-drejemodstanden? Snakker vi noget om kontaktspray eller...?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-07 16:34

Yes - kontaktspray.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-07 16:37

Eller ny potentiometer.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-02-07 16:49

Ja, prøv med kontaktspray først. Du skal (selvfølgelig) skille den ad (tag toppen af)
Spray ind i pot. meteret, der sikkert nogle huller du kan få "sugerøret" ind i.
Når vædsken så er der inde, motionere du ved at skrue helt op og ned, mange gange. Gentag evt med mere spray.

HUSK DEN SKAL VÆRE SLUKKET OG 230 VOLTS STIKKET HEVET UD !!!!!!!!

MVH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-07 16:52

Citat
HUSK DEN SKAL VÆRE SLUKKET OG 230 VOLTS STIKKET HEVET UD

Tøsedreng

Det ville da ellers vise NÅR kontakten er i orden

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-07 18:13

Ja. Som de andre siger: Kontaktspray. MEN allerførst:

Afmonter apparatet fra EL. Skild det ad og støvsug forsigtigt hele det indre apparat. Et så gammelt apparat kan være modbydeligt fuld af Støv-nullermænd. Med en absulut ren uldklud kan du så tørre af. Find derefter kontakterne og spøjt med Kontaktrens. Før du atter samler apparatet kan og bør du spøjte alle kontaktflader med silikonerens. Så slipper du for at skulle rense igen de næste mange år.

Man ser desværre alt for ofte at gode maskiner kasseres og erstattes af mindre gode (nye). En operation som den af mig anbefalede, vil sikre at din gode maskine fungerer i mange år fremover.

Det kræver lidt arbejde men er det absolut værd.

Helt og lykke med det. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : macau

Dato : 19-02-07 18:32

du skal lige sikre dig at potentiometeret ikke er med "kulbane"så er det færdig hvis du sprayer det,det opløser nemlig kulbanen ,og så er der kun en vej...nyt på.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-07 18:35

Problemet ligger snarere i udgangen/den ene udgang på receiveren.

Et kendt problem på , som her, gamle Denon eller NAD receivere/forstærkere.

Jeg har selv sådan to til at stå på loftet, med samme problem. NAD'en blev repareret for år tilbage, men det holdt ikke længe og kan ikke betale sig på så gammelt anlæg.....kostede 7-800 kr.

mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-02-07 02:11

Jeg er som gammel radiomand sikker på at problemet ligger i potentiometeret, spray det med ren silicone, ikke det med smøremidel i (du skal altså bruge kontaktspray) så er det ligemeget om det er kulbane eller ej.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-02-07 02:17

Ja, men hvis maskinen er fyldt med støv invendig, skal det altså fjernes først. DET ER RET VIGTIGT.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-07 08:45

At Denon og Nad skulle være specielt slemme til at brænde udgange af, er vist lidt af en påstand Dova. Bevares de ryger, men som ofte som følge af hårdt brug. Dem deer køber disse apparater er ofte ret flinke til at spille højt, og den kan koste. Udgangstransistorerne på en Nad ligger i omegnen af en 300 kr seddel ved HIFI Klubben. Og idette tilfælde er det IKKE udgangen, men potentiometret.

Når du alligevel skal spray'e så giv lige omskifterne en omgang. De kan også blive lidt trætte.

Vigtigheden af Arne's rengøring er vist noget han selv har fundet på. Men støv lugter. Og støv kan brænde (ved ekstremt hård brug) så gør den da ren. Trykluft er noget nemmere og mere effekttivt end at sidde og tvære med en klud.

Kommentar
Fra : ps080171

Dato : 20-02-07 15:13

Ok, nu har jeg haft låget af, støvsuget og pustet indeni, og sprayet kontaktspray i, alle de steder jeg kunne komme til omkring volumen-potmeteret. Det er pakket ret godt ind.

Det hjælper ikke (Eller vent... det hjælper måske nu når jeg har ladet det stå og trænge lidt ind?). Kan det måske være balance-potmeteret? Den højre kanal spiller højere end den venstre ved lav lydstyrke. Receiveren har et par år stået i køkkenet som ekstra-radio.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-07 15:57

Njaa, det er sandsynligvis volumen potmetret, især hvis den ændrer forskellen mellem højre og venstre afhængigt af hvor højt du skruer op.

Kommentar
Fra : ps080171

Dato : 20-02-07 20:01

Men skal man lade sprayen virke lidt (hvor længe?)? Den kører lidt ustabilt stadig: Sommetider virker venstre, så højre, så begge.

Iøvrigt: Hvodan hænger det sammen med, at det er en mekanisk fejl i potentiometret: Man justerer volumen så der er lyd i begge højttalere, slukker så apparatet. Uden at røre volumenknappen tænder man så igen, og vupti! er lyden røget i den ene højttaler. Så er man nødt til at skrue op igen, hvorefter man kan stille volumenknappen på præcis samme sted som da man tændte - og så virker det... Jeg forstå ikke sammenhængen? Iøvrigt kan der sagtens være lyd i begge højttalere i hovedtelefonen samtidig med at der kun er hul igennem til den ene af stuehøjttalerne. Men det er heller ikke altid, at begge hovedtelefonhøjttalere er med fra starten.

Det er iøvrigt en DENON DRA335R.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 20-02-07 20:56

Simpelt.

1) Sluk anlægget.
2) Skru helt op og helt ned for volumenknappen igen 20 gange.

Så burde det være i orden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-02-07 08:32

Hmmmmm

Det kunne lugte af at volumenreguleringen åbenbart er elektronisk, eller at der er tale om løse forbindelser.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-02-07 08:33

Hvis du bor i Horsens/Vejle området kunne du prøve at kontakte Thorkild, OK Elektronik

Kommentar
Fra : ps080171

Dato : 21-02-07 10:19

Reguleringen er ikke elektronisk - det er en drejemodstand. Jeg har prøvet det med at skrue op og ned 20 gange - så ændrer den bare opførsel. Tænker at der måske sidder noget skidt som bliver flyttet lidt når man drejer? Skal jeg bare prøve med noget mere spray?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-07 10:42

Der kan være slidt hul i kulbanen på potentiometret, så opfører den sig meget åndsvagt. Eller ville jeg forsøge med mere spray. Duer det ikke, så prøv at skifte potentiometret. Muligvis kan det også være en knækket forbindelse/kold lodning ved potentiometret som driller når du drejer. En stærk lampe og en lup kan afsløre om det er det. Så hedder det at varme lodningerne efter.

3 netop indkøbte effektforstærkere der havde siddet på en restauration, måtte jeg give temmelig meget kontaktspray, inden potentiometrene var ordentlig rene og skrat-fri, så sommetider skal der noget til.