/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Marte Emilie Kiel (født 1818)
Fra : modersvilje
Vist : 774 gange
100 point
Dato : 18-02-07 18:44

Marte emilie (Kiel, Kihl Madsen)
ønskes fundet i FT 1834, 1845 & 1850 - og gerne senere!

Dette hvad jeg har:
Marte Emilie Kiel Født d. 12 juli 1818
forældrene er Mads Pedersen (Kiel) & An(n)e Pedersdatter

Jeg har Marte Emilie og hendes 2 brødre døbt i Holmen kirke
jeg har ikke kunnet finde nogen af disse 3 børn konfirmeret i Holmen
Hendes brødre har jeg fundet i folketællingerne (dog ikke 1834)
................................................................................................................
Marte Emilie kan jeg kun finde i en FT 1840
kbhv, København (Staden), Øster Kvarter, Kongens Nytorv, Gaarden nr. 1, ?. Sal, 1 F5, FT-1840, C9482
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Sophie Marie Sørensen 37 Enke Vertshuusholder
Marie Lovise Sørensen 14 Ugift Børn
Søren Peter Martin Sørensen 12 Ugift Børn
Niels Christ. Valdemar Sørensen 9 Ugift Børn
Jensine Vilhelmine Sørensen 7 Ugift Børn
Ane Halgreen 29 Ugift Tjenestepige
Marie Frandine Stenberg 18 Ugift Tjenestepige
Marte Emilie Kiel 21 Ugift Tjenestepige

Med Venlig Hilsen
modersvilje

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 18-02-07 21:16

Hej

Har du prøvet at lokalisere drengene i Lægdsrullerne?
København kan være lidt svær at arbejde med - synes jeg - men der er nok ikke andet at gøre end forsøge i lægdsruller eller tage sognene et ad gangen for at finde dem.

Lis

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-02-07 21:46

Hej Lis
Som jeg skrev i mit spørgsmål har jeg begge hendes brødre
Født, gift døde og med efterkommere helt op til i dag

Så det er "bare" Marte Emilie der er vanskelig at få hold på!
Hendes 2 brødre er:
..........................................................................................................
Navn: Johan Kihl Køn: M Alder: 26 Civilstand: Gift
Erhverv: Konstabel
Kilde: FT-1840 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Hof & Militæretaten Stednavn: Søetaten, Nyboder, 1. Divisions Artillerikorps
Matr.nr/adresse: Caninlængen 4, til gaarden Indtastningsnr: B2186 Løbenr.: 4189
............................................................................................................................................
Navn: Carl Kihl Køn: M Alder: 28 Civilstand: Gift
Erhverv: Konstabel
Kilde: FT-1840 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Hof & Militæretaten Stednavn: Søetaten, Nyboder, 1. Divisions Artillerikorps
Matr.nr/adresse: Caninlængen 8, til gaden Indtastningsnr: B2186 Løbenr.: 4219

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-07 22:23

I det tidligere "Kihl" spørgsmål kom jeg med nogle forslag om mulige varianter:
"Kiil, Kiel, Kiehl, Kijl og endelig Kihl"

Supplerende har jeg nu lige set en norsk forveksling af Kiel med Kiet,
håndskrevet ligner de jo hinanden...
Og så er der jo muligheden for at glemme et Kiel(d).

Når det nu primært drejer sig om Marte Emilie:
Her kan man jo også søge på Martha, Marta, Marthe...
Og hvad nu hvis t er forvekslet med r; der er jo tusindvis Marie, Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-02-07 11:28

Hej Svend
Jeg ved godt at dette er svært, det er derfor jeg søger hjælp.
Det lette finder jeg som regel selv.

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-07 11:37

Når jeg nævner afarter af Kiel og Marte er det fordi jeg tror hun kun hed
Marte Emilie Kiel i den folketælling du har fra 1840...

Hendes brødre hedder jo Kihl, og her er eksempelvis en ældre Martha:
"
Martha KEL
Christening: 24 Oct 1779 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Father: Johan Jens KEL
Mother: Else Kirstine BOJ
"
Ikke Kiel men Kel, men Martha fandtes altså på den tid; lidt værre med Marte, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-07 11:56

I Sønderjylland var det almindeligt at tilføje bynavnet, eksempelvis Kiel, efter faderens navn,
hvis han kom derfra, her er et eksempel:
"
MARIA CATHRINA KIEL
Christening: 09 SEP 1821 Uge, Aabenraa-Sonderborg, Denmark
Parents:
Father: CHRISTEN CLAUSSEN KIEL Family
Mother: CHRISTINA CHRISTENSEN
"
Marie Catrine, ikke Marte Eline, hedder så nu ikke Christiansdatter men kun Kiel...
Som Martes brødre, der jo hedder Kiel til efternavn, ikke Madsen; Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-02-07 12:03

Hendes forældre har jeg!!!!
Marte Emilie Kiel Født d. 12 juli 1818
forældrene er Mads Pedersen (Kiel) & An(n)e Pedersdatter

Der er 2 søstre mere,
men dem kan jeg ikke finde i nogen FT, så dem har jeg slet ikke spurgt til.

ANNE JOHANNE MADSEN
Birth: 28 NOV 1822
Christening: 27 DEC 1822 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

MATHILDE MADSEN
Birth: 09 SEP 1827
Christening: 04 NOV 1827 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-07 12:16

Her bliver en Marie Emilie MADSEN gift i Hovedstaden,
jævnfør min teori om en r til t læse/skrivefejl...
"
ANDERSEN, Jorgen   Age:   34   Marriage
Wife:   Marie Emilie MADSEN   Age:   23
Marriage Date:   5 May 1843   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
"
Naturligvis meget usikkert om det er hende,
ca 2 år for gammel og intet Kiel/Kihl navn, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-07 13:17

Har du kun det måske fejlagtigt stavede fornavn Marte fra denne ene folketælling?

Hendes (endda) yngre søskende har jo almindelige fornavne og hedder rigtigt Madsen.
Brødrene hedder Kihl ikke Kiel og Emilie kan man vel dårligt stave forkert...

Svend, der stadig ikke tror på at Marte Emilie Kiel har eksisteret under dette navn

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-02-07 14:22

Hej Svend
Marte Emilie skulle være stavet rigtigt det er stavet på samme måde i kirkebogen
I kirkebogen er der ingen efternavne anført, på FS tilføjes faderens fornavn+sen=Madsen
Jeg regner med at Marte Emilie er blevet mere end 21 år og er blevet gift.
De andre piger ved jeg kun at de er født!!!!

PS: Jeg er ved at samle oplysninger om familien, med henblik på en tur til Rigsarkivet,
min formemmelse er at FT 1834 for Nyboder er gået tabt, så jeg vil forsøge mig med husbøgerne
De har desværre fået vandskade men måske er jeg heldig!

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-07 15:29

Her bliver en 27 årig Anne Johanne gift i 1855, Svend
"
ATTERUP, Mylius Ulrik   Age:   35   Marriage
   Wife:   Anne Johanne MADSEN   Age:   27
   Marriage Date:   19 May 1855   Recorded in:   Kobenhavn,
"

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-07 17:21

Desværre er Anne (Ane) vistnok født i Holbæk Amt:
"
kbhv, København (Staden), Balsamgade (Lige numre), No. 8. Matrikel 547, 1. Sal, 4, FT-1885

Mÿlius Ulrik Atterup 65 Gift Husfader Krigs-Assessor D. M. Kjøbenhavn
Ane Johanne Atterup 57 Gift Husmoder Holbæk
Emil Victor Johan Atterup 27 Ugift Søn Handelscommis Echernførde
"
Der er vel ingen tegn på at de yngre børn er født uden for hovedstaden?

Her er en lige så usikker vielse af søsteren året før:
"
HOLM, Julius August   Age:   31   Marriage
   Wife:   Mathilde Emilie MADSEN   Age:   30
   Marriage Date:   31 Oct 1854   Recorded in:   Kobenhavn,
"
Alderen passer ikke helt, men bemærk Emilie som mellemnavn...
Er det mon et familie navn, Svend

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 06-03-07 14:31

Tak for forsøget svendgiversen.

Hej Svend
Hermed lukker jeg dette spørgsmål

PS: alle børn er født i Nyboder, og
Mathilde MADSEN (Kiel) Bliver gift med en jødisk klædegrosser: Natan(sen)

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-07 15:47

Vi blev vist ikke helt færdige, men tak, Svend