/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
uopdateret win 98.... hjælp
Fra : katja3
Vist : 495 gange
300 point
Dato : 17-02-07 17:57

Hej alle jer kloge, jeg håber I kan hjælpe.
Min svigerfar har en compaq maskine og den kører win 98, han har ikke lige opdateret den og nu er skærmbilledet blevet meget grynet. Hvis han går på nettet er det helt galt man kan faktisk ikke se hvad der stå på nettet. Hvad gør vi ??? Jeg skal lige nævne at han har en meget langsom opkaldsforbindelse. Han kan ikke selv finde ud af det og jeg prøver at hjælpe men ved dæleme ikke nok! Vi har selv en nyere maskine og har xp men er det mon muligt bare at købe en xp udgave til ham og lægge ind?? eller handler det om noget helt andet ?
På forhånd tak.
Venlige hilsner
Katja3

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-07 18:00

Det er jo svært at sige hvad det handler om.....

Om maskinen kan klare en XP kommer lidt an på HVAD maskinen indeholder af cpu osv....

Så det kræver lidt flere oplysninger.....

Kommentar
Fra : clou

Dato : 17-02-07 18:31

I kunne prøve at køre en scandisk på maskinen og se om det løser problemerne. For at gøre det - gør flg.: Start - Programmer - Tilbehør - Systemværktøjer - Scandisk - Sæt flueben i begge muligheder og tryk Ok.

Nu skulle eventuelle fejl blive rettet.

Ellers er der blot at give refi ret i "hans" kommentarer!

Clou

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-02-07 18:51

Citat
Min svigerfar har en compaq maskine og den kører win 98, han har ikke lige opdateret den og nu er skærmbilledet blevet meget grynet. Hvis han går på nettet er det helt galt man kan faktisk ikke se hvad der stå på nettet.

At skærmbilledet er blevet grynet, har intet at gøre med hvilket operativsystem I kører...
Men det kan evt. skyldes, at skærmen trænger til at renses og også er den ved at brænde af - en skærm holder ikke evigt.

Hvis maskinen er meget gammel, vil jeg ikke anbefale at upgrade til XP.
Men køb en ny PC med allerede installeret XP operativsystem.

PC'er bliver hurtigere forældede end mennesker!!!

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 17-02-07 18:51

Når man siger at skærmen er "grynet" kan det typisk være skærmkortet der mangler driver, så prøv at finde ud af hvilken driver der skal til. De kommer ikke umiddelbart med win 98.

Hvis han stadig har disken med win 98 kan i jo prøve at geninstallere den. Hvis det bare er en driver til skærm, kan i nøjes med at installere den og så behøver ikke lægge xp ind, men kan også lægge xp på uden at hente driver først, daden typisk vil komme ind med xp. Hvis i alligevel vil have xp ind, kan det være en god ide at tjekke med en driver først, for hvisdet er noget systemfil der er fekl på, kan i få problemer med at opdatere med xp.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 17-02-07 19:03

Nu er det jo også et par øjeblikke siden Win 98 kunne opdateres hos Microsoft. Men en driver til skærmkortet kan måske hjælpe, men det bedste er noken anden/ ny(ere) PC

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-07 20:35

Det koster 709 kr. + fragt at købe en Windows XP home hos http://www.prishammeren.dk ,Microsoft er holdt med at opdatere Windows 98, så mit forslag er i en hel anden retning: Skift over Linux ! der var engang det var for nørder, men nu kører det helt af sig selv, prøv at købe en CD for 20 kr. hos http://www.linuxpusher.dk/product_info.php?cPath=7_58&products_id=718 det er Ubuntu distro der henvises til, den bruger jeg og det kører bare, CDen sættes i skuffen og kører derfra, der bliver ikke instaleret noget, før der klikkes på Install som ligger på skrivebordet, man kan komme på nettet og andet, helt uden at instalere noget som helst, prøv den !!! computeren skal først instilles i BIOS til at starte fra CD rom, Ubuntu kan instaleres uden at slette Windows og man kan vælge hvilken af dem der skal starte, Ubuntu kan også downloades gratis (frarådes med en langsom forbindelse) det er 698MB der skal hentes, derefter brændes en iso.fil og du er klar: http://www.klid.dk/ftp/ubuntu-cd/6.10/ vælg den øverste til download.
Der er en Linux forum her på Kandu: http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=30704 en anden forum er her: http://www.ubuntudanmark.dk/forum/ hvor der kan stilles spørgsmål hvis der noget man ikke helt forstår, læs også: http://ubuntuguide.webbyen.dk/ håber vi kan byde dig og svigerfar velkommen i Linux klubben

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-02-07 00:57

Den må hedde noget mere end Compaq.
Hvis vi ved hvad den hedder udover Compaq, så kan det bedre vurderes hvad der kan indstalleres.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-02-07 08:48

Det er højst sandsynlig grafikkort driveren der er i udu. Har han ikke en driver cd til den bærbare hvor driveren ligger på, så er det bare at installere fra den af. Det sker da i alle tilfælde intet ved

Kommentar
Fra : katja3

Dato : 18-02-07 18:10

Jo Han har alle cdérne liggene så vi prøver lige at geninstallere og køre en scandisk og så må vi se hvad det giver..
Indtil videre tak.... ( der går desværre lige et par dage før jeg er tilbage)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-02-07 18:41

Med Windows 98 og 98se kan man med lidt held bare rulle 98 ind over den eksisterende.
Der tabes ikke filer og dokumenter..................bare indstallerre. (ej formatere først)
Og så ind med den CD (utility) som hører til computeren.

Kommentar
Fra : alunde

Dato : 18-02-07 22:59

Det er nok tvivlsomt at computeren vil kunne køre Windows XP.

Hvis skærmbilledet er grynet kan det måske bare være nok at ændre opløsning og antal farver. Nogen gange har jeg selv oplevet med Win 98 at computeren bare ændrer opløsningen til dårligst mulige i 16 farver, og skal bare lige "hjælpes" tilbage igen. Hvis det ikke kan lade sig gøre at vælge min. 800 x 600 er det nok (som flere har skrevet før mig) fordi skærmdriveren er "forsvundet" og skal geninstalleres. Den findes sikkert på en CD eller diskette fra Compaq, som fulgte med PCen. Det er sikkert ikke nødvendigt at geninstallere...

M.h.t. opdatering, så er de tilgængelige stadigvæk, men der udkommer ikke nye opdateringer. Det kan være en god idé at hente disse opdateringer... men nok en god idé at tage computeren et sted hen hvor der er noget lidt hurtigere end en modem-opkaldsforbindelse.