/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
polen
Fra : rasha01
Vist : 579 gange
50 point
Dato : 18-02-07 14:38

Hej...

Har man bruge for et visum til at rejse til polen??

hvor kan jeg læse om det..
tak...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-07 14:42

NEJ NEJ NEJ

Polen er EU-land

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-02-07 14:46

Du skal have et gyldigt pas med.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-07 14:46

nej, men du SKAL have dit pas ellers kommer du ikke ind i landet.

Og hvis du kører selv, så SKAL du have bilens registreringsattest (den originale) OG et såkaldt grønt bevis.....et bevis fra dit forsikringsselskab på, at der er lovpligtig ansvarsforsikring på køretøjet...ellers får du ikke lov at køre over grænsen.

jeg har selv været i Polen nogen gange.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-02-07 14:47

Dit gule sygesikringsbevis er ikke gyldigt,
du skal være forsikret på anden måde.

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 18-02-07 14:52

Hvad hvis man ikke har dansk pas men har opholdstilladelse i dk??

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 18-02-07 15:03

hej!
Du har fået et svar ang. det gule sygesikr.kort. Der er jeg ikke hel sikker på at det ikke gælder!????
Mvh. la

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-07 15:04

Det kommer an på.

Hvis du er statsborger i et andet EUland er det ikke noget problem, men hvis ikke du er det, skal du høre nærmere om reglerne på den ambassade du hører under.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-07 15:13

Citat
Sygdom i Polen ! For turister er det gule sygesikringsbevis gældende, det er dog ikke mere gældende end at du skal betale kontant for lægebesøg og evt. behandling, du får så refunderet dine udlæg når du kommer hjem.

Sygesikringsbeviset GÆLDER - men du skal i visse tilfælde lægge ud.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-02-07 17:15

Som refi citerer det gule kort gælder for turister.
En arbejdsrejse kræver anden forsikring.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-02-07 18:11

Og prøv ikke en kombination af ferie/forretningsrejse, den accepterer Europæiske Rejseforsikringer ikke. En hjemtransport vil i det tilfælde betales af egen kasse.
Er du i et behandlingsforløb kræver det grønt lys fra sygesikringen eller det selskab der dækker,
undersøges før du rejser.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-02-07 19:11

du skal som udgangspunkt ikke have hverken visum eller indrejsetilladelse for at rejse ind i Polen.
Da jeg for snart 13 år siden var i Polen første gang skulle man kunne "godtgøre" hvilket "anliggende" man havde i Polen (på daværende tidspunkt skulle vi adoptere et barn fra Polen, så ALLE papirer var i orden).
Vi har siden været i Polen adskellige gange (senest her i 2006) og har ALDRIG mødt nogen former for det førhen så berygtede "røde bureaukrati".

Hvilket formål har du med din rejse til Polen?
arbejde, ferie, kort besøg, ....?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 19-02-07 16:14

på ferie

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-07 16:20

Det kommer STADIG an på hvor du er statsborger.....

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 19-02-07 20:07

Jeg har været på jagt i Polen adskillige gange medbringende jagtriffel. Vi er aldrig blevet stoppet ved grænsen, men selvfølgelig skal papirene være iorden ellers bliver du garanteret stoppet.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-02-07 21:22

Der er INGEN som helst problemmer med at rejse på ferie i Polen, UANSET hvor du er "registreret" henne i verden.
Som udgangspunkt regner man et ferieophold for 3 mdr. og derunder...skal du opholde dig længere tid kræves opholdstilladelse og evt arbejdstilladelse.

/Palle