/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Beyond Borders - kcal i banan
Fra : Nanabanana
Vist : 10294 gange
100 point
Dato : 18-02-07 21:19

I filmen Beyond Borders nævner Clive Owen, at der er 300 kcal i en banan.
Hvorfor siger han dog det??? Så vidt jeg ved, skal det være en MEGET stor banan så!
I øvrigt en hamrende god film!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-07 03:52

En gennemsnitsstørrelse banan vejer ca 200 gram, hvoraf omkring 30 % skal trækkes fra, da det er skal og stilk, og så er der 140 gram tilbage.

Og der er ca 95- 97 kcal i 100 gram banan.

Så altså ca. 138 kcal i en banan, hvilket er temmelig meget i forhold til andre frugter:

Kcal pr 100 gram i:

Ananas - 51 kcal
Appelsin - 46 kcal
Blåbær - 46 kcal
Grapefrugt - 30 kcal
Jordbær - 37 kcal
Kiwi - 48 kcal
Nektarin - 54 kcal
Pære - 55 kcal
Æble - 52 kcal

mvh dova

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-02-07 06:12

Selvom der ikke er lige præcis 300 Kcal i én banan, (se dovas eksempler) så skal man dog være "opmærksom" på, at bl.a. bananer og andre frugter har et højt Kcal indhold, dog mest i form af kulhydrater, som giver en masse letoptageligt energi til kroppen under (hårdt) fysisk aktivitet. Det er derfor at bananer er gode at have med sig når man dyrker (langvarig) motion, da de hurtigt giver "nyt brændstof" til kroppen hvis man går "kold". Fedtenergiprocenten i bananer er derimod lav og dvs at den energi du får ved at spise en banan, bliver brugt/omsat til umiddelbar "brændstof" og ikke "lagret" i dine fedtdepotter.
F.eks. avocadoer har et højt naturligt indhold af plantefedt som KAN være "skadeligt" for en slankekur, da disse har "nemmere" ved at blive til fedtlagre i kroppen...det er dog den gode slags fedt, som kroppen behøver for at fungere...også under en slankekur.

Men UANSET hvordan man vender og drejer det, så skal du som du jo selv ganske rigtigt er inde på i din anden tråd, forsøge indtage færre Kalorier end man forbrænder, netop ved at vælge de fødevarer som er let "omsættelige" for kroppen.
Så selv om en banan er en "let omsættelig" fødevare for kroppen, så er den ikke super ideel ifm slankekure/livstilsændringer...med mindre du dyrker motion i større udstrækning...hvilket jeg kan forstå du ikke helt gør.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 19-02-07 17:09

Ja. Jeg ved det... Men tusind tak for jeres svar.
Hm.... det er bare den film der! hvad er det dog for noget sludder, han siger?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-02-07 21:49

Ja han har nok fået en banan " i den gale hals"

Men du har ret: det er ikke ALT man skal tage for "pålydende"

Mvh
Palle

Godkendelse af svar
Fra : Nanabanana

Dato : 19-02-07 21:57

Tak for svaret dova. Mærkelig film altså... men se den<!