/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
orkideer
Fra : karin42
Vist : 5235 gange
50 point
Dato : 18-02-07 17:16

Mine orkideer ser så triste ud , bladene bliver helt bløde og gummiagtige , men de blomstrer alligevel. Gødning får de regelmæssig og bliver iøvrigt passet som spædbørn.
hvad gør jeg - eller ikke ?

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 50 point
Dato : 18-02-07 18:16

Hej karin42

Jeg har en del erfaring med orkideer idet jeg har dyrket dem i en del år og har mine i et varmevæksthus. Nu skriver du ikke lige hvad det er for en art du har, men jeg gætter på at det er en phalenopsis, da det er dem der bliver solgt flest af i supermarkederne.

Jeg vil tro at du har gjort den fejl som mange gør, du er alt for flink ved den. Dvs at du vander for meget med det resultat at rødderne rådner væk.

De fleste orkideer skal tørre næsten ud mellem vandingerne. De må ikke sjat-vandes og skal helst vandes på den måde at du dypper hele potten ned i en spand/skål vand, tager den op og lader den dryppe af. De fleste orkideer kan ikke lide vandværksvand da der er for meget kalk i vandet. Så hvis du har mulighed for det så brug regnvand. Ellers kog vandet. Som tommelfinger regl siger man at de skal vandes hver 14. dag om vinteren og en gang om ugen om sommeren. Men det bedste er at mærke efter om gromediet er tørt.
Og så må du meget gerne duche den fint vandstøv et par gange om dage, behøver du heller ikke være nervøs for om planten mangler vand idet den optager vandet fra luftrødderne. Men pas på at der ikke står vand i bladhjørnerne for så rådner planten.

Derudover må du ikke gøde for meget, og kun med orkide gødning som er en meget mild gødning. Du skal ikke gøde i vinterperioden og når foråret kommer gøder du ikkeved hver 3 vanding. De fleste orkideer er epifyter og lever på grenene højt oppe i træerne, det er en meget nøjsom plante som kun får lidt gødning når der kommer en fugl forbi og taber en klat.

Om du kan redde din plante er tvivlsomt, men nu ved du fremover hvordan du skal gøre. Og så vil jeg anbefale dig at bruge Dansk Orkideklubs forum, her kan du stille spørgsmål og læse en masse gode tip om denne dejlige plante. Linket er: http://forum.orkideer.dk/

God fornøjelse
Mvh jspi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-07 19:14

Godt dræn ikke stå i for meget vand.
hellere for lidt end for meget gødning. T Y N D gødningsopløsning en gang om måneden er rigeligt.

OPg husk så ine orkiderer formentlig er en tropisk art som ikke tåler kulde. Hvis de står i en vindueskarm må du ikke lukke vinduet op om vinteren og de skal stå på den varme side af et eventuelt gardin. De har det bedst ved temperatur omkring 25 til 30 ° .
20 ° kan dog gå men 10 ° tager de skade af.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 18-02-07 22:59

Tak for svaret jspi.

jeg ser at mine orkideer har det altfor godt , men nu har jeg printet dit gode råd ud

ps. jeg ved ikke hvad de hedder , men de er ret almindelige tror jeg.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 19-02-07 19:53

Tak for godkendelsen.

Ja jeg er næsten sikker på at det er phalenopsis. Det er en lav plante med store gummiagtige og tykke blade. Den har som regel to til tre blomsterstængler og blomstre i et par måneder. Derefter holder den en pause på et par måneder og kommer så igen. I Sverige kaldes den brudeorkide fordi den hvide phalenopsis ofte bruges i brudebuketter derover.

Og jeg tænkte jo nok at du er alt for god ved den. Orkideer er meget mod hvad mange tror en nem plante, når bare de ikke bliver overvandet. Og så findes der et utal af spændende arter med meget smukke og sjove blomster.

Mvh jspi