/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
XP på ekstern harddisk
Fra : ly36801
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 17-02-07 18:02

Hej alle

Jeg har lige købt en ekstern harddisk, fordi den gamle efterhånden var ulidelig langsom. Jeg ønsker nu at lægge xp-styresystemet over på den nye hd, som jo er usb.

Jeg har prøvet, at fjerne ledningerne til den eksisterende hd og sætte min xp-cd i, og den kan godt finde den nye hd. Men den vil ikke installere xp. Kommer med en fejl.

Hvordan får jeg installeret xp på den eksterne harddisk, og får fortalt computeren at den skal starte via usb-indgang??

VH

Ly36801

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-07 18:06

Det kan du ikke sådan umiddelbart.....

Du kan ikke lægge styresystemet på en usb-harddisk - den skal ja passe sammen med resten af hardwaren

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-02-07 18:16

Hej Refi

Først og fremmest tak for hurtig svar.

Nu skriver du "umiddelbart". Kan du så lade sig gøre eller ej? Jeg er ikke den helt store ekspert, men heller ikke helt grøn. Kan man ikke lave et eller andet i bios, så pcen starter op på usb'en?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 17-02-07 18:30

Som refi, det kan du ikke!

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-02-07 18:34

Øv øv øv.

Men tak for hjælpen......

Godkendelse af svar
Fra : ly36801

Dato : 17-02-07 18:35

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-07 18:36

Nej....

USBen virker jo ikke under opstarten så det bider sig selv i halen....

Men hvis det vitterligt er pga. du vil skifte HD - så køb en større intern....

Hvis du "troede" du på den måde fik et "flytbart" styresystem - så glem det....

Det kan man ikke....

Det umiddelbare lå i at du kunne montere den i kabinettet som fast...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-07 19:02

Man kan da ikke udelukke at der skulle kunne være en bios,som også kan boote fra en usb disk.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-02-07 19:10

Nyere bios kan boote fra USB HD........men
ly36801 vil jo flytte styresystem og det hele over på en ny HD og så går jeg ud fra at den så skel ind og pruges i stedet for den gamle HD.

Det kan man godt..................

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 18-02-07 02:43

Nu blev jeg da endnu mere forvirret.....

Så vidt jeg kan se i biosen kan jeg godt starte fra usb. Ikke sikker.

Men hvis jeg skal afprøve ideen, bliver jeg jo først og fremmest nødt til at få lagt xpen over på den nye ekstene hd, og det har jeg altså problemer med.