/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Kædede og ikke kædede værdier!
Fra : Krassus
Vist : 7811 gange
100 point
Dato : 17-02-07 17:16

Jeg sidder og læser noget data fra Dansk Statistikbank, men er ikke klar over hvad forskellen på Kædede værdier og ikke kædede værdier er, det har muligvis lasepreys og paasche indeks at gøre??

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-02-07 22:00

Statistikbanken skriver under "Hjælp" (til søgning af værdier):

Citat
Varedeklaration

Varedeklarationen er en omfattende dokumentation af de data som tabellen bygger på. Varedeklarationen til en tælling kan dække adskillige tabeller og tilknyttede udgivelser.

Relaterede udgivelser

Et statistikområde vil normalt have tilknyttet et antal Statistikbanktabeller og andre udgivelser som Nyt fra Danmarks Statistik og Statistiske Efterretninger. Linket Relaterede udgivelser giver dig et overblik over eventuelle andre publiceringer inden for området.

Så jeg vil tro, at det må være sådan, at nogle søgeresultater bygger på selvstændige tabeller/statistikker, andre er sammensatte af flere.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 17-02-07 23:08

jah, det kunne jeg så bruge til absolut intet... undskyld, men det har jeg jo så også selv prøvet... det jeg har brug for er en math nerd, som lige hurtigt kan ridse op hvad kædede værdier betyder, jeg har prøvet at google det og jeg har søgt på Dansk statistikbanks hjemmeside...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-02-07 14:33

Hvis ikke der kommer brugbare forslag inden mandag morgen, så ring til Danmarks Statistik og spørg dem!

Men den havde du nok også allerede haft i tankerne og kan derfor ikke bruge den til noget...

Det er dog en spændende tanke, at det kan være mere kompliceret, end det ser ud til i mine øjne, og jeg håber, at du lægger resultatet her i tråden, såfremt du ringer dig til det.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 18-02-07 21:47

Hej ysseven.... har fundet ud af det på anden måde...

Generelt så er forskellen på kædede og ikke kædede værdier, at ikke kædede værdier er inflaterede med inflation... så dvs at de kædede værdier giver et mere præcist udtryk for hvilken mængde der egentlig er blevet solgt, eks: en tømrer bygger 2 huse til ialt 500kr. i 91, og en tømrer bygger derefter 3 huse i 01 men nu til en pris på 1500kr (grundet inflation) det vil fremstå som 750kr i kædede værdier, da man tager udgangspunkt i værdien husene havde i 91....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-02-07 22:51

Hej Krassus!

Tak for dit velmenende forsøg på forklaring - men det slipper min fatteevne vist op... Jeg har læst dit svar mange gange, men forstår det stadig ikke!

Men hvis det giver mening for dig, så er det jo også hovedsagen. Det kunne dg have været forklaret bedre/anderledes på DST's hjemmeside.