/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning ønskes
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 731 gange
50 point
Dato : 17-02-07 19:59

Hjælp til tydning af opslag i AO København, Skt. Nikolaj sogn, 1746-1765, opslag 98 øverst th.

d. 8 Maj: Engelbreth Platfoed, klædekræmmer på Amager Torv og Christiana Jacobsen, E. S. k. Just, fadd: Just Platfoed i …strædet, Rtor Tho…. Høÿer, kræmer i Laxegade, Hans Henrik Schrøder, Brøgger paa Nørregade, Mad Maria Cathrine Platfoed, ………. ………….. Hustru og Jomfru Dorthe Malene Jacobsen ……… Gudde paa ……….. ved gl. …………

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 17-02-07 21:42

Hej Finn
Jeg læser det sådan:
d. 8 Maj: Engelbreth Platfoed, klædekræmmer på Amager Torv og Christiana Jacobsen, E. S. k. Just, fadd: Just Platfoed i …strædet, Peter Thomsen Høÿer, kræmer i Laxegade, Hans Henrik Schrøder, Brøgger paa Nørregade, Mad Maria Cathrine Platfoed, ………. Guberneurs Hustru og Jomfru Dorthe Malene Jacobsen hos Sr Gudde paa ……….. ved gl. Brønd

Hilsen Lis

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-07 23:38

D. 8 Maij Engelbreth Platfoed, Klæde Kræmer paa Amager Torv, og Christiana Jacobsen, E. S. k. Just; Fadd: Guberneur Just Platfoed i Fiolstrædet, Peter Thomasen Hoÿer, Kræmer i Laxegade, Hans Henric Schröder, Brøgger paa Nørregade. Madme Maria Cathrine Platfoed, barnets Guberneurs Hustru og Jomfr. Dorthe Malene Jacobsen hos Sr. Gudde paa Fæstehuuset ved Gl. Strand.

Den der Guberneur betegnelse skal vel være en Guvernør, og eftersom der et sted nævnes noget om barnets guvernør er det vel et spørgsmål om sådan en karl ikke kan være det vi idag kalder en værge, eller måske istedet en gudfar.

Hvis nu denne betegnelse gik igen i de andre indførsler, ville det vel være en betegnelse for en gudfar, men da det ikke ser ud til at gå igen generelt, så kan det måske være en værge.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 18-02-07 01:01

Jeg ved at moderen til Just døde kort efter hans fødsel. Måske er hun død inden hans dåb - - -
men tak for hjælpen begge to.
præceptor for pointene da jeg ikke kan dele dem mellem jer.

mvh
Finn

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 18-02-07 01:23

Tak for svaret præceptor.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 18-02-07 05:24

Velbekommen

Ved gentagen læsning mener jeg dog nu, at der i stedet for Fæstehuuset kan stå Fiskehuuset hvilket jo også passer meget godt med Gl. Strand

med venlig hilsen
præceptor