/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Der er lagt på omsen der er
Fra : eschultz
Vist : 11762 gange
200 point
Dato : 18-02-07 23:37

Er der en der kan placere denne tekst,
Der er lagt på omsen, der er lagt på momsen, der er lagt på skatten, (mener jeg),
og eventuelt give mig navnet på melodien, evt. hele teksten, og hvem der sang den.
Hilsen eschultz

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-07 23:46

Preben Uglebjerg

Mener nummeret hed "Penge"

mvh dova

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 18-02-07 23:51

Det har vi også været inde på, men vi sidder nogle stykker, bl.a. en spillemand, han mener ikke den linie passer til den melodi, og vi kan ikke finde teksten nogen steder

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 19-02-07 02:11

Der er lagt på xxx og der er lagt på yyyy
Der er ikke det der ikke lægges på

Det er det gennemgående tema i en gammel revu vrøvlevise, som er frisket op flere gange, og så kom omsen også med.

Jeg husker ikke hvem der sang oprindelig men mener at den må være ca. 60 år gammel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-07 03:41

Dyrtidsvisen
lystige viser bind 6 side 74

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-07 03:57

komponeret af
Sten Jensen ( 1871-1939 )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-07 04:10

Ja transor det var det den hed, og den er lavet med flere tekster, også en der hedder præmiewhist i Varde......."så vi kommer aldrig mer til præmiewhist"

Melodien kan høres her på midifil

http://www.svinghage.dk/musikfiler/Dyrtid.mid

Og her er nogen af de forskellige tekstudgaver til den

http://www.svinghage.dk/sange%20og%20digte/Moderniseringsvisen.htm

http://www.svinghage.dk/sange%20og%20digte/optimistvisen.htm

http://www.festsange.nu/Printorg/Org027.htm

http://easteralling.dk/history1.htm

Men den udgave med skatten, omsen og momsen kan jeg ikke finde, men er sikker på, at det var Preben uglebjerg der sang den i en eller anden revy.

mvh dova

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 19-02-07 10:38

jeg mener Den blev sunget af Holger Fællessanger

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-07 11:11

Teksten til Dyrtidsvisen er her

http://www.festsange.nu/Printorg/Org027.htm

men der indgår hverken omsen, momsen eller skatten.

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 19-02-07 11:41

Hej Ans
den du henviser til er fra 1916 da var der jo ingen der vidste hvad oms og moms er for noget.
jeg tror der er kommet en nyere tekst, for det er den melodi, og jeg mener jeg har hørt den mange gange i tivoli Karolinelund sunget af Holger Fællessanger Hansen og der blev sunget der er lagt på omsen og der er lagt på momsen der er ingen grænser hvad der lægges på

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-07 11:52

Jeg tror da også, der er kommet en nyere tekst og en ny "titel" på visen.

Henviste kun til linket, da der blev budt på Dyrtidsvisen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-07 12:44

Jeg tror nu ikke på Holger Fællessanger har sunget dyrtidsvisen, for han døde i 65, og momsen blev indført i 67 og erstattede det der indtil da hed oms, så det kan han ikke have sunget om allerede før 65

ans

fint link

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-07 13:08

Jeg tror heller ikke på Holger Fællessanger.

Jeg tror nu heller ikke på Preben Uglebjerg. Men det kan da godt være at han nåede at synge den før sin død i 68.

Jeg kan høre melodien i hovedet. Et eller andet sted forbinder jeg den med Volmer Sørensen. Den kunne meget vel være sunget i Nykøbing Falster Revyen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-07 13:09

Og så var det altså Carl Fischer der sang dyrtidsvisén i revyerne, hvilket kan læses i det her link

http://www.danskefilm.dk/index2.html

Man skal bare søge på Carl Fischer, for man kan ikke linke direkte til den side hans biografi står på.

Men om det er samme tekst ???? For han døde jo altså i 50erne og endnu længere før der var indført moms.

mvh dova

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 19-02-07 13:21

Foreløbig tak for svarene, jeg venter lidt med at lukke spørgsmålet, da de der var hjemme hos mig i går lige skal have lejlighed til at se svarene.
Nu et lille tillægsspørgsmål: (uden point Kan man dele point mellem de der har svaret, således at f.eks. transor får 150 point for at være først med det rigtige svar og dova får 50 point for de gode link?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-07 13:36

Nej du kan ikke i dette spørgsmål dele point.

Men jeg er ikke sikker på at du har fået det rigtige svar endnu.

I Dyrtidsvisen indgåer ikke ordene omsen,momsen eller skatten.

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 19-02-07 16:11

Jeg mener, at det var Buster Larsen, der sang ovennævnte sang.

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 19-02-07 16:32

Den findes i en version med Liller & Papa Bue´s Viking Jazz Band på CD-boksen "100 go´e med......"
Se www.cdskiven.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-07 17:15

dova

Du må undskylde, jeg havde ikke set, at det link var blandt dine.

Men det er stadig ikke den tekst, som eschultz søger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-07 18:42

Citat
I Dyrtidsvisen indgåer ikke ordene omsen,momsen eller skatten.

ans

Jo det gør der bestemt.

I hvert fald i den udgave der blev sunget i revyen, for jeg kan huske løse strofer fra sangen, men ikke nok til at stykke en tekst sammen.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-07 19:06

Ja dova, det er jeg klar over. I den udgave fra revyen der indgår både omsen,momsen og skatten, men ikke i den originale tekst, som der er henvist til.

Er det ikke teksten fra den seneste revy, med omsen ,momsen, skatten og hvem der sang den, som spørgeren efterlyser?!

Jeg mener det var Volmer Sørensen, der sang den. Enten i Nykøbing Falster Revyen eller Cirkusrevyen. Men husker ikke, hvad han kaldte visen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-02-07 18:15

Dyrtidsvisen og Præmiewhist i Varde, samme melodi.

http://www.festsange.nu/Printorg/Org027.htm

http://www.folketshus.dk/cgi-bin/visnode.cgi?sc-przmiew

Oprindelig indsunget af Carl Fischer
http://www.danskefilm.dk/index2.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-02-07 18:19

Ups

Har fuldstændigt overset Dova´s svar 19-02-07 13:09....og alle de efterfølgende.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 20-02-07 22:43

Hej eschultz
Har du fået det rigtige svar siden du har lyst til at dele point ud .
for mig at se er der ingen der er kommet med det rigtige svar.
hvor er den rigtige tekst og hvem sang om oms og moms
MVH valdera

Godkendelse af svar
Fra : eschultz

Dato : 19-03-07 20:32

Tak for svaret transor. Du var den der først kom nærmest, det var bare synd vi aldrig fik det helt opklaret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-03-07 20:38

ja, men nu ved jeg at det ikke er nødvendigt at købe dette svar. Der er ikke noget svar.

Det er utroligt hva' der lægges på

Kommentar
Fra : xtc200333

Dato : 06-09-07 16:20

Hej,

I er helt forkert på den.

Sangen er fra Tivolivarieteen 1967 og blev fremført af Preben Uglebjerg.

Sangens titel er Gyngerne og karrusellen og teksten fundet på nettet er herunder:

Da Tivoli sku' åbne, sagde kunderne farvel
og gik med både veteranbil og børnekarrusel.
Den stakkels direktør sagde: Nu går vi da fallit!
For folk, de elsked' det der gamle skidt.
Men hva', så ta'r vi varieten' med en kunstner, hvis kunst er sjælden,
så vi ka' tjene ind på gyngerne, hvad vi har mistet på karrusellen.
Sådan går det altså hvert år, og så bli'r der opført en vældig scene.
Så kommer Ninna-Fredrik, Andrew Sisters, jeg - og til sidst Marlene.
Vent blot at se, næste år bli'r det slemt.
Så går måske både Harlekin og Collumbine ganske uden hensyn til folkets føl'ser.
Og tænk, hvis vi skal miste ham, der sælger bøffer og varme pølser!
Nåh, sku' det ske, så lover jeg Dem: Her beholder man frikadellen,
så man ka' tjene ind på gyngerne, hvad man har mistet på karrusellen.

***
Jens Aksel, hehh ..
Jens Aksel - selvfølgelig, Jens Otto hedder det jo!
Jeg kommer sgu altid til at sig' Jens Aksel - hehh
Nåh, det er jo også to alen ud af et dårligt stykke! Så det ka' jo .
***

I Kongens København er vor boligmangel stor,
men vi har øl og pandekager og verdens længste bord.
Vi mangler hospitaler og børnehaver, men
sku' vi beklage os - hvor vil De hen?
Vi har jo Urban Hansen, byens største mand siden Enevælden.
Og han ka' tjene ind på gyngerne, hva' han har mistet på karrusellen.
Urban er højt begavet, hvad de færreste sikkert går og aner,
for selv de allerklogeste kan ikke fatte hans mange planer.
Men København er'n vidunderlig by:
Fortovs-cafeer, restauranter, og det søde natteliv, man har det næsten som
en pariser.
Vi her i København betaler bare ti gang' så høje priser.
Godt, vi ka' få turisterne i tusindvis til at gå i fælden,
så vi ka' fuppe ind på gyngerne, hvad vi har mistet på karrusellen.

I dag ka' man få trykt' lig' præcis, hvad det ska' vær',
og man ka' købe alt, hvad hjertet og vennelkær begær.
Allig'vel ser man pornobetjenten liste frem,
med stav'n i hånd'n for at få lidt med sig hjem.
Og så ska' han i seng og rigtig lig' og hygge sig med modellen
Så han tjener ind på gyngerne, hvad han har mistet på karrusellen.
Dér ligger han i dagevis og har det rart, mens han censurerer.
Jeg får behovet dækket ved at tag' en tur rundt på vor museer.
Staten gi'r gudskelov støtte til kunst.
Også til billeder af piger og af drukne mandfolk, der med brunstigt blik
river deres tøj af.
Der gør det nemlig ingenting, når bare maleren hedder Goya!
Vi kan få sjofle bil'der nok, når der står Rubens på akvarellen,
så vi ka' tjene ind på gyngerne, hvad vi har mistet på karrusellen.

Hver søndag stiller præsten i kirken klokken 10.
Der står han ene og forladt uden publikum, fordi
i Tjæreborg var alle til lørdagsbal på kroen.
Hvad gør en præst så i den situation?
Han sender hele menigheden til Mallorca i Karavellen,
så han tjener ind på gyngerne, hvad han har mistet på karrusellen.
Svigter de kære sognebørn, ta'r han på korstog med hele koret.
Turen er ganske hyggelig, og det gi'r skillinger ned i foret.
Hjemme i Tjæreborg går det lidt sløjt.
Kirken står tom, orglet bruser ikke længre, ingen gider synge med mer' på
Grundtvigs salmer.
Men når pastoren sidder med dem på en bar under Sydens palmer,
så synger selv de værste, når de først har smagt lidt på muscatellen,
så han tjener ind på gyngerne, hvad har mistet på karrusellen.

Vi har det godt herhjemme, gid Danmark må bestå,
så længe Røde Aksel spejler sin top i bølgen blå.
Importen, den er stor, og vi køber den på klods,
så levefoden er høj her hos os,
hvor vi forstår fidusen med at leve højt på valutagælden.
Så vi sætter til på gyngerne, hvad vi har mistet på karrusellen.
Snart skal vi ind i Fællesmarked', det bli'r dejligt for bacon-grisen.
Den får de andre billigt, men til gengæld stig'r hjemmemarkedsprisen.
Så sættes støtten til landbruget op,
men ska' en arbejder bare se på det, næh tak, uha, han kræver kompensation
for momsen,
selv om vi ved, at vi alle sammen meget snart ryger ned med numsen.
Danskere har en ganske særlig evne, som vist tør kaldes sjælden:
Vi sætter til på gyngerne og bruger resten på karrusellen!

http://groups.google.com/group/dk.kultur.musik/browse_thread/thread/1f31a8d3dfaa9644/e290ace9cffa041e

Kommentar
Fra : Herbie

Dato : 04-07-09 13:24

Hej
dyrtidsvisen lanceret af Carl Fischer i tivoli variete 1916
der er lagt på silden, der er lagt på ilden, der er lagt på stppenål og hvid kinesertråd....
mail Pytter2mail-online.dk med @=2 så sender jeg den til dig Palle