/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dødt batteri
Fra : tinolarsen
Vist : 606 gange
100 point
Dato : 19-02-07 08:33

Her i morges da jeg skulle til at køre på arbejde, var mit batteri dødt.

-havde også problemet den anden dag...

Jeg plejer at køre min. en time hver vej til kontoret/kunder hver dag..

Men i sidste uge holdt bilen stille i 3 dage, da jeg besøgte en kund ei min hjemby...

Hvor langt kan et batterit normalt køre inden det skal skiftes ud???

Eller hvad kunne det evt være alt...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-02-07 08:51

Det er svært at sige hvor længe et batteri kan holde, men på alle nye er der normalt 2 års garanti også på de billige i diverse supermarkeder.
Når du køre 1 time hver dag skulle der ikke være problemer med opladningen af batteriet. Mange har problemer når det er koldt. De kører små ture med elbagruden tændt, varmeblæseren på fuld styrke, lys m.m. Så bruger de mere strøm end generatoren kan nå at lade samt den mængde strøm der bruges til at starte med.
Inden du skifter dit batteri så tjek lige ventilatorremmen og den evt. er for slap så den ikke lader nok. Den kan godt mindre end den skal uden din røde ladelampe lyser. Remmen skal kunne trykkes ca. 1 cm. Det kan også være en defelt generator, men det tror jeg ikke på. Er remmen OK så få et nyt batteri. Den ene celle kan være kolapset.
Køb evt. et nyt batteri på et ordentlig værksted, for så kan de samtidig lige måle om din bil lader som den skal.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-07 10:13

Batterier er ligesom alt andet - de "slides"

Nu melder du ikke noget om hvor gammelt det/bilen er men er det "tomt" ved at holde i 3 dage er det tjenlig til udskiftning.....

Et nyt koster fra 400 og opefter - og de er sgu næsten lige gode alle....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-02-07 10:42

Ja det er ligesom vi andre, vi slides også.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-02-07 11:07

Et batteri kan normalt holde 3-6 år.
Det er meget svært, at komme det nærmere, da der er rigtig mange ting der har indflydelse.

Selvom det ikke lyder af lang tid, er batterier jo i dag meget billige, så det er ikke den store udskrivning. Jeg købte et for Kr. 189,00 og det "kører" på fjerde år (det bruges dog ikke i en bil, men står udvendigt).

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-07 14:01

Har lige skiftet mit godt 7 år gamle, selvom det stadig kunne starte bilen hver gang.

Når det dør hurtigt kan det være en defekt generator eller spændingsregulator, som tit men ikke altid er indbygget i generatoren. både for høj og for lav ladespænding ødelægger batteriet. Den skal være omkring 14,3 V når batteriet er opladet, og generatoren kører.

En anden grund til at den dør efter 3 dage kan være et strømforbrug, når bilen står stille. En bøjet kontakt i bagagerummet kan få lampen til at lyse, selv om klappen er lukket. Samme problem kan være i handskerum. Det kan også være noget forkert monteret ekstraelektronik , som ikke afbrydes, når nøglen tages ud.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-07 16:42

Nogle bilfabrikanter anbefaler batteriskifte hvert andet år.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-07 16:49

Citat
Nogle bilfabrikanter anbefaler batteriskifte hvert andet år.

Ja.... Så har man evighedsgaranti.......

Den har jeg godt nok aldrig set før.....

Det må være på de tidligere skodamodeller.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-07 17:06

Nej refi, ikke skoda men de dyre biler.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-07 17:10

Sikkert fordi de har elektronik der sluger strøm som en provinsby.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-07 17:41

Det er da ligemeget hvor meget bilen sluger - bare generatoren kan følge med.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-07 18:37

Strømmen belaster jo også batteriet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-07 18:39

Plus at generatorer lader til noget over 12 V. Så pærer får en kortere levetid.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-07 18:55

Jeg kan ikke rigtigt se hvor du vil hen med det

Du mener en Rolls Royce skal have skiftet batteri oftere end en Fiesta ??????????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-07 19:47

Jeps og de har jo råd til det. Det ved sælger.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-02-07 20:14

Check din ladespænding, Den skal være mindst 13,5 Volt. Hvis den er ret meget over 15 Volt er din generator, eller laderegulering på denne, defekt. Du måler bare på + og - polerne på batteriet.

Men ja, køb et ordentligt batteri, selvom mange siger det modsatte, så har jeg (eller vi..) lidt dårlig erfaring med de billige.

- Anden

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 06-03-07 00:29

Jeg tror ikke på at du har glæde af al den "tekniske" snak, hvis dit batteri er to år gammelt eller mere, tilråder jeg dig at købe et nyt,så er dit problem sikkert løst. M.v.h. K.

Annuller spørgsmålet
Fra : tinolarsen

Dato : 08-03-07 23:23

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål