/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Æblekage
Fra : bepo
Vist : 2703 gange
100 point
Dato : 17-02-07 20:13

Hej!
Jeg er i tvivl om opskriften på en god gammeldags æblekage, - jeg enlig og er lidt i vildrede.
Vil blive glad for et hurtigt svar!

Hej fra bepo

Kommentar
Fra : netper

Dato : 17-02-07 20:16

Der er en opskrift her som jeg selv har prøvet, den er rigtig god.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=14321

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-02-07 20:38

Variant til makronerne (også go' og gammel stil):

Enten færdigkøbt Æblekagerasp eller almindelig rasp, ristet i sukker.

Hanne

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-02-07 20:44

Som så meget andet, så er æblekage også smagssag...

Jeg foretrækker knuste makroner i stedet for rasp! Til gengæld er der lidt mindre sukker i min æblemos.

Æblemos laver jeg af Belle Boscoop (sure madæbler), som jeg skræller og tager kernehuset ud af (husk at fjerne det hele!) og skærer i mindre stykker. Dem koger jeg i "lidt" vand (det skal jo ikke være suppe) og når de er næsten møre, så moser jeg dem med en kartoffelmos-stamper...

Konsistensen er også smagssag: Hvis æblekagen kan nå at trække/suge i nogle timer, så må æblemosen efter min mening godt være mindre fast, end hvis den skal spises med det samme.

Til sidst smager jeg til med sukker og vanillesukker.

Og så lag på lag i skålen: Først lidt æblemos - og så skiftevis makroner og mos. Slut af med mos.

Til sidst flødeskum ovenpå.

Uhmmm. Dejligt.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-02-07 22:51

mine lag er i omvendt rækkefølge - begynd og slut med rasp. hvorfor ? aner det ikke, men min mor og mormor gjorde sådan...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-07 00:38

Det er en udmærket opskrift Netper henviste til, der er bare et par fejl, som vise at den ikke er nedskrevet af en kyndig og erfaren kok.
Vanilien bør ikke koge med , alt for meget af smagen går tapt ved kogning. Det er også forkert at tro at vaniliesmagen kun sidder i kornene. Klip hellere et mindre stykke af vaniliestangen , så lille at det kan ligge på tværs i bunden af en kop lige dækket med vand. Lad det trække et par timer og klem så "saften ud af den oplødte vanilje. Det giver et koncentrat med meget mere vaniliesmag end fra kornene alene.

Der skal være karameliseret sukker i raspen. Det kan være svært at undgå hårde karamelklumper i raspen, hvis man rister den selv.
Færdigkøbt æblekagerasp er udmærket.
Man kan også snyde og bruge færdigkøbt æblemos på glas. På denne årstid synes jeg det er et godt alternativ til de mærkværdige æbler man kan købe. Det er ikke naturligt med friske europæiske æbler i februar.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-02-07 08:14

belle de boskoop er sagen pt. så søde, at det vil være synd at tilsætte yderligere sukker.
en lille sjat vand i bunden af gryden og lad mosn simre mør på laveste blus.
nøjes med at skubbe æblestykkerne til side for at holde øje med dem. hvis du er for ivrig, rører du æblerne til mos i bunden og de brænder nemt på.

den står da vist på æblekage her i huset osse.

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 18-02-07 09:24

Hej!
Tak til alle jer der svaret på mit spørgsmål om "ÆBLEKAGE", jeg kan ikke svare på hver enkelt!, og
der kommer stadig opskrifter, - nu kan jeg ihvertfald lave en rigtig gammeldaws æblekage, med eller uden vanille!

Hilsen bepo

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-07 13:28

Færdigkøbt mos er kun til en nødløsning.
Det bedste (og dyreste) ER de store madæbler, Belle de Boscoop. Jeg er så heldig at have adgang til et par træer med store grimme æbler på. Så hvert efterår samler jeg så mange, jeg gider, -skræller dem, skærer dem i stykker og koger dem lidt. Og så ryger de i fryseren så jeg har råvarer til æbleflæsk og -kage i løbet af vinteren.

Æblestykkerne koges næsten møre med en passende mængde sukker. Moses efter behov. En ovnfast skål gnides med smør og drysses med æblekagerasp så både bund og sider er dækket. Herpå lægges et lag makroner. Et lag æblemos lægges ovenpå makronerne og herpå igen et lag æblekagerasp. Man fortsætter med lag til skålen er fyldt eller ingredienserne er brugt op. Man slutter med æblekagerasp UDEN makroner.
Detefter lægges små klatter smør på rasplaget og skålen sættes i ovnen og bages ved god varme ca. 200grader- til øverste lag har fået en lille smule farve. Skålen tages ud og køler noget af. Serveres med flødeskum eller med rå-creme.

Hvis det skal være "gammeldags æblekage" så SKAL man da lave raspen selv.
Du tager en klat smør på panden og lader det smelte mens du blander rasp og sukker i en skål. Blandingen hældes ud smørret når det bruser, inden det begynder at blive mørkt.
Og så er det bare at røre i raspen HELE tiden indtil den har fået en passende farve. PAS PÅ den ikke bliver sort.
Når farven er passende, så tag panden af og BLIV VED MED at røre i raspen. Ellers stivner det i klumper. Hvis du har lidt travlt kan du hælde raspen ud i en bradepande el. lign. der kan tåle varmen. Så køler det hurtigere. Men bliv ved med at røre i det til du kan røre ved det med fingrene uden at brænde dig.

Vanilje hører da ikke til i æblemassen... Man kan evt. lave en vaniljecreme til i stedet for flødeskum...
Men hvis man vil have en ekstra smag til æblemosen, så er det da et par kanelstænger, der skal koge med...
Vi har vist hver især HELT urokkelige ideer om, hvad "gammeldags æblekage" er for noget...